نبرد برای بالا کشیدن بازدیدهای یک سایت - SEO مهم‌تر است یا SMM؟

09 مهر 1397
بالابردن بازدید سایت با شبکه های اجتماعی

در ابتدای این مقاله لازم است اشاره کنیم که SEO مخفف Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی برای موتور جستجو و SMM مخفف Social Media Marketing در معنی بازاریابی از طریق شبکه‌های اجتماعی است. حالا باید متوجه شده باشید که چرا این مقاله با این سوال مهم شروع شده است: SEO یا SMM؟

اگر بخواهیم مثالی بزنیم که دقیقا متوجه ماجرا شوید باید بگوئیم اگر SEO یک پیتزای خوشمزه باشد، SMM پنیر آن پیتزاست! شما نمی‌توانید یک پیتزا سفارش دهید که پنیر نداشته باشد و همچنین نمی‌توانید پنیر پیتزای خالی سفارش دهید! هر دو در کنار هم معنی دارند و یکی بدون دیگری واقعا بی‌معنی و بی‌مزه است!

حتما در جریان هستید که این روزها سئو بدون داشتن محتوای عالی برای سایت شما تحقق پیدا نمی‌کند و اینجا دقیقا همان جائی است که ارزش کمک‌های SMM به ارتقای سایت شما مشخص می‌شود.

SMM به آزادسازی پتانسیل‌های نهفته کمک می‌کند و به همین دلیل هم هست که SEO و SMM دو رشته‌ی در هم تنیده محسوب می‌شوند که امکان جداسازی آن‌ها از هم وجود ندارد و همه می‌خواهند کسب و کار اینترنتی خود را به نحوی با شبکه‌های اجتماعی گره بزنند.

اما سوال مهم این است که SEO و SMM چگونه با هم کار می‌کنند؟

توسعه‌دهندگان حرفه‌ای و مطرح وب به مدت طولانی بر روی موضوع این مقاله تمرکز کرده‌اند و تجربیات خودشان را به این صورت منتشر کرده‌اند:

  • شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم تاثیری بر رنکینگ سایت ندارند.
  • بهینه‌سازی یک سایت به تنهایی و بدون استفاده از کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، موثر و کارامد نخواهد بود.

ما نیز در این مطلب قصد داریم بر این موضوع تاکید کنیم:

زمانی که شما محتوای سایتتان را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید، دست بازدیدکننده‌ها را می‌گیرید و به سایتتان می‌آورید و بازدیدهای سایتتان را بالا می‌برید. بنابراین SMM یا شبکه‌های اجتماعی بصورت غیر مستقیم ارزش سایت شما را نزد گوگل بالاتر می‌برند.

تحقیقات ثابت کرده است که شبکه‌های اجتماعی خیلی بیشتر از آنچه که فکر کنید، سئوی سایتتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

داده‌ها و روش‌ها

برای اثبات نتیجه‌ی فوق، ده تا از مشهورترین بلاگ‌ها را مورد تحقیق قرار دادیم. پنج تا از این سایت‌ها تنها بر سئوی سایت خودشان بدون کمک گرفتن شبکه‌های اجتماعی تمرکز کرده اند، پنج تای دیگر بیشتر برای شبکه‌های اجتماعی‌ وقت گذاشته‌اند.

پنج سایتی که تنها بر جستجو از طریق موتورهای جستجو یا SEO تمرکز کردند عبارتند از:

پنج سایتی که بر SMM یا شبکه‌های اجتماعی تمرکز کرده‌اند عبارتند از:

همچنین برای رسیدن به نتایج بهتر در این تحقیق از ابزارهای زیر کمک گرفتیم:

  • Ahrefs: برای بررسی نقشه‌ی بک‌لینک‌های سایت‌ها
  • Rival IQ: برای تجزیه و تحلیل کاربرانی که از این وب‌سایت‌ها استفاده کرده‌اند
  • SimilarWeb: برای فهمیدن این موضوع که یک سایت از چه طریقی ورودی گرفته است

چگونه شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش تعامل کاربران با یک سایت می‌شوند؟

در ابتدا به سایت SimilarWeb رفتیم تا ببینیم این سایت‌ها به چه طریقی ورودی گرفته‌اند یا در واقع منبع اصلی بازدیدکننده‌هاشان کجاست و کدام سایت‌ها برنده هستند؟

توقع داشتیم سایت‎هایی که بر SMM تمرکز کرده‌اند برنده باشند. بنظر می‌رسد سایت‌هایی که بر SMM تمرکز دارند بهتر می‌توانند مخاطب جذب کنند و آن‌ها را به بازدیدکننده‌های همیشگی و وفادار خود تبدیل کنند.

در نمودار زیر می‌توانید میزان ترافیک یا ورودی از شبکه‌های اجتماعی را در وب‌سایت‌های مورد مطالعه مشاهده کنید.

میزان بازدید از شبکه های اجتماعی

ملاحظه می‌کنید که سایت برنده socialmediatoday.com است که بر روی شبکه‌های اجتماعی تمرکز داشته است و میزان کاربرانی که از شبکه‌های اجتماعی به آن وارد شده‌اند، حدود 2.5 برابر بیشتر از seroundtable.com است که بر سئو تمزکر کرده است. اما دو سایت بعدی سایت‌هایی هستند که بر شبکه‌های اجتماعی تمرکز نداشته‌اند، بلکه تمرکزشان بر جستجو از طریق موتورهای جستجوگر بوده است.

حالا جالب است که بدانید سه سایتی که در ترافیک از موتورهای جستجو بالاتر بودند، همگی سایت‌هایی بودند که بر SMM تمرکز داشتند.

این نمودار باعث می‌شود تا به نقش موثر شبکه‌های اجتماعی در سئو پی ببریم و بدانیم که تا چه اندازه ورودی گرفتن از شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به سئوی سایت شما کمک کند.

میزان بازدید از موتورهای جستجو

در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توئیتر، کاربران بیش‌تر مایل هستند یک مطلب را ببینند و لایک کنند تا اینکه روی آن کلیک کنند.

بنابراین مطلب شما باید آنقدر جذاب باشد که کاربران را وادار به کلیک کردن بکند و آن‌ها را به سایت شما وارد کند.

پس از اینکه به تاثیر عمیق شبکه‌های اجتماعی بر سئو پی‌ بردیم، جالب است بدانیم که این سایت‌ها چگونه‌ توانسته‌اند این بازدیدکننده‌ها را از شبکه‌های اجتماعی جذب کنند؟

با تحقیقاتی که بر روی تصاویر، ویدئوها و مطالبی که این وب‌سایت‌ها بر شبکه‌های اجتماعی‌ خود منتشر می‌کردند به این نتیجه دست پیدا کردیم که این سایت‌ها توانسته بودند محتواهایی تولید کنند که آنقدر جذاب بودند که کاربران بصورت خودجوش آن‌ها را با دیگر دوستانشان به اشتراک می‌گذاشتند.

برای روشن کردن دقیق موضوع، برای سایتهای مذکور دو کار انجام دادیم:

  • یک: از طریق سایت SimilarWeb تعداد دقیق بازدید کنندگان هر سایت را به دست آوردیم.
  • دو: از طریق سایت Rival IQ میزان تعامل کاربران با محتوایی را  که آن سایت‌ها روی شبکه اجتماعی خود منتشر می‌کردند، آنالیز کردیم. (منظور از تعامل، صرفا مشاهده‌ی مطلب است و نه کلیک کردن روی لینک آن)
تعامل کاربران با محتوا در فیس‌بوک تعداد ورودی از فیس‌بوک تعامل کاربران با محتوا در توئیتر تعداد ورودی از توئیتر نام سایت
912 8170 15100 400 searchengineland.com
139 3370 8640 585 marketingland.com
585 8170 4760 180 searchenginejournal.com
216 2160 509 5 seroundtable.com
20 417 7550 100 searchenginewatch.com
3780 19900 23700 3180 socialmediaexaminer.com
107 8530 38900 329 blog.bufferapp.com
54 159 8250 324 simplymeasured.com
595 558 1910 492 razorsocial.com
3340 34000 71500 8213 socialmediatoday.com

همانطور که مشاهده می‌کنید سایتهایی که بر SMM تمرکز کرده‌اند، نه تنها ورودی‌شان از شبکه‌های اجتماعی بیشتر است، بلکه میزان تعامل کاربران شبکه‌های اجتماعی‌شان نیز بیشتر است. یعنی محتوای سایتشان بیشتر دیده شده است، بیشتر دست به دست یا به اشتراک گذاشته شده است و بیشتر لایک خورده است و در نتیجه حجم کلی ورودی سایتشان نیز به مراتب بیشتر شده است.

موضوع بعدی که دنبال کشف آن بودیم این بود که یک مطلب تا چه حد باید گیرا باشد تا یک کاربر شبکه‌های اجتماعی روی لینک آن کلیک کند؟

از نتایج جدول فوق برمی‌آید که به ازای هر ۴۰ باری که کاربران شبکه‌های اجتماعی، یک مطلب را دیده‌اند، تنها یک بار روی آن مطلب کلیک شده است. دلیلش هم این است که تعدادی از فالورهای شما احتمالا شما را فقط فالو کرده‌اند بدون اینکه علاقه‌ی خاصی به محتواهای شبکه‌ی اجتماعی شما داشته‌ باشند

از هر ۴۰ کاربر شبکه اجتماعی، تنها یک نفر روی لینک مطلب شما کلیک می‌کند!

از میان کسانی هم که به محتوای صفحه‌ی شما علاقمندند، تنها دسته‌ی اندکی مطلبتان را آنقدر جذاب می‌دانند که روی آن کلیک کنند.

بنابراین کشاندن کاربران از شبکه‌های اجتماعی به سایت واقعا کار دشواری است. پیشنهاد ما به شما این است که مخاطبانتان را تنها از طریق فالوبک گرفتن جمع نکنید، بلکه بگردید و افراد علاقه‌مند را با شبکه‌ی اجتماعی‌تان آشنا کنید.

سوال بعدی که در فرایند جمع‌آوری این مقاله مطرح شد این بود این سایت‌ها چه تعداد لینک تولید می‌کردند؟

سایت‌هایی که تنها بر SEO تمرکز کرده‌ بودند، در جستجوهای گوگل تا چه حد موفق بودند؟

در ابتدای این مقاله، لیستی از سایت‌هایی آوردیم که تنها بر سئو تمرکز کرده بودند و تمرکز چندانی بر شبکه‌های اجتماعی نداشتند.

تصور می‌کردیم این سایت‌ها باید نقشه‌ی بک‌لینک گسترده‌ای داشته باشند و در بک‌لینک گرفتن موفق‌تر از سایت‌های SMM عمل کرده باشند. اما وقتی در سایت Ahrefs.com این سایت‌ها را تحلیل کردیم به نتیجه‌ی عجیبی برخوردیم. در واقع باید بگوئیم سایت‌های متمرکز بر SEO که اعتنای چندانی بر شبکه‌های اجتماعی نمی‌گذارند، از SEO فقط نامش را به ارث برده‌اند و در عمل چندان خوب عمل نمی‌کنند و در تمام موارد از SMMها باخته‌اند!

سایت Ahrefs امکانی دارد با نام Batch Analysis. با این امکان می‌توان به بک‌لینک‌های مختلف دست یافت و آن‌ها را با هم مقایسه کرد.

در تصویر زیر نام سایت‌ها و تعداد بک‌لینک‌هایی که گرفته‌اند آمده است:

تعداد بک لینک ها از شبکه های اجتماعی

searchengineland.com بیشترین تعداد بک‌لینک را گرفته است و جالب اینجاست که این سایت بیشترین میزان تعامل کاربران در فیس‌بوک و توئیتر را نیز داشت! جالب است. نه؟

از لحاظ ورودی‌های Referral نیز simplymeasured.com بهتر عمل کرده است.

میزان بازدیدهای Referral
پس از انجام تمام تحقیقات و بررسی‌های فوق، به یک نتیجه‌ی مهم و قابل انکار رسیدیم و آن اینست هر چقدر تمرکز شما روی شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد، بازدیدهای Referral برای سایت شما بیشتر خواهد بود و این یعنی شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شوند برند شما سریعتر در دنیای وب مشهور شود.

سایت socialmediaexaminer.com که در مثال‌ها آورده بودیم، ادعای ما را کاملا ثابت می‌کند. این سایت از نوع SMM بود اما حدودا همان تعداد بک‌لینکی را دارد که سایت‌های searchenginejournal.com و marketingland.com داشتند.

در پایان برای صدور یک حکم کلی به حرف متخصصی به نام Kelsey Jones که بنیانگذار StoryShout و سردبیر نشریه‌ی Search Engine Journal است بسنده می‌کنیم:

[su_quote]در سال گذشته شاهد تاثیر قابل توجه شبکه‌های اجتماعی بر افزایش بازدیدهای Referral بوده‌ایم. بزرگ‌ترین پشتیبان این بازدیدها فیس‌بوک و بعد از آن توئیتر است. به همین دلیل در حال حاضر تمام تلاش ما آن است که روش‌هایی را که باعث می‌شوند یک مطلب در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار بگیرند، کشف کنیم.[/su_quote]

نتیجه‌گیری

در این مقاله هدف این بود که توضیح دهیم چگونه شبکه‌های اجتماعی منجر به بهبود وضعیت سئوی سایت شما خواهند شد. برای اثبات این موضوع دو دسته سایت را مورد تحقیق قرار دادیم؛ سایت‌های متمرکز بر سئو (بدون توجه به شبکه‌های اجتماعی) و سایت‌ها متمرکز بر شبکه‌های اجتماعی.

با دلایل کافی و با استناد به نتایج عددی به این نتیجه رسیدیم که سایت‌های متمرکز بر شبکه‌های اجتماعی بک‌لینک‌های بیشتری گرفته‌اند و به تبع آن، بازدیدکننده‌های Referral بیشتری داشته‌اند که همه‌ی این‌ها باعث می‌شود که رنک یک سایت به صورت غیرمستقیم بالاتر باشد.

بنابراین این روزها هرگز از اهمیت شبکه‌های اجتماعی غافل نباشید و تا می‌توانید مخاطب واقعی پیدا کنید و با شیوه‌های حرفه‌ای و جذاب کاری کنید تا مخاطبان شبکه‌ی اجتماعی‌تان حتما روی لینک‌های شما کلیک کنند.

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.