طراحی کفش پاشنه بلند با کورل دراو (قسمت اول)

0
240
طراحی کفش با کورل

این روزها بسیاری از طراحان کفش به فناوری های جدید تکیه می کنند تا کیفیت کارشان بالاتر برود، بنابراین استفاده از یک برنامه طراحی برداری مانند Corel DRAW برای طراحان کفش ضروری است.

من شخصا ترجیح می دهم ابتدا طرح های خودم را به صورت دستی بکشم و از قلم و پاک کن استفاده کنم تا خطوط اولیه، شکل نوک کفش و اندازه ارتفاع و عرض پاشنه را آزادانه طراحی کنم تا دید بهتری از نتیجه کار داشته باشم. اما زمانیکه این طرح ها را با دیگران به اشتراک می گذاریم، طراحی باید خیلی دقیق و واضح باشد.

امروزه تلاش می شود طرح هایی با نزدیکی بیشتر به حالت واقعی، با رنگ ها، بافت ها و سایه های مختلف طراحی شود. برای رسیدن به این هدف، تنها یک راه وجود دارد و آن هم طراحی کامپیوتری است.

این آموزش با کمک کورل دراو به شما کمک می کند که طرح اولیه یک کفش را که قبلا اسکن کرده اید، با استفاده از ابزارهایی مانند Bezier و Shape و ابزار انتخاب ترسیم کنید.

نسبت کفش

اگر تجربه قبلی در طراحی کفش ندارید، توصیه می کنم ابتدا تصاویری از کفش با سبک های مختلف را ببینید و بررسی کنید. این کار به شما کمک می کند اندازه و نسبت قسمت های مختلف یک کفش را بدست بیاورید.

طرح اولیه کفش

وارد کردن طرح اولیه کفش

یک طرح کفش اسکن شده و یا عکس یک کفش را وارد سند کورل دراو کنید.

این لایه، لایه فعال ما می شود. (البته لایه ها را می توان از پنجره Object Manager Dock ویرایش کرد.)

ابزار Bezier

همانطور که می دانید یکی از قوی ترین ابزارها در هر برنامه برداری ابزار Bezier می باشد. در این آموزش نیز بیشترین استفاده از همین ابزار صورت می گیرد.

با استفاده از ابزار Bezier می توانید منحنی ایجاد کنید. منحنی های ایجاد شده توسط Bezier، ابتدا یک خط، متشکل از دو گره (ابتدایی و انتهایی) یا نقاط کنترلی می باشند و دارای اهرم هایی برای تغییر دادن شکل خط هستند.

ابزار Bezier

ابزار Bezier را انتخاب کنید، می توانید آن را از جعبه ابزار در سمت چپ پیدا کنید.

بر روی قسمتی از طرح اولیه کفش کلیک کنید تا نقطه ابتدایی ایجاد شود و سپس مکان نما یا ماوس را در ناحیه ای قرار دهید که می خواهید گره بعدی قرار داشته باشد و بدون اینکه دکمه ماوس را رها کنید بکشید تا منحنی مورد نظرتان ایجاد شود. در طراحی های برداری شاید لازم باشد که گره های زیادی را ایجاد کنید.

برای پایان دادن به منحنی، کلید فاصله یا Spacebar را فشار دهید. اگر میخواهید که منحنی بصورت کاملا بسته در بیاید و بتوانید آن را کاملا رنگ کنید یا پترن به آن اضافه کنید، باید گره آخر را کاملا روی گره ابتدایی منطبق کنید. در این صورت یک شکل کاملا بسته خواهید داشت.  

کشیدن طرح اولیه

ابزار Shape

با کمک گره ها، یک شی یا vector را می توان به طور کامل اصلاح کرد. گره ها این امکان را میدهند که هر نوع شکلی را بوجود بیاورید.

تعرف گره: نقاط مربع شکل در انتهای خط و بخش هایی از منحنی گره نامیده می شوند. می توانید شکل یک خط یا منحنی را با جابجا کردن یک یا چند گره تغییر دهید.
وقتی که یک شکل را کشیدید و آن را انتخاب کردید، گره ها به صورت مربع های کوچک نمایان می شوند که در واقع شکل کلی را مشخص می کنند.
می توانید با ابزار shape در بالای جعبه ابزار شکل انتخابی را تغییر دهید. هنگامیکه روی آیکون ابزار shape کلیک می کنید، می بینید که در نوار منو تمام گزینه ها برای ویرایش گره ها ظاهر می شوند.
ابزار shape
همانطور که متوجه شدید فقط کافیست که روی گره ها کلیک کرده و با استفاده از اهرم های گره ها آنها را بصورت کامل ویرایش کنید. البته این کار به تمرین و دقت زیادی احتیاج دارد و باید با کمی تمرین به کار با این ابزار مهم مسلط شوید. افزودن گره ها، حذف گره ها، ادغام دو گره و تبدیل آن ها به یک گره، جدا کردن منحنی، تبدیل کردن نقاط به خط، تبدیل کردن نقاط به منحنی، گره متقارن، گره صاف و گره نامتقارن از جمله کارهای متنوعی است که می توانید با گره ها انجام دهید.
زمانی که شکل منحنی متناسب با نیازهای شما نباشد و بخواهید که کنترل بیشتری روی گره ها داشته باشید، می توانید گره ها را به مسیر اضافه یا حذف کنید. سریع ترین راه برای اضافه کردن یک گره جدید به یک مسیر، دوبار کلیک کردن بر روی مکان مورد نظر است و  برای حذف گره ها در یک مسیر، می توانید روی گره مورد نظر دوبار کلیک کنید. البته به این نکته توجه داشته باشید که هرچه تعداد گره ها در یک شی بیشتر باشد، حجم فایل بالاتر می رود.
زمانی که با ابزار Bezier در حال طراحی هستیم، گاهی احتیاج است که یک منحنی را به یک خط راست تبدیل کنیم، بدین منظور با استفاده از ابزار shape روی نزدیکترین گره کلیک کرده و در منوبار Convert to Line را انتخاب کنید تا منحنی تبدیل به خط شود. (در طراحی پاشنه کفش این کار را انجام داده ایم.)
زمانی هم که می خواهید یک خط را به یک منحنی تبدیل کنید، روی آیکون Convert to curve کلیک کنید که در این صورت از نظر ظاهری هیچ تغییری ملاحظه نمی کنید ولی با استفاده از اهرم های به وجود آمده می توانید خط را به منحنی تبدیل کنید.

شکل کامل کفش

تا اینجای کار شکل کلی و ظاهری کفش را طراحی کردید و بعد از این، رنگ و جزییات را به کفش اضافه می کنیم.

در این طراحی خاص، اشیائی که ایجاد کردید زیاد نیستند و می توانید همه قسمت ها را در یک لایه قرار دهید، اما برای طرح های پیچیده تر شاید لازم باشد از لایه های بیشتر استفاده کنید. 

یک منحنی دیگر مطابق تصویر زیر به عنوان خط دوخت بکشید. سپس با ابزار انتخاب Selection آن را انتخاب کرده و بعد از منوی سایز، ضخامت خط را تغییر دهید. من ضخامت 0.5 میلی متر را برای این کار انتخاب کردم.

ترسیم یک منحنی با ضخامت دلخواه

 

درست همانطور که ضخامت مسیر ایجاد شده برای دوخت را تغییر دادید، می توانید شکل آن را هم از منوی کشویی properties bar به خط چین تغییر دهید.

انتخاب خط چین در کورل دراو

همانطور که می بینید با یک عمل کوچک و با استفاده از چند ابزار توانستیم شکل یک کفش را طراحی کنیم.

در قسمت بعدی این آموزش، چگونگی رنگ آمیزی، حجم و سایه دادن به کفش را آموزش خواهیم داد.

ارسال دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
نام خود را وارد کنید