سئو چیست و چرا وب‌سایت من به سئو احتیاج دارد؟

09 مهر 1397
آموزش کامل سئو و بهینه سازی سایت

اگر به بحث بهینه‌سازی سایتتان برای موتورهای جستجوگر یا سئو تازه وارد شده‌اید و یا اینکه اطلاعات اندکی دارید و میخواهید دانش خود را در این حوزه افزایش دهید، کامل‌ترین آموزش‌های سئو را در روکسو دنبال کنید.

این مطالب و مطالب بعدی شما را یاری می‌دهند که به یک سئوکار حرفه‌ای در دنیای وب تبدیل شوید.

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یا «سئو» چیست؟

سئو (SEO) به اختصار Search Engine Optimization یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو، یک روش بزرگ بازاریابی است که هدف آن پدیدار شدن وب‌سایت شما در لیست نتایچ موتورهای جستجو بصورت رایگان است.

سئو تکنیک‌های ویژه‌ای دارد که برای بهبود رتبه و ترافیک و همچنین بالا بردن جایگاه سایت شما در موتورهای جستجوگر بکار می‌رود. عوامل زیادی بر سئو موثر هستند؛ از کلمات کلیدی گرفته تا نحوه‌ی ارتباط سایت‌های دیگر با سایت شما.

گاهی سئو فقط به این معنی است که سایت شما به نحوی برنامه‌نویسی و ساختاربندی شده باشد که موتورهای جستجوگر بتوانند آن را براحتی و به سرعت پیدا و درک کنند. اما موضوعی که باید بدانید این است که سئو تنها برای شناخت سایت شما توسط موتورهای جستجوگر بکار نمی‌رود.

سئو کمک می‌کند که مردم با یک سایت ارتباط بهتر و بیشتری و برقرار کنند. یعنی سئو کردن یک سایت علاوه بر اینکه باعث می‌شود آن سایت جایگاه بالاتری در موتورهای جستجوگر داشته باشد، باعث می‌شود مخاطبان نیز از استفاده کردن از آن وب‌سایت بیشتر لذت ببرند.

مطالبی که در این آموزش و آموزش‌های بعدی خواهید خواند، تمامی جنبه‌های سئو، از پیدا کردن اصطلاحات و عباراتی که باعث ایجاد ترافیک بالا روی سایت شما می‌شوند، تا سازگار کردن سایت با موتورهای جستجو، ساختن لینک‌ها و روش‌های بازاریابی مخصوص سایت خودتان را به شما آموزش خواهند داد.

اگر از کلمات و عباراتی که تا به اینجا گفتیم، سر در نمی‌آورید، نگران نباشید. در مطالب بعدی درباره همه چیز بیشتر توضیح می‌دهیم!

چرا وب‌سایت من به سئو احتیاج دارد؟

بخش اعظمی از ترافیک وب، توسط سه موتور جستجوی تبلیغاتی بزرگ یعنی «گوگل»، «بینگ» و «یاهو» فراهم می‌شود. اگرچه شبکه‌های اجتماعی هم قادر هستند که باعث تولید بازدیدهای زیادی به وب‌سایت شما شوند، اما موتورهای جستجو بهترین روش استفاده از اینترنت برای اکثر استفاده کنندگان از اینترنت است.

برای معرفی سایت شما، موتورهای جستجوگر بهترین و مطمئن‌ترین روش هستند. بنابراین هر سایتی که دارید، باید اول آن را با موتورهای جستجوگر سازگار کنید.

این موتورهای جستجو با روش‌های خاصی، محصولات یا اطلاعات سایت شما را به مردمی که در جستجوی آن محصولات یا اطلاعات هستند، پیشنهاد می‌دهند.

پس یادتان باشد اگر موتور جستجو قادر نباشد که سایت شما را پیدا کند یا محتویات سایتتان را به پایگاه‌های اطلاعاتی خود اضافه کند، فرصت‌های باور نکردنی برای ورود کاربران به سایتتان از دست خواهید داد.

چرا موتورهای جستجوگر نمی‌توانند سایتی که سئو نشده است را تشخیص دهند؟

امروزه موتورهای جستجوگر بسیار باهوش شده‌اند. موتورهای جستجوگر بزرگ مانند گوگل روز به روز در حال ارتقای خزنده‌های خود هستند تا نتیجه‌های بهتر و دقیق‌تری به کاربران خود نشان دهند. با این حال باز هم به کمک ما احتیاج دارند تا سایتمان را سریع‌تر و بهتر بشناسند و آنالیز کنند.

اگر سایت خود را به خوبی بهینه‌سازی کنید، هزاران بازدیدکننده به سایت شما مراجعه خواهند کرد و توجه هزاران کاربر به سایت شما جلب خواهد شد اما اگر سایت خود را بهینه نکنید، زیر نتایج جستجوها در آخرین صفحات گوگل دفن می شوید.

دنیای اینترنت شدیدا در حال رقابتی شدن است و شرکت‌هایی که قوانین سئو را رعایت می‌کنند، در جذب بازدیدکنندگان و مشتری‌های خود برتری قطعی خواهند داشت.

آیا من هم می‌توانم به تنهایی سایت خودم را بهینه کنم؟

دنیای سئو بسیار پیچیده و گسترده است اما بیشتر مردم به راحتی می‌توانند مطالب پایه و اولیه‌ی آن را یاد بگیرند. حتی کمی دانش در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد و سایت شما را از رقیبانتان بالاتر بیاورد.

آموزش‌های رایگان سئو به وفور در اینترنت یافت می‌شوند اما تعداد بسیاری از این آموزش‌ها تاریخ گذشته هستند و نه تنها باعث بهبود وضعیت یک سایت نمی‌شوند، بلکه ممکن است آن را عقب بیندازند و از دور رقابت خارج کنند. ما این قول را می‌دهیم اگر آموزش‌های روکسو را با مقداری تمرین ترکیب کنید، به یک معلم بسیار توانمند در این زمینه تبدیل خواهید شد.

بسته به زمان و اشتیاقتان برای یادگیری و نیز پیچیدگی‌های وب سایتتان، شاید تصمیم بگیرید خودتان سایتتان را سئو کنید و یا اینکه یک متخصص برای این کار استخدام کنید. در هر صورت، لازم است که دارای درک کافی و مهارت لازم در زمینه مطالب اصلی سئو باشید.

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.