الگوریتم Google Freshness و جذب ترافیک برای وب‌سایت‌های نوپا و کم‌بازدید

17 فروردین 1399
google-freshness

بسیاری از وب سایت ها در جنگ برای جذب ترافیک و بازدیدکننده ی بیشتر قرار دارند. کم بازدید بودن یک وب سایت معمولا به دلیل تازه تاسیس بودن آن است و گاهی نیز تغییر و بروزرسانی در الگوریتم های گوگل این امر را سبب می شود. بهرحال نیازی نیست برای جذب ترافیک بیشتر با وب سایت خود وارد جنگ شوید و راه های مناسبی برای به دست آوردن بازدید بیشتر وجود دارد.

درباره الگوریتم Google Freshness

برخی افراد تولید محتوای جدید را برای دیده شدن در نتایج گوگل پیشنهاد می کنند. اگرچه این مورد از موثرترین راهکارهای افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو است اما بحث هایی نیز پیرامون آن وجود دارد. اولین مورد یک سو تفاهم در درک الگوریتم Freshness گوگل است. برخی فکر می کنند گوگل بر اساس این الگوریتم محتواهای جدید را جلوتر از محتواهای دیگر در نتایج جستجو نمایان می کند.

درست است که گوگل به تولید محتوای زیاد بسیار توجه می کند، اما این موضوع ربطی به الگوریتم Google Freshness ندارد. کار این الگوریتم در واقع بالا آوردن محتواهایی است که در آن لحظه موضوع آنها داغ و به اصطلاح تِرِند می باشد. بنابراین تاریخ انتشار محتوا تاثیر چندان زیادی در رتبه بندی نتایج ندارد و نباید اینگونه فرض کنید که با تغییر تاریخ بروزرسانی می توانید در جایگاه بهتری دیده شوید.

الگوریتم Google Freshness به طور 100% مرتبط با کاربران است. بنابراین این الگوریتم به دنبال ربط دادن صفحات وب با نیاز افرادی است که آخرین اخبار و اطلاعات را در اینترنت جستجو می کنند.

تولید محتوا با موضوع رویدادهای داغ روز که معمولا اخبار سیاسی و ورزشی را تشکیل می دهد می تواند تاثیر مهمی در این زمینه داشته باشد. در واقع تولید محتوا درباره هرچیزی که برای مردم جدید باشد در جذب ترافیک بیشتر بسیار تاثیرگذار است و اگر موضوع آن ترند روز باشد تاثیر آن بیشتر نیز خواهد شد.

گوگل درباره الگوریتم Freshness خود چنین می گوید که:

الگوریتم Google Freshness باعث شده است که در بهبود نتایج جستجو پیشرفت چشمگیری داشته باشیم و به کمک آن توانسته ایم تا 35 درصد جستجوها را تحت تاثیر قرار دهیم و نتایج بروزتر و تازه تر را در اختیار جستجوگران قرار دهیم.

با این تفاسیر بیایید کاربرد این الگوریتم را با ذکر مثال بررسی کنیم. فرض کنید که شما نام خواننده ای را در اینترنت جستجو می کنید. احتمالا چند نتیجه اول مرتبط با بیوگرافی آن خواننده و مابقی در رابطه با دانلود آهنگ های او می باشد. اما اگر همان خواننده در آن لحظه در حاشیه باشد و بحث های داغ پیرامون او در جریان باشد، گوگل نمایش اخبار مرتبط با وضعیت او را به بیوگرافی و دانلود آهنگ های او ترجیح می دهد و یا فرض کنید که آن خواننده چند روز آینده درصدد برگزاری یک کنسرت باشد. احتمالا در این حالت با جستجوی نام او به تنهایی، اولین نتایج مرتبط با وب سایت های رزرو بلیط کنسرت او باشد!

البته این الگوریتم می تواند برخی محتواهای منسوخ شده را نیز تشخیص دهد. فرض کنید شما در اینترنت «بیوگرافی رئیس جمهور فعلی ایران» را جستجو می کنید. در عین حال ممکن است وب سایت های زیادی در مقاله هایی که 10 سال پیش منتشر کرده اند از رئیس جمهور آن زمان به عنوان رئیس جمهور فعلی نام برده و بیوگرافی نوشته اند. این الگوریتم این قابلیت را دارد که واژه «فعلی» را به درستی در نتایج جستجوی شما اعمال کند و از نمایش آن مقاله ها در نتایج جستجو مانع شود.

آپدیت محتوا یا تغییر محتوا؟ مسئله این است!

در سال 2018 John Mueller در گوگل درباره Freshness و تاثیر آن در رتبه بندی نتایج چنین گفت:

تازه تر به معنی بهتر نیست. در دام این موضوع نیفتید که می توانید با تغییر محتواهای خود نتایج بهتری در جستجوها کسب کنید. وقتی خود را به ارتقا محتواهای خود بگذارید و یا محتوای جدید با موضوع روز تولید کنید. اینگونه شانس بیشتری خواهید داشت که ما سایت شما را در رتبه بهتری به جستجوگران نشان دهیم.

تفسیر این جمله ی جان مولر در واقع این است که خیال نکنید که با تغییر محتوای خود، گوگل آنرا به عنوان محتوای جدید شناسایی کند. بازی با کلمات فایده ای ندارد و بهتر است که یا محتوای جدید تولید کنید و یا محتواهای قبلی را به جای تغییر دادن، ارتقا دهید و چیزهای جدید به آن اضافه کنید. بنابراین گوگل بین محتوای تغییر کرده با محتوای بروز شده تفاوت قائل است.

جمع بندی: تازه همان مرتبط است!

در حالی که برخی روش های سئو تمایلی به الگوریتم های جدید گوگل ندارند و معمولا باعث می شوند صاحبان وب سایت ها از الگوریتم های جدید آسیب پذیر باشند، اما تولید محتوای تازه و بروز از روش هایی است که همیشه مورد استقبال الگوریتم های جدید است. بنابراین سعی کنید محتواهایی تولید کنید که برای مردم تازگی دارد و مورد نیاز آنها است. این کار می تواند بهترین راهکار برای جذب ترافیک به سمت وب سایت های نوپا و کم بازدید باشد.

محتوای همیشه سبز محتوایی است که هیچگاه تغییر نمی کند. برای مثال نحوه ی پرورش گوجه فرنگی همیشه از اصول و قوانین ثابت و خاصی پیروی می کند. همانطور که گفتیم الگوریتم Freshness به نوعی در تضاد با چنین محتواهایی عمل می کند.

اما تمرکز به ترندها می تواند شما را بهتر در نتایج نمایان کند. برای مثال سعی کنید وقتی می خواهید مقاله ای در این زمینه بنویسید، به جای تکرار مکرراتی که همه ی آنها را گفته اند، به دنبال ارائه یا بررسی متدهای جدید پرورش گوجه فرنگی باشید که ممکن است مردم برای آشنایی و دانستن آن در جستجو باشند.

نهایتا به این نتیجه می رسیم که انتشار مطلب با توجه به موضوعات داغ روز می تواند بهترین استراتژی در زمینه بازاریابی محتوا است. محتوای تازه و غیرتکراری مفید است و زمانی که با یک بحث داغ و ترند نیز در ارتباط مستقیم باشد، مفیدتر خواهد بود و گوگل نه تنها در الگوریتم های جدید در مقابل آن نخواهد ایستاد، بلکه همواره به آن شانس دیده شدن بیشتری خواهد داد.


منبع: سایت Search Engine Journal

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.