آشنایی با تست Google Lighthouse | قسمت دوم: تعریف معیارهای عملکردی

Google-Lighthouse

در قسمت اول از آموزش فانوس دریایی گوگل، این ابزار را معرفی کردیم و راه های تست وب سایت به کمک این ابزار را بررسی کردیم. حال در این آموزش قصد داریم معیارهایی که گوگل در این تست برای امتیازدهی به وب سایت ها در بخش Performance یا همان عملکرد را در نظر گرفته است تعریف کنیم و به بررسی یکایک آنها بپردازیم. با ما همراه باشید...

همانطور که از قسمت قبلی آموزش به یاد دارید بخش عملکرد، تخصصی ترین، سخت ترین و پیچیده ترین بخش از تست فانوس دریایی گوگل است. بنابراین لازم به ذکر است که برای یادگیری معیارهای این بخش نیاز به دقت و توجه بیشتری خواهید داشت. بدون شک اگر بتوانید معیارهای این بخش را به درستی درک کرده و راه حل های برطرف کردن خطاها در این زمینه را اجرا کنید، نه تنها در بخش عملکرد، بلکه در تمامی معیارهای سئو مانند سرعت و... امتیاز وب سایت را به حداکثر خواهید رساند. فراموش نکنید که در این مقاله تنها به معرفی این بخش ها می پردازیم و راهکارهای افزایش رتبه و برطرف کردن خطاها را در مقاله های بعدی آموزش خواهیم داد.

1- (Time To Interactive (TTI

TTI یا همان زمان تعامل، نشان دهنده زمانی است که کاربر می توان با صفحه ی وب سایت تعامل کامل داشته باشد. تعامل کامل به این معناست که صفحه محتوای مفیدی را نمایش داده و منوها، دکمه ها، فرم ها و... می توانند در کمتر از 50 میلی ثانیه به تعاملات کاربر واکنش نشان دهند. به عبارت ساده تر، اسکریپت های عملکردی سایت لود شده اند و منوها و دکمه ها قابل استفاده اند. این که می گوییم 50 میلی ثانیه به این معناست که اگر دکمه یا منویی بیش از 50 میلی ثانیه برای واکنش به تعاملات کاربر مکث کنند، ممکن است کاربر فکر کند آن منو یا کلید خراب است و تجربه کاربری سایت خراب شود.

در نظر داشته باشید این معیار ضریب 5 در میان سایر معیارهای عملکردی دارد. این به معنای بالاترین اهمیت در تعیین نمره کلی بخش عملکرد یا performance است. در جدول زیر مشاهده می کنید که اگر می خواهید امتیاز قابل قبول از گوگل در معیار TTI دریافت کنید، باید زمان تعامل زیر 5 ثانیه داشته باشید.

Lighthouse Score (TTI (s
100 1.36
99 1.51
95 2.01
90 2.34
80 2.81
75 3.01
50 4.00
0 12.16

2- (Speed Index (SI

SI یا همان سرعت ایندکس، میانگین سرعت نمایش محتوا در وب سایت را نشان می دهد. به عبارتی ساده تر نشان می دهد که محتوای شما با چه سرعتی نمایش داده می شوند.

فرض کنید بارگذاری سایت شما 5 ثانیه طول بکشد. در این زمان دو حالت مختلف وجود دارد؛ اول اینکه پس از هر ثانیه 20 درصد محتوای شما نمایش داده شود و دوم اینکه تا ثانیه پنجم هیچ محتوایی نمایان نشده و در ثانیه پنجم همه ی محتوا یکجا نمایان شود. در حالت اول سایت سرعت ایندکس خوبی دارد اما در حالت دوم خیر.

راهنمای ایندکس سرعت در تست فانوس دریایی

اهمیت این موضوع از آن جهت است که کاربران وقتی هنگام بارگذاری سایت محتوایی مشاهده نکنند، ممکن است فکر کنند که اصلا محتوایی وجود ندارد و هنگام بارگذاری سایت را ترک کنند. از دید گوگل زمان مناسب برای این شاخص زیر 3 ثانیه است. جدول زیر می توانید روند امتیازگیری از سرعت ایندکس را برای شما نمایان کند. در ضمن ضریب تاثیر سرعت ایندکس 4 است که نشان از اهمیت بالای این موضوع در امتیاز نهایی performance سایت دارد.

Lighthouse Score Speed Index (s)
100 1.97
99 2.19
95 2.91
90 3.39
80 4.07
75 4.37
50 5.80
0 17.63

3- (First Meaningful Paint (FMP

FMP اولین نشان از معنادار بودن محتوای صفحه است. این موضوع رابطه بسیار نزدیکی با سرعت ایندکس دارد. سایتی که سرعت ایندکس خوبی دارد بدون شک اولین نشان از محتوا نیز زودتر در آن ظاهر می شود تا وب سایتی که سرعت ایندکس پایینی دارد. توجه داشته باشید که لوگو و منوی بالای صفحه محتوا محسوب نمی شود و ربات های گوگل توانایی تشخیص این موضوع را دارند. بنابراین هرگاه اولین نشان از محتوای سایت شما که می تواند عکس یا عنوان یک مقاله باشد، ظاهر شود، FCP سایت شما معادل آن لحظه از سرعت بارگذاری در نظر گرفته می شود. ضریب FMP در امتیازدهی عملکرد سایت 1 است و گوگل پیشنهاد می کند که این مقدار زیر 4 ثانیه (زیر 2 ثانیه برای کسب نشان سبز) باشد.

4- (First Contentful Paint (FCP

تفاوت fcp و fmp در تست فانوس دریایی

FCP به معنای اولین نشان از محتوادار بودن صفحه است. زمان اولین عکس یا نوشته ای که در سایت شما ظاهر می شود که می تواند لوگو یا منوی سایت باشد FCP وب سایت شما محسوب می شود. بنابراین تفاوت FCP با FMP در واقع در همین قسمت است. جایی که گوگل لوگو و منو را تشخیص داده و آن را اگرچه محتوای سایت می داند، اما محتوای معنی دار نمی داند! تفاوت این دو مورد در تصویر واضح است.

همچنین می توانید جمله زیر را به خاطر بسپارید:

  • ثبت FCP یعنی اتفاقی در وب سایت رخ داده است.
  • ثبت FMP یعنی اتفاقی که کاربر بخاطرش در سایت آمده است رخ داده است.

جدول امتیازهای FCP نیز به شرح زیر است. در ضمن ضریب FCP در عملکرد سایت 3 است که نشان از اهمیت به مراتب بالای آن است. برای کسب یک امتیاز خوب این معیار باید زیر 4 ثانیه باشد. به این معنا که اولین قسمت از محتوای شما بلافاصله پس از لوگو و منوی شما شروع به بارگذاری کند.

Lighthouse Score (FCP (s
100 1.36
99 1.51
95 2.01
90 2.34
80 2.81
75 3.01
50 4.00
0 12.16

5- (First CPU Idle (FCI

FCI نشان از اولین لحظه امکان تعامل کاربر با سایت دارد. در اولین مورد از این لیست یعنی زمان تعامل گفتیم که TTI زمانی ثبت می شود که کاربر به طور کامل می تواند با سایت تعامل داشته باشد. اما FCI نشان از اولین زمان امکان تعامل دارد. به نوعی می توان این معیار را زمان بارگذاری کامل اولین اسکریپت تعاملی سایت دانست. برای مثال بارگذاری کامل یک منوی کشویی که کاربر با حرکت نشانگر موس روی منو می تواند زیر منوها را مشاهده کند، می تواند زمان ثبت FCI باشد. در این حال ممکن است قسمت های دیگر مانند فرم ها، دکمه ها، پنجره های پاپ آپ و... هنوز شروع به کار نکرده باشند. هرگاه تمامی این موارد شروع به کار کردند و تمامی اسکریپت ها لود شدند، TTI ثبت می شود. جدول زیر نشان می دهد زمان ثبت FCI بهتر است زیر 5 ثانیه باشد تا امتیاز خوبی از این مرحله کسب کنید. در ضمن ضریب تاثیر این معیار در امتیاز نهایی عملکرد 2 است.

Lighthouse Score (TTI (s
100 1.36
99 1.51
95 2.01
90 2.34
80 2.81
75 3.01
50 4.00
0 12.16

جمع بندی

در این مقاله معیارهایی که فانوس دریایی گوگل برای امتیاز دهی به بخش عملکرد سایت را در نظر می گیرد، تعریف کردیم. در قسمت های بعدی از آموزش ابزار فانوس دریایی گوگل معیارهای در نظر گرفته شده برای بخش های دیگر و راه های ارتقای رتبه در هر بخش را بررسی خواهیم کرد. فراموش نکنید که می توانید با نوشتن نظرات خود در پایان همین صفحه به ما در نوشتن آموزش های بعدی کمک کنید.

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.