گوگل را گول نزنید!

13 بهمن 1397
دور زدن گوگل

ما همه تبلیغات پر آب و تاب و راه های دور زدن گوگل و یک شبه رسیدن به رتبه ی اول گوگل را دیده ایم. امروز می خواهیم در همین رابطه صحبت کنیم.

راهنمای وبمستران گوگل

یکی از نکاتی که در صفحه ی راهنمای وبمستران گوگل مشاهده می کنید از این قرار است:

Avoid tricks intended to improve search engine rankings. A good rule of thumb is whether you'd feel comfortable explaining what you've done to a website that competes with you, or to a Google employee. Another useful test is to ask, "Does this help my users? Would I do this if search engines didn't exist?"

ترجمه:

از حقه بازی و دور زدن قوانین برای بهتر شدن رتبه ی خود در موتور های جست و جو استفاده نکنید. قانون خوبی که می توانید همیشه از آن برای تشخیص چنین موقعیت هایی استفاده کنید این است که با خود فکر کنید آیا حاضرید روش خود را، برای رقیبان خود و یا کارمندان گوگل، بدون خجالت توضیح دهید؟ قانون خوب دیگر این است که از خودتان بپرسید «آیا این کار به کاربران من کمکی می کند؟ اگر موتورهای جست و جو وجود نداشتند باز هم از این روش استفاده می کردم؟»

چه چیز هایی حقه بازی محسوب می شود؟

حقه بازی ها روش هایی هستند که برای دستکاری نتایج موتور های جست و جو استفاده می شوند. هر چقدر زمان بیشتری روی یادگیری و پیاده سازی این حقه ها بگذارید، زمان کمتری برای تولید محتوای با کیفیت خواهید داشت. همچنین طی تحقیقاتی گوگل به این نتیجه رسیده است که وب سایت هایی که از روش های دستکاری نتایج موتور های جست و جو استفاده می کنند (به نسبت وب سایت هایی که وقت شان را روی کاربران خود می گذارند) عموما و در اکثر اوقات محتوای سبک تر و عملکردی ضعیف تر دارند. بنابراین از خودتان بپرسید «اگر موتورهای جست و جو وجود نداشتند هم این کار را می کردم؟»

یادتان باشد که گول زدن Googlebot بسیار سخت شده است؛ به قول بزرگترها اگر به رویتان نمی آورد به این معنی نیست که متوجه نشده است!

راهنمایی گوگل

مشخص است که بهترین منبع برای دریافت اطلاعات راجع به «رتبه بندی در موتور جست و جوی گوگل»، خود گوگل است. گوگل پیشنهادات و آموزش های خود را در صفحه ای به نام Google webmaster guidelines (راهنمای وبمستران گوگل) منتشر کرده است. هر چیزی غیر از این صفحه تنها نظر شخصی و گمانه زنی است.

متاسفانه وبمستران جوان تر و تازه کار از «حقه» هایی استفاده می کنند که حتی نمی دانند حقه محسوب می شوند. از آن جایی که بسیاری از وبمستران به هر وب سایت اینترنتی اعتماد می کنند و از هر کس که خود را متخصص سئو معرفی کند با دست باز استقبال می کنند در بسیاری از موارد دچار اشتباه می شوند، در صورتی که اصلا نمی دانند صفحه ای به نام Google webmaster guidelines وجود دارد!

در گفتگویی با آقای Patrick Sexton (یکی از محققان پیشکسوت در زمینه ی سئو) مشخص شد برخی از مواردی که برخلاف گفته ی به اصطلاح «متخصصان سئو» باید انجام شوند، توسط گوگل پیشنهاد نشده و یا اهمیت آنچنانی ندارند. برخی از این موارد را در ادامه ی مقاله آورده ایم.

نام دامنه

اکثر افراد می گویند، نام دامنه ی شما باید دارای keyword (کلمات کلیدی) باشد. اگر نمی دانید keyword ها در سئو به چه معنا هستند به دو مقاله ی زیر رجوع کنید:

هیچ اجباری در این زمینه نیست، بلکه برای راحت تر حفظ کردن نام سایت برای کاربران بهتر است از نام های ساده و گیرا استفاده کنید. آقای Patrick Sexton در این زمینه می گوید:

من دامنه ی googleguidelines.com را خریده بودم اما به دلایل حقوقی (مانند کپی رایت) از استفاده از آن منصرف شدم. همچنین دامنه ی webmasterguideline.com را نیز خریده بودم اما باز هم به دلیل طولانی بودن آن از استفاده از آن منصرف شدم...

استفاده از کلمات

بسیاری از افراد می گویند باید از keyword های خاص و در موقعیت های خاص استفاده کنید و درصد خاصی از آن ها را در متن خود تکرار کنید. تبعات چنین کاری جبران ناپذیر خواهد بود! نوشتن چنین متونی که مبتنی بر کلمات کلیدی هستند باعث می شود متن شما خوانا و روان نباشد. روان نبودن متن و وجود ساختارهای عجیب دستوری در آن باعث گنگی متن و کج فهمی مخاطب خواهد شد و طبیعتا در چنین حالتی مخاطب وب سایت شما را رها خواهد کرد.

هنگامی که مطلبی می نویسید یادتان باشد که این مطلب را برای یک انسان و با هدف مفید بودن یا کمک به دیگران می نویسید نه برای آنالیز شدن توسط چند ربات در فضای مجازی!

پس سئو اهمیتی ندارد؟

برای جلوگیری از سوء تفاهم باید برخی مسائل را روشن کنم.

سوال: آیا این به معنی رها کردن مبحث کلمات کلیدی به شکل کلی است؟

پاسخ: قطعا خیر! بنده قصد زیر سوال بردن مباحث سئو را ندارم. حرف بنده این است که

  • اول: تا زمانی که محتوای شما به درد نخور و سطحی باشد، هیچ ترفندی از سئو نمی تواند به شما کمک کند.
  • ثانیا: مطالب سئو را از هر منبعی قبول نکنید. اولین منبع ما گوگل است و سپس با احتیاط کامل می توان از دیگر منابع استفاده کرد.
  • ثالثا: هر چیزی حدی دارد. به طور مثال استفاده از کلمات کلیدی (بدین صورت که متن شما خالی از کلمات کلیدی نباشد) خوب است اما درصدگیری از این کلمات و تکرار آن ها با الگوریتم های خاص در متون سایت شما کاری به شدت بیهوده است. بر فرض آنکه چنین کاری بخواهد روی سئوی سایت شما تاثیر بگذارد (که نمی گذارد) باید از خودتان بپرسید «چه قدر و در چه حد؟» وقتی که صرف این کارها می شود می تواند صرف تولید محتوا با کیفیت بالاتر شود که نتیجه اش به مراتب بالاتر از این ترفند ها خواهد بود.

سوال: فرض کنیم فردی وب سایتی بسازد که مطالب آن بسیار عالی است اما سئوی بسیار بدی دارد و از طرفی فردی وب سایتی می سازد که مطالبش سطحی است اما سئوی عالی دارد. کدام وب سایت بهتر عمل خواهد کرد؟

پاسخ: بستگی دارد. در مثالی که گفته شد اگر وضعیت سئوی وب سایت اول حتی قابل قبول نباشد و به قول خودمان فاجعه باشد، وب سایت دوم بهتر عمل خواهد کرد اما اگر سئوی وب سایت اول دارای موارد حداقلی باشد، قطعا برنده خواهد بود. بنابراین تمام مطالبی که ما گفتیم با در نظر گرفتن حداقل ها و معیارهایی است که همه ی ما امروزه قبول داریم و در وب سایت های خود رعایت می کنیم. یادتان نرود که این مقاله سعی در تخریب مباحث سئو ندارد، بلکه سعی در تنظیم آن ها دارد.

سوال: مگر بد است که نام وب سایت ما دارای کلمات کلیدی باشد؟

پاسخ: خیر! تمرکز بیش از حد روی این موضوع است که بد است. وقت خودتان را روی موارد جزئی تلف نکنید. سعدی می گوید:

خانه از پای بست ویران است             خواجه در بند نقش ایوان است

ابتدا به سراغ مباحث اصلی و پایه بروید، سپس به سئو بپردازید.

چرا از حقه ها و روش های میان بر استفاده نکنیم؟

تمام تکنیک ها و روش هایی که برای دستکاری نتایج موتور های جست و جو اختراع می شوند، چرخه ی عمر زیر را طی می کنند:

  • ابتدا فردی راه جدیدی برای بالا بردن رتبه ی خود در گوگل پیدا می کند.
  • این خبر به دیگر صاحبان وب سایت ها می رسد و همه شروع به استفاده از این روش می کنند.
  • گوگل متوجه این موضوع می شود و این مورد را در موتور جست و جوی خود غیرفعال می کند.
  • این روش کاملا از کار می افتد و دیگر مصرفی نخواهد داشت.
  • گوگل برای وب سایت هایی که از این روش استفاده کنند فیلترها و جریمه های خاصی در نظر می گیرد، چرا که آن ها به حقه بازی و دور زدن قوانین متهم هستند.
  • فرد دیگری راه جدیدی برای بالا بردن رتبه ی خود در گوگل پیدا می کند.

و این چرخه مجددا تکرار می شود. با اینکه برخی از این تکنیک ها دیرتر از بقیه ی تکنیک ها غیرفعال می شوند اما بالاخره همگی شان (دیر یا زود) از کار می افتند.

خلاصه ی مقاله

راه صداقت را پیش بگیرید و سایت خود و محتوای آن را کاربرمحور تعیین کنید. گرچه تمام مباحث اصلی سئو مهم هستند اما مهم ترین راه بالا رفتن در رنکینگ گوگل، مفید بودن سایت و کیفیت بالای آن است.

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.