صفر تا صد سئو | درس چهارم: برنامه ریزی برای یک سئوی موفق

0 57

در درس های قبل از مجموعه صفر تا صد سئو به شناخت مقدمات سئو پرداختیم و انواع سئو و مراحل انجام یک سئوی موفق را بررسی کردیم.

حال در این درس قصد داریم انتظارات منطقی از یک سئوکار ماهر را بیان کنیم و بررسی کنیم که از شما برای انجام یک سئوی استاندارد انتظار انجام چه کارهایی می رود.

همانطور که در درس های قبل نیز گفتیم سئو کاری سخت و در عین حال پیچیده است که انجام آن توسط هر کسی پیشنهاد نمی شود، بلکه تنها کسانی که سطح علمی مناسب و تجربه لازم در این زمینه را دارند، می توانند به خوبی از پس آن بربیایند. این افراد به خوبی می دانند که سئوی هر سایت را چگونه هدف گذاری کنند و چه استراتژی هایی را متناسب با نوع سایت و هدف سئو بکار بگیرند.

حال از دید شما هدف واقعی سئو برای هر وب سایتی چه می تواند باشید؟ قرار داشتن در صفحه اول گوگل هنگام جستجوی کلیدواژه های مرتبط و یا افزایش کاربران و مخاطبان واقعی که از این طریق وارد وب سایت می شوند؟

پیشنهاد ما این است که سایت خود را در وهله اول برای کاربران بهینه سازی کنید و نه صرفا برای اول بودن در تنایج موتور های جستجو. برای این کار باید مسیر پر پیچ و خمی را طی کنید تا به نتیجه برسید.

در ادامه مهم ترین مواردی که از یک سئوکار در طی انجام فرآیند سئو انتظار می رود را بیان کرده و به بررسی مختصر هر یک می پردازیم.

اصول و استاندارد های سئو

آشنایی و شناخت کامل خدمات و محصولات: یک سئوکار با تجربه به خوبی می داند که اولین قدم برای سئو، شناخت کامل خدمات و محصولاتی است که قرار است در وب سایت ارائه شود. اگر وب سایت فروشگاهی نیست تنها خدماتی که در آن ارئه می شود، مد نظر خواهد بود.

آنالیز رقبا و مشتریان: پس از شناخت نوع خدماتی که در وب سایت ارائه می شود، سئوکار باید به خوبی مشتریان و مخاطبان را بشناسد و در کنار آن نیز وب سایت های رقیب را به دقت آنالیز کند. درس گرفتن از اشتباهات رقبای ناموفق و آنالیز دلایل پیشرفت رقبای موفق می تواند یاری دهنده سئوکار در مسیر خود باشد. مسلما پیشرفت در کار بدون آنالیز دقیق رقبا امکان پذیر نخواهد بود.

 مدیریت و برنامه ریزی بودجه: پس از شناخت و آشنایی کامل با خدماتی که در وب سایت ارائه می شود و آنالیز دقیق مخاطبان و رقبا، سئوکار باید بتواند هزینه های مورد نیاز برای رسیدن به یک سئوی موفق را تخمین بزند. این هزینه ها شامل تبلیغات، بک لینک های معتبر و… است. اگر وب سایت هنوز تشکیل نشده باشد هزینه های ایجاد وب سایت مانند دامین، هاست و… نیز به این هزینه ها اضافه خواهد شد. کسی که کار سئو را به عهده می گیرد باید این هزینه ها را به بهترین شکل ممکن مدیریت کند و از صرف هزینه های اضافی پرهیز کند.

شناخت کامل سیستم مدیریت محتوا: سئوکار باید سیستم مدیریت وب سایت را بشناسد و بتواند ساختار سایت را از نظر محصولات، مطالب، تصاویر و… بررسی کند. همچنین اصلاح منوها، سایدبار سایت، فوتر و قسمت های مختلف در صورت نیاز باید انجام شود.

جستجو و تحلیل کلید واژه های برتر: Keywordهایی که مخاطبان در زمینه موردنظر بیشتر در گوگل جستجو می کنند، باید شناسایی و به خوبی اولویت بندی شوند. همچنین بررسی پتانسیل های سایت از نظر کلیدواژه ها و نتایج کسب شده نیز باید انجام شود.

بازنویسی عنوان، توضیحات و متا تگ ها: به جهت افزایش نرخ کلیک در موتورهای جستجو باید به دقت انجام شود.

شناسایی عبارت های کلیدی برتر: باید حداقل 10 عبارت کلیدی و مهم برای تبلیغ و بک لینک در وب سایت های معتبر و شبکه ها اجتماعی ایجاد شود. این عبارات کلیدی باید برای مشتریان و مخاطبان جذاب باشند و موجب افزایش بازدید کننده شوند.

آشنایی با زبان های کدنویسی تحت وب: آشنایی عمومی با زبان های تحت وب به ویژه HTML و CSS برای انجام یک سئوی موفق لازم است.

بهبود کارایی وب سایت: افزایش سرعت بارگذاری وب سایت و در صورت نیاز ایجاد تغییرات ظاهری در رابط کاربری وب سایت برای داشتن جذابیت بیشتر نزد مخاطبان، افزایش Dwell Time (در درس دوم این مجموعه، Dwell Time در گوگل را تعریف کردیم) و کاهش ضریب خروج وب سایت از موارد بسیار مهم است. همچنین کیفیت هاستینگ بویژه از نظر سرعت و آپتایم بودن نیز باید به طور منظم تحت نظر باشد.

آشنایی با عملکرد فروشگاه اینترنتی: سئوکار باید با مکانیسم انواع سیستم های فروشگاهی مانند ووکامرس و قسمت های مختلف آن مانند صفحه محصولات، سبد خرید و… آشنا باشد.

لینک سازی و لینک دهی حرفه ای: به جرات می توانیم بگوییم مدیریت حرفه ای لینک ها از مهمترین قسمت های یک سئوی استاندارد است. فردی که کار سئو را به عهده می گیرد باید در زمینه استفاده از متن مناسب برای لینک ها و بنرها، استفاده بجا از لینک های follow و no-follow (در درس های بعد به بررسی آنها خواهیم پرداخت)، نحوه ارتباط صفحات مختلف با لینک ها و … نهایت دقت را به خرج دهد.

آشنایی با تکنیک های عمومی: اضافه کردن فروشگاه به نقشه گوگل، فعالیت صحیح و هدفمند در شبکه های اجتماعی، استفاده مناسب از کلیپ ها، ایجاد خبرنامه های استاندارد، مشخصات تماس و ارتباط صحیح با سایر شرکت ها و وب سایت ها می تواند در موفق واقع شدن سئو تاثیر مثبت داشته باشد.

به روز بودن با آشنایی با الگوریتم های روز: سئوکار باید همواره تغییرات ایجاد شده در الگوریتم های موتور های جستجو را آنالیز کند و مسیر سئو را مطابق با جدیدترین تغییرات گوگل و موتورهای جستجو پیش ببرد.

آشنایی با ابزارهای سئو: برای رسیدن به یک سئو موفق استفاده بجا و مناسب از ابزارها ضروری است. افزونه های مرتبط با سیستم مدیریت محتوا، ابزارهای گوگل مانند گوگل وبمسترتولز و گوگل آنالیتیکس.

ارزیابی کارهای انجام شده: بررسی منظم رتبه سایت در الکسا، چک کردن پیج رنک پس از هر آپدیت گوگل، بررسی ترافیک سایت و ضریب ورود و خروج کاربران، آنالیز آمار بازدید هفتگی و ماهانه می تواند در شناخت موفقیت های به دست آمده و مدت زمان باقی مانده در رسیدن به هدف تعیین شده ضروری می باشد.

مشاوره تخصصی به مشتری: در اینجا منظور از مشتری، مشتریان وب سایت نیست. اگر سفارش انجام سئو گرفته اید باید در تمام زمینه آموزش دهنده و پاسخ دهنده سوالات و ابهامات مشتری باشید.

جمع بندی:

سئو استاندارد و هدفمند

در این درس یعنی چهارمین درس از مجموعه آموزشی صفر تا صد سئو انتظارات منطقی از یک سئوکار حرفه ای و اصول استاندارد یک سئو موفق را بررسی کردیم.

به یاد داشته باشید همیشه تضمین دهنده رعایت اصول و استانداردها باشید و نه ضامن رسیدن به رتبه یک گوگل. رتبه یک سایت در گوگل به راحتی و تنها با یک تغییر ساده در الگوریتم گوگل جا به جا خواهد شد. آنچه مهم است رعایت اصول اساسی و گفته شده در سئو انجام یک سئو مطابق با استانداردهای روز موتور های جستجو است. پیروز و سربلند باشید…

ترتیبی که روکسو برای یادگیری مطالب سری صفر تا صد سئو به شما توصیه می‌کند:

ارسال نظر

توجه:‌ آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.