طراحی ایزومتریک چیست و چه تفاوتی با طراحی مسطح دارد؟

طراحی ایزومتریک

ما در یک دنیای سه بعدی زندگی می کنیم. بنابراین چه دلیلی دارد که از طراحی مسطح یا دو بعدی استفاده کنیم؟ طراحی ایزومتریک که به نوعی جدیدترین سبک طراحی نیز محسوب می شود، برای شما این گزینه را به ارمغان می آورد که بتوانید یک نمایش دو بعدی از تصاویر سه بعدی تهیه کنید. به عبارتی دیگر تصویر سوژه را آنطور که وجود دارد به نمایش بگذارید و نه آنطور که مشاهده می شود! از سختی تعاریف تعجب نکنید. قول می دهم در ادامه همه چیز راحت تر می شود!

در این مقاله طراحی ایزومتریک را تعریف می کنیم و توضیح می دهیم که چرا طراحی ایزومتریک امروزه مد شده است. در پایان نیز به تفاوت های طراحی ایزومتریک با طراحی مسطح (Flat Design) می پردازیم. در مقالات بعدی نیز به شما آموزش خواهیم داد که چگونه یک طرح ایزومتریک طراحی کنید و همچنین چه زمان هایی و در چه جاهایی طراحی ایزومتریک به سایر سبک های طراحی اولویت دارد. با روکسو همراه باشید...

طراحی ایزومتریک چیست؟

طرح یک ساختمان به شکل ایزومتریک
در این تصویر طرح یک ساختمان به شکل ایزومتریک مشاهده می شود.

ایزومتریک را در واقع می توان یک تکنیک برای ایجاد یک طرح سه بعدی با استفاده از دستورات دو بعدی تعریف کرد.

این تکنیک که توسط فرمول های ساده ریاضیات انجام می شود، باعث می شود یک طرح به صورت عمقی تر و با نمای سه بعدی مورد مشاهده قرار بگیرد. در این فرمول کافیست هر جسمی در راستای محور عمودی خود ۴۵° بچرخد و به اندازه تانژانت 30 که برابر با 35.26 درجه می شود به جلو مایل شود. در مقالات بعدی نحوه ساخت طرح های ایزومتریک را به طور کامل توضیح می دهیم.

سبک ایزومتریک در طراحی دیجیتال به وسیله برنامه ایلوستریتور و در ترسیم نقشه های مهندسی و صنعتی توسط برنامه اتوکد انجام می شود.

هدف ما از ایجاد این مقاله بررسی سبک ایزومتریک در طراحی دیجیتال است که امروزه در انواع موضوعات آن، مانند طراحی آیکون، لوگو، صفحات و اسلایدر های وب سایت و حتی طراحی اینفوگرافیک نیز به شکل گستره مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا طراحی ایزومتریک هم اکنون مد شده است؟

نمونه ای از یک طرح ایزومتریک
نمایش یک صفحه خمیده یا منحنی در یک طراحی مسطح بسیار دشوار است اما در طراحی ایزومتریک اینچنین نیست!

طرح های مسطح پس از مدتی برای بیننده کسل کننده می شود در حالی طرح های ایزومتریک چنین نیستند. طرح های ایزومتریک به بیننده عمق دید بیشتری داده و به او این اجازه را می دهند که از نمای بالا و کنار تسلط بیشتری بر روی طرح داشته باشد. دید بهتر و مناسب تر بیننده به طرح های ایزومتریک که همانند یک طرح سه بعدی به نظر می رسند، به ویژه برای کسب و کارهایی که طرح های گرافیکی از محصولات یا خدماتشان ارائه می دهند، بسیار حائز اهمیت است.

به علاوه، تکنیک ایزومتریک این اجازه را به شما می دهد که جزئیات بیشتری را با کمترین اختلاف منظر به نمایش بگذارید. به عبارتی دیگر در طرح های ایزومتریک یک فضای سه بعدی ایجاد می شود که در آن به اندازه ی کافی می توان از عناصر و اِلمان های مورد نظر استفاده کرد.

مقایسه طراحی ایزومتریک و مسطح (Flat Design)

طراحی ایزومتریک یک تکامل طبیعی از طراحی مسطح محسوب می شود که در آن سادگی همچنان حفظ شده است اما به معنای واقعی کلمه یک نمای عمقی تر نسبت به آن به وجود آمده است. در ادامه سه دلیل بیان می کنیم که چرا دیگر طراحی مسطح به مانند قبل پاسخگوی نیازهای طراحی نیست و ممکن است سطح کاری شما را عقب نگه دارد.

اول آنکه طراحی مسطح به مانند طراحی ایزومتریک ارگونومیک نیست

برای درک بهتر به دو تصویر زیر که هر کدام یک مجموعه آیکون را نشان می دهند دقت کنید. در تصویر دوم که آیکون ها به صورت ایزومتریک و عمقی تر طراحی شده اند، هنگام استفاده از آنها در طرح یک رابط کاربری، کاربر بهتر می داند که کجا را باید لمس یا کلیک کند.

مقایسه یک مجموعه آیکون مسطح و ایزومتریک
آیکون های ایزومتریک بهتر می توانند مکان مورد نظر برای لمس یا کلیک را مشخص کنند.

دوم آنکه سادگی همیشه بهتر نیست

اگر یک طرح بیش از حد ابتدایی باشد، نمایش اطلاعات بصری پیچیده در آن بسیار دشوار خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع به دو تصویر زیر دقت کنید.

مقایسه دو طرح فلت و ایزومتریک
همانطور که می بینید طرح فلت (مسطح) گیج کننده شده است

سوم آنکه طرح های مسطح دید بصری شما را محدود می کنند

هنگامی شما یک طرح را از زاویه بالا و کنار مشاهده می کنید، با توجه به دید وسیع تری که در اختیار دارید جزئیات بیشتری را مشاهده می کنید و در نتیجه مفهوم طرح را نیز بهتر متوجه می شوید. برای مثال به تصاویر زیر دقت کنید.

مقایسه دو لوگو مسطح و ایزومتریک
در این تصویر دو لوگو که بر اساس حرف T طراحی شده اند را مشاهده می کنید. کدام یک مفهوم را بهتر منتقل می کنند؟!

طراحی ایزومتریک: زاویه ای جدید از خلاقیت

همانطور که مشاهده کردید طراحی جدید یک روش جدید برای نشان دادن ارزش های بصری بدون نیاز به نوشتن آنهاست. با استفاده از این تکنیک می توانید کاری کنید مخاطبان با یک دید بهتر و وسیع تر به محصولات یا خدمات شما نگاه کنند. به عبارتی دیگر یک لباس کامل برای برند محسوب می شود و می تواند فلسفه آن را به خوبی برای مخاطب آشکار کند.

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.