6 اشتباه برندینگ که کسب‌وکارها در طراحی وب‌سایتشان مرتکب می‌شوند! (قسمت اول)

Branding

برندسازی برای هر کسب و کاری حکم یک کلید دارد. اگر از هر شرکت موفق سوال کنید، به شما خواهد گفت که برندسازی یک عنصر اساسی در جذب و حفظ مخاطبان است. در عصر مدرن و دیجیتالی که فعلا در آن زندگی می کنیم، وب سایت یکی از ستون های اصلی استراتژی ارتباطاتی به حساب می آید. بنابراین تمرکز بر روی آن به عنوان قسمتی از برندینگ بسیار حائز اهمیت است.

البته این مورد نیز، موضوع راحتی نیست. حتی بزرگترین و موفق ترین سازمان ها نیز گاهی اشتباهات برندسازی بزرگی مرتکب می شوند. در همین راستا این مقاله را به بررسی 6 مورد از بزرگترین اشتباهاتی که شرکت ها در زمینه برندینگ انجام می دهند اختصاص دادیم.

چرا برندسازی مهم است

برندسازی

در مقالات قبلی از اهمیت برندسازی گفته ایم. اما در این مقاله می خواهیم به طور اختصاصی در مورد وب سایت به عنوان یکی از ابزارهای برندسازی صحبت کنیم. در طراحی یک وب سایت عناصر زیادی وجود دارند که آن را در ذهن ماندگار می کنند. علاوه بر ماندگاری، سایت باید دارای ویژگی های دیگری باشد تا به یک وب سایت موفق تبدیل شود. برخی از این ویژگی ها عبارت اند از:

  1. به راحتی قابل استفاده بودن
  2. قرار دادن اطلاعات لازم به طور واضح در اختیار مخاطبان
  3. جذب ترافیک بالا از راه SEO صحیح
  4. تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری

اگر در کنار این ویژگی ها، سایت از نظر زیبایی نیز در سطح بالایی قرار داشته باشد، می تواند کاملا موفق عمل کند. در غیر این صورت، حتی اگر تمام ویژگی های خوب را داشته باشد اما ظاهر جذابی نداشته باشد، مخاطبان زمان زیادی برای مرور آن صرف نخواهند کرد.

نکته ی مهم دیگر این است که یک وب سایت باید نماینده خوبی برای برند شما باشد. چرا که وب سایت شما به مخاطبان شرح خواهد داد که شما به عنوان یک برند، که هستید و چه نقشی دارید. بنابراین وب سایت به عنوان یک عنصر ارتباطی مهم، باید هر آنچه که لازم است را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد.

97 درصد از مصرف کنندگان گزارش داده اند که حداقل یکبار در 12 ماه گذشته به دنیال یک محصول یا خدمات خاصی در اینترنت جستجو کرده اند. بنابراین وب سایت یکی از روش های رایجی خواهد بود که مشتریان شما از طریق آن به محصولات و خدمات شما آشنا شوند. در نتیجه لازم است وب سایت شما، کسب و کار و برند شما را به شکلی واضح و تروتمیز به مخاطبان انعکاس دهد.

مهم ترین اشتباهات برندسازی در وب سایت

ناهماهنگی

به گفته برخی، ناهماهنگی و تناقص بزرگ ترین اشتباهات برندسازی در وب سایت بوده است. بارها درباره اهمیت هماهنگ بودن قسمت های مختلف در برندسازی بحث کرده ایم. این ناهماهنگی ممکن است در استراتژی کلی برندسازی شما باشد یا تنها در وب سایت شما دیده شود. در هر صورت این ناهماهنگی برای مخاطبان گیج کننده خواهد بود و از اثر بخشی استراتژی های برندسازی شما خواهد کاست.

یک نام تجاری خوب (برند) باید در تمام عناصر ارتباطی از لوگو گرفته تا انواع رسانه های دیجیتالی و چاپی از یک استراتژی تعریف شده و هماهنگ پیروی کند. این هماهنگی باید در قسمت های مختلف مانند شعار، فونت ها، رنگ ها، لحن ارتباطی و... به صورت اختصاصی دیده شود. گاهی اوقات به دلیل پیچیدگی هایی که در روند طراحی وب سایت وجود دارد ممکن است هر یک از این عوامل به راحتی مورد فراموشی واقع شود.

برای جلوگیری از انجام این اشتباهات، از همان اول یک استراتژی مکتوب حول داستان برند خود، فونت ها، رنگ ها و... ایجاد کنید و آن را در اختیار طراحان وبسایت خود قرار دهید. اینگونه خیالتان راحت خواهد بود که در طول انجام پروژه همه ی این موارد رعایت می شوند و هرگاه اشتباهی رخ دهد می توانید از طراح بخواهید به مسیر اصلی استراتژی برگردد و موارد خواسته شده را بر پروژه اعمال کند.

نادیده گرفتن رقبا

نادیده گرفتن کارهایی که رقبای شما انجام می دهند، یک اشتباه بزرگ در مسیر برندسازی است. یادگیری از تکنیک هایی که رقبای شما استفاده می کنند می تواند شما را در بازی جلو بیندازد. در کسب و کار، به ویژه در بازاریابی، موفقیت تنها به خوب بودن محدود نمی شود و باید در کنار خوب بودن و خوب عمل کردن، تعامل خوبی نیز داشته باشید.

شناخت رقبای داخلی و حتی خارجی شما به شما این امکان را می دهد که:

  1. ببینید آن ها چه کارهایی را انجام می دهند و چه چیزهایی برای آن ها موفقیت به ارمغان می آورد. البته در نظر بگیرید که هر استراتژی برای یک برند به صورت اختصاصی عمل می کند و نباید انتظار داشت هر چه که برای رقبای شما خوب عمل کند حتما برای شما هم تاثیر مثبت داشته باشد.
  2. با اشتباهات آن ها آشنا شوید و از آن ها درس بگیرید و در مسیر برندینگ خود آن ها را تکرار نکنید.
  3. با شکاف های بازار آشنا شوید و هرجا که تقاضا و مصرف کننده وجود دارد، با نقاط قوت خود وارد عمل شوید.

استفاده از این سه مورد و یا حتی هر یک از آن ها به تنهایی می تواند در جلو افتادن شما در بازی رقابت بسیار موثر باشد.

انجام یک تجزیه و تحلیل جامع بر روی رقبا یک روش عالی برای آشنایی با نقاط قوت و همچنین نقطه ضعف های اصلی آن ها به شمار می رود. با این کار می توانید از موفقیت ها و شکست های آن ها درس بگیرید از آن به نفع خود استفاده کنید. بهتر است این کار را قبل از شروع طراحی سایت انجام دهید تا بتوانید هرچه را که لازم است در کار خود ادغام کنید. اما اگر سایت شما در حال اجراست باز هم انجام این کار می تواند برای شما بسیار مفید باشد. به علاوه، می توانید این تجزیه و تحلیل را به طور مرتب و چند وقت یک بار انجام دهید تا ببینید چه تکنیک ها و استراتژی هایی از راه مهندسی معکوس می تواند شما را در رقابت پیش بیندازد.

ترس از اشتباه

همانطور که گفتیم برنامه ریزی دقیق بسیار حائز اهمیت است و تجزیه و تحلیل رقبا و استفاده از داده های به دست آمده از آن در یک استراتژی عملیاتی برای برندینگ و در بحث وب سایت ضروری می باشد. با این حال این به بدان معنا نیست که هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد و شما نیز نباید در این مسیر ریسک کنید. در بسیاری از مواقع ریسک پذیری به همان اندازه که درس گرفتن از رقبا اهمیت دارد، مهم است. چرا که در غیر این صورت بازی شما تنها با کپی کردن از رقبا به شکست خواهد انجامید.

ریسک پذیری برای پیشرفت و نوآوری ضروری است. اگر به خودمان اجازه ریسک کردن ندهیم، مجبور خواهیم بود بارها و بارها کارهای تکراری گذشتگان را انجام دهیم. ریسک پذیری اگر چه کمی خطرناک به نظر برسد، اما یک عملکرد منطقی و اقدامات احتیاطی می توان آن را به روش صحیح انجام داد و احتمال موفقیت در آن را افزایش داد. برای مثال:

  1. ذهن خود را برای هر ایده ای باز نگه دارید. از مدیران گرفته تا نوآموزان شرکت خود را تشویق کنید و در نظر داشته باشید هر یک از آن ها می تواند ایده ای برای تغییر بازی داشته باشد!
  2. هر ایده عملی را آزمایش کنید و آن را در چارچوب مدیریت ریسک ارزیابی کنید. درباره چارچوب های مدیریت ریسک در بازاریابی و برندینگ بعدا مقاله ای تخصصی ارائه خواهیم داد.
  3. در آخرین مرحله یک بازبینی همه جانبه از فرآیند کار داشته باشید تا مطمئن باشید که استراتژی به دست آمده با برند شما سازگاری کامل دارد.

این رویکرد در جهت توسعه وب سایت به شما کمک خواهد کرد و بستر را برای در نظر گرفتن ایده های جدید در مسیر رشد کسب و کار شما فراهم می آورد. در ضمن به کمک آن می توانید از خطرات احتمالی دوری کنید و یک حاشیه امن برای در امان بودن بودن خود ایجاد کنید.


منبع: سایت JUST Creative

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.