آموزش کامل مدلسازی و رندر یک بالش یا کوسن در سینمافوردی

0
445
مدلسازی و رندر در سینمافوردی

در این آموزش کوتاه، نگاهی سریع بر تکنیک‌های لازم برای مدلسازی و رندر یک بالش در محیط نرم‌افزار سینمافوردی می‌اندازیم.

بعد از اعمال یک متریال ساده روی آبجکت مورد نظر که همان بالش یا کوسن است، از سیستم رندر پیشرفته‌ی «مکسون» برای افزودن Depth of Field یا DOF بر روی رندر نهایی استفاده می‌کنیم.

شاید مقدمه‌ی این آموزش کمی ترسناک به نظر برسد اما اگر این آموزش تصویری و مرحله به مرحله را دنبال کنید خواهید دید چقدر ساده و سریع می‌توانیم کوسن‌ها را مدلسازی کنیم.

پس با ما همراه باشید و این آموزش را از دست ندهید. خصوصا اگر بتازگی با سینمافوردی آشنا شده‌اید!


فایل‌های مربوط به این آموزش

قدم اول: یک مکعب با ابعاد 760cm x 280cm x 760cm ایجاد نمائید و سگمنت‌ها را 1*50*50 در نظر بگیرید.

ایجاد یک مکعب در سینمافوردی

قدم دوم: بعد از اینکه آبجکت مکعب را ایجاد کردید، آن را قابل ویرایش (Editable) کنید. بدین منظور از کلید میانبر C استفاده کنید.

سپس از منوی Selection گزینه‌ی Loop Selection را برگزینید.

انتخاب Loop Selection در سینما فوردی

قدم سوم: با کلیک بر روی یکی از پلیگان‌های هر وجهِ مکعب، تمامی وجوه را انتخاب کنید.

انتخاب تمام وجوه مکعب در سینمافوردی

قدم چهارم: در پنل Objects بر روی نام Cube راست کلیک کنید و سپس Clothing Tag و بعد Cloth را برگزینید تا این تگ به مکعب ما اضافه شود.

افزودن تگ Cloth به مکعب

قدم پنجم: پس از انتخاب تگ Cloth، در پنل Attributes به تب Dresser بروید و در مقابل Dress Mode تیک بگذارید.

در مقابل Relax و Dress-O-Matic مقدار 35 را بنویسید و Width را هم 5 سانتی‌متر در نظر بگیرید.

سپس روی دکمه‌ی Set که در مقابل Seam Polys قرار دارد کلیک کنید.

تنظیمات تگ Cloth در سینمافوردی

قدم ششم: اکنون روی دکمه‌ی Dress-O-Matic کلیک کنید تا سینمافوردی بصورت خودکار شکل اولیه‌ی بالش‌ها را ایجاد کند.

فعال کردن Dress-O-Matic در سینمافوردی

قدم هفتم: حالا باید تگ Cloth را  که در مرحله‌ی چهارم ایجاد کردیم، حذف کنیم.

بنابراین روی این تگ در پنل Objects کلیک کنید و دکمه‌ی Backspace از صفحه کلید را بفشارید تا حذف شود.

حذف تگ Cloth در سینمافوردی

قدم هشتم: در حالیکه بالش در حالت انتخاب قرار دارد به مسیر Character > Cloth NURBS بروید.

آبجکت بالش را درگ کنید و روی Cloth Nurbs بیندازید.

رفتن به مسیر Cloth Nurbes

قدم نهم: حالا در پنل Materials به مسیر File > New Material بروید تا یک متریال جدید ایجاد کنید.

ایجاد یک متریال جدید

قدم دهم: یک رنگ دلخواه برای بالش انتخاب کنید و سپس OK را بفشارید.

انتخاب یک رنگ دلخواه برای بالش

قدم یازدهم: در تنظیمات اولیه در مقابل Bump تیک بگذارید.

انجام تنظیمات در سینما فوردی

قدم دوازدهم: پس از فعال کردن Bump، در بخش مربوط به آن روی فلش کوچک کنار Texture کلیک کنید.

سپس به مسیر Surfaces > Simple Noise بروید.

انتخاب تکسچر در سینمافوردی

قدم چهاردهم: حالا روی کلمه‌ی Simple Noise کلیک نمائید تا به تنظیمات Shader وارد شوید.

ورود به تب Shader در سینمافوردی

قدم پانزدهم: در تب Shader مقدار U Frequency و V Frequency را 40 بگذارید.

تغییرات فرکانس U و V در سینمافوردی

قدم شانزدهم: در ویرایشگر متریال، دکمه‌ی بازگشت به عقب را بفشارید و سپس در مقابل Blur Offset، یک درصد را وارد کنید.

بازگشت به مرحله‌ی قبل در سینمافوردی

تغییر Blur در سینمافوردی

قدم هفدهم: حالا از پنل Materials در محیط اصلی برنامه، متریال جدید را با موس بگیرید و درگ کنید و روی بالش در پنل Objects بیندازید.

مطابق تصویر تگ متریال به بالش اضافه خواهد شد.

افزودن متریال به آبجکت در سینمافوردی

قدم هجدهم: در این مرحله باید محیط پیرامون بالش‌ها را بسازیم. بدین منظور لازم است ابتدا آبجکت زمین یا Floor را طراحی کنیم:

افزودن زمین به صحنه در سینمافوردی

قدم نوزدهم: سپس آبجکت آسمان را به صحنه بیفزائید:

افزودن آسمان به صحنه در سینمافوردی

قدم بیستم: پس از آماده سازی بالش و فضای پیرامون آن، زمان رندر کردن است.

مطابق تصویر زیر روی آیکون مربوط به تنظیمات رندر کلیک کنید.

ورود به تنظیمات رندر در سینمافوردی

قدم بیست و یکم: دکمه‌ی Effect را بفشارید و بعد از منوی آبشاری Global illumination را برگزینید.

همین کار را مجددا تکرار کنید و این بار Depth of Field را برگزینید.

تنظیمات رندر در سینمافوردی

قدم بیست و دوم: در پنجره‌ی تنظیمات Depth of Field، مقدار Blur Strength را 15% بگذارید.

حالا می‌توانید پنجره‌ی تنظیمات رندر را ببندید.

تغییر بلور برای Depth of Field

قدم بیست و سوم: بعد از رندر با یک صحنه‌ی جذاب روبرو خواهید شد.

چندین کپی از Cloth NURBS بگیرید و آن‌ها را به دلخواه خودتان بچینید.

همچنین می‌توانید کپی‌های گوناگونی از متریال بالش فراهم کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید بالش‌هایی با رنگ‌های متفاوت داشته باشید.

ایجاد کپی از بالش‌ها

قدم بیست و چهارم: یک آبجکت دوربین به صحنه اضافه کنید:

اضافه کردن دوربین به صحنه در سینمافوردی

قدم بیست و پنجم: در پنل Objects، دوربین را انتخاب کنید.

سپس به تب Depth بروید و Front Blur و Rear Blur را فعال کنید.

تنظیمات دوربین در سینمافوردی

قدم بیست و ششم: با فشردن کلید F3 به نمای نمایش از راست بروید.

باید نقطه‌ی فوکوس را مشخص کنیم. این کار با توجه به مربعی که در وسطِ مخروط دوربین وجود دارد، صورت می‌گیرد.

سه نقطه‌ی مرکزی قابل مشاهده است، وسطی را بگیرید و درگ کنید تا نقطه‌ی فوکوس تنظیم شود.

البته می‌توانید برای کنترل بلور شدن یا محو شدگی در رندر نهایی، نقاط دیگر را هم کلیک و درگ کنید.

تعیین نقطه فوکوس دوربین در سینمافوردی

قدم بیست و هفتم: حالا باید دوربینمان را بعنوان دوربین اصلی در صحنه معرفی کنیم. پس به مسیر Cameras > Scene Cameras > Camera بروید.

معرفی دوربین اصلی در سینمافوردی

قدم بیست و هشتم: در نهایت برای دیدن نتیجه‌ی کار، روی دکمه‌ی رندر کلیک کنید.

رندر کردن و مشاهده نتیجه در سینمافوردی

قدم بیست و نهم: پس از رندر کردن و با اندکی تغییر تصویر بالش‌ها با کمک نرم‌افزار فتوشاپ (از طریق Curves در پنل Adjustment در محیط فتوشاپ) نتیجه‌ی کار من به این صورت در آمده است:

ویرایش تصاویر بعد از رندر در فتوشاپ

ارسال دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
نام خود را وارد کنید