صفر تا صد سئو | درس شانزدهم: بازاریابی محتوا و ارتباط آن با سئو

درسنامه درس 16 از سری صفر تا صد سئو
بازاریابی محتوا چیست

بازاریابی محتوا در واقع شامل تمام فعالیت های شما در زمینه بازاریابی به وسیله اشتراک گذاری اطلاعات و محتوا می باشد. بازاریابی محتوا یکی از استراتژی های موفق در مسیر سئو و همچنین یک عامل بسیار مهم در معروفیت و محبوبیت برند شما به حساب می آید.

ایده بازاریابی محتوا از این جهت حائز اهمیت است که این روش راهی مناسب برای جذب مخاطبان و ایجاد یک برند معتبر است. به عبارت دیگر برای اینکه بتوانید برای برند خود مخاطب و مشتری های مورد نیاز خود را جذب کنید، برند خود را معروف کنید و محصولات یا خدمات خود را به فروش برسانید باید به خوبی با تکنیک بازاریابی محتوا آشنا باشید.

وبلاگ نویسی یکی از روش های پرطرفدار و در عین حال رایج ترین و تاثرگذارترین روش در بازاریابی محتوا محسوب می‌شود.

در ادامه با ما همراه باشید تا برای شما توضیح دهیم که بازاریابی محتوا چیست؟ چه ارتباطی با سئو دارد و چگونه می توانید برای خود یک بازاریابی محتوا را به خوبی برنامه ریزی کنید.

بازاریابی محتوا چیست و چه ارتباطی با سئو دارد؟

بازاریابی محتوا و ارتباط آن با سئو

ماهیت اصلی بازاریابی محتوا به اشتراک گذاشتن رایگان اطلاعات با ارزش برای مخاطبان است. با این کار مخاطبان از اطلاعات مفید شما بهره مند می شوند و در نتیجه شما و شرکت شما را به عنوان متخصص در این زمینه خواهند شناخت. در نهایت تجربه و تخصص شما دلیلی برای مخاطبان است که از خدماتی که شما ارائه می کنید، استفاده کنند.

برخی به اشتباه محتوا و سئو را دو جز جدا از هم می دانند و گمان می کنند بحث سئو از محتوا یک بحث جداگانه است اما باید بیان کنیم که واقعیت کمی متفاوت است. در واقع محتوای خوب یکی از مهمترین قسمت ها و به عبارتی جز جدایی ناپذیر سئو به حساب می آید.

فراموش نکنید که سئو بدون محتوا و محتوای بدون سئو هیچ معنایی نخواهد داشت.

فرض کنید وب سایت شما سئوی تکنیکال و خارج صفحه ای خوبی داشته باشد اما فاقد محتواهای مفید و کاربردی برای کاربران و مخاطبان باشد و یا برعکس، شما محتوا های مفید و با کیفیت تولید کنید اما هیچ سایتی به آنها لینک ندهد و هیچ مخاطبی آنها را با دیگران به اشتراک نگذارد. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این حالت شک نکنید که طولی نخواهید کشید همه مخاطبان و طرفداران خود را از دست می دهید و گوگل نیز اعتباری که برای شما در نظر داشته است، از شما میگیرد.

به همین دلیل است که سئو تنها یک کار موقت نیست که یک بار برای همیشه روی سایت صورت بگیرد و پس از آن همیشه سایت شما در نتایج برتر جستجوهای گوگل ظاهر شود. بلکه یک سئوی خوب باید به صورت مستمر تحت نظارت باشد. به عبارتی دیگر پس از عبور از مرحله تکنیکال سئو وارد مراحل سئو داخلی و خارجی سایت خواهید و شرط موفقیت در آن تولید محتوای مفید به صورت دائم و همیشگی می باشد.

خلاصه بگوییم ترکیب صحیح سئو و بازاریابی محتوا می تواند تاثیری جادویی بر معروفیت و محبوبیت برندینگ شما داشته باشد. بنابراین:

فراموش نکنید که تولید محتواهای اختصاصی، با کیفیت، سوال برانگیز و جذاب گامی بسیار مهم در مسیر پیشرفت سئو به حساب می آید. پس همواره محتوای مفید تولید کنید و آنرا ابتدا برای کاربران و سپس برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید. این کار محتوای شما را به بازاریابی محتوا تبدیل خواهد کرد.

در حاشیه
برخلاف تصور برخی افراد تاریخچه بازاریابی محتوا تنها به دوره ی اینترنت و فضای مجازی محدود نمی شود. چرا که این کار از دوره انسان های غارنشین آغاز شده و همواره با پیشرفت جوامع بشری نیز رشد کرده است. یکی از نمونه های بسیار موفق بازاریابی محتوا را می توان منشور کوروش بزرگ دانست. کتیبه ای که همچنان بعد از صدها سال توانسته ارزش و اعتبار ایران را در مجامع بین المللی بالا ببرد.

منشور حقوق بشر کوروش بزرگ، نمونه موفق بازاریابی محتوا در ایران
منشور حقوق بشر کوروش بزرگ، یکی از نمونه های بسیار موفق بازاریابی محتوا در ایران به شمار می رود

چگونه برای محتوای خود بازاریابی کنیم؟

ارتباط بازاریابی محتوا با سئو

برای ایجاد یک بازاریابی محتوا راهکارهای متفاوتی وجود دارد. وبلاگ نویسی، نقد و بررسی محصولات و خدمات و پاسخ به سوالات تخصصی کاربران از راهکارهای اصلی و اساسی در این زمینه هستند.

همچنین راهکار های جانبی مفیدی نیز در این زمینه وجود دارند که می توانند در این مسیر به شما کمک کنند. از این راهکارها می توان تهیه و اشتراک گذاری اینفوگرافیک، معرفی بهترین - محبوبترین و جدیدترین ها در زمینه کاری مربوطه، تهیه پرسش و پاسخ و همچنین مصاحبه، استفاده از ویدئوهای آموزشی و کتاب های الکترونیک را نام برد.

در ضمن فراموش نکنید همانطور که در درس های قبل نیز گفتیم کپی محتوا چیزی جز عقبگرد و شکست برای شما در پی نخواهد داشت. البته مشکلی نیست که از محتوای موجود در فضای وب الهام بگیرید اما دقت کنید که این کار به سمت و سوی کپی کشیده نشود. فراموش نکنید که بازاریابی محتوا با کپی غیرممکن است و همواره در تلاش برای تولید محتوای تخصصی در زمینه کاری خود باشید و از راهکارهای استاندارد بهره بگیرید.

بررسی تخصصی هر یک از این راهکار ها را بزودی در سری آموزشی صفر تا صد بازاریابی محتوا انجام خواهیم داد.

در پایان آموزش از شما عزیزان دعوت می کنیم با ارائه پیشنهادات خود در بخش نظرات ما را در نوشتن آموزش های بعدی یاری کنید. پیروز و سربلند باشید...

تمام فصل‌های سری ترتیبی که روکسو برای مطالعه‌ی دروس سری صفر تا صد سئو توصیه می‌کند:
نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.