10 درس وبلاگ نویسی که باید از Seth Godin یاد بگیرید

«ست گودین» شخصیت موفق و محبوب دنیای بلاگینگ و دیجیتال مارکتینگ است. او نه تنها در نویسندگی، بلکه در بازاریابی دیجیتال نیز بسیار مهارت دارد. او هم اکنون یکی از محبوب ترین بلاگ های دنیا را اداره می کند. همچنین کتاب ها و مصاحبه های زیادی از ست گودین وجود دارد که می توان چیزهایی زیادی از آن ها یاد گرفت، به ویژه زمانی که بسیاری از افراد او را بزرگترین دیجیتال مارکتر آمریکا می دانند. بنابراین بد نیست در ادامه نگاهی به نکاتی بیندازیم که باید در زمینه وبلاگ نویسی و تولید محتوا برای وبلاگ از او یاد بگیریم. پس با ما همراه باشید...

1- بنویسید، هرس کنید، آزمایش کنید، تکرار کنید

وقتی نوبت به تولید محتوا برای وبلاگ می رسد، رایج ترین روش، آنالیز ترندها است. می توانید نگاهی به رقبای خود بیندازید و ببینید آن ها چه می کنند. پس از آن ایده های خود را ترکیب کنید و آنچه را که فکر می کنید بینندگان شما بیشتر به دنبال آن هستند را ارائه دهید.

این کاری است که اکثر بلاگرها انجام می دهند اما گودین اعتقاد دیگری دارد. او می گوید که با گذشت زمان خواهید فهمید که مردم یا بهتر بگوییم مخاطبان، به دنبال چه چیزی هستند. او می نویسد، آزمایش می کند و بعد از ویرایش بررسی می کند که محتوا تا چه اندازه مورد پسند مخاطبان قرار گرفته است. او عادت دارد این روند را هر روزه برای تولید محتوا برای وبلاگ تکرار کند تا به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کند.

2- هر روز وبلاگ نویسی کنید

در یک مصاحبه با Ad Age گودین روش وبلاگ نویسی خود را توضیح داد. او هر روز یک پست در وبلاگ خود منتشر می کند و پست های او عمدتا درباره تجارت، محصول محوری و یا خلاقیت است. پست های او معمولا در قالب یک پاراگراف طولانی و یا به اندازه یک مقاله دو صفحه ای هستند. او اینگونه سرعت خود را در تولید محتوا افزایش می دهد و می تواند هر روز محتوای جدیدی بنویسد.

البته او تنها یک پست در طول روز نمی نویسد. او می تواند چندین محتوا بنویسد و آن ها را در صف انتشار قرار دهد. این کار به او این اجازه را می دهد که بعدا هر یک را که دوست داشت منتشر کند و مابقی را با پست های دیگری جایگزین کند.

3- دوری از توییتر و کامنت

احتمالا کمی از عنوان این پاراگراف تعجب کنید. حق هم دارید! فعالیت در شبکه های اجتماعی یکی از اصول بلاگرهای حرفه است. همچنین توجه به کامنت و نظرات کاربران از موارد مهم برای درک نیاز آن ها و پیشرفت در مسیر بلاگینگ محسوب می شود. اما اینکه گودین این کارها را انجام نمی دهد دلیل بر آن نیست که شما هم نباید انجام دهید! بیایید دلایل او برای این کار را بررسی کنیم.

او در توییتر فعالیت نمی کند زیرا که احساس می کند نمی تواند در آن عملکرد خوبی داشته باشد. بیشتر وقت و انرژی کاربران در توییتر صرف جستجو و پیدا کردن مطالب با کیفیت برای به اشتراک گذاری در صفحات آن می شود. گودین از آنجا که اعتقاد دارد نمی تواند در این زمینه خوب عمل کند از انجام آن صرف نظر می کند. بهترین توصیف برای این پاراگراف این است که اگر احساس می کنید کاری را نمی توانید به خوبی انجام دهید وارد آن نشوید و وقت خود را تلف نکنید. به جای ان بر روی مهارت ها و توانایی های دیگرتان تمرکز کنید.

اما چرا او از کامنت ها دوری می کند؟ او می گوید که شنیدن نظر کاربران برای روشن سازی شما و بهبود ایده های شما در تولید محتوا بسیار مفید است اما این کار برای خود او اتلاف وقت است. زیرا او نمی خواهد وقت خود صرف خواندن نظراتی کند که ممکن است تمرکز او از بین برده و حواس او را به سمت چیزهای غیرضروری پرت کنند.

از این گفته او می توان نتیجه گرفت که در زمینه بررسی کامنت ها و نظرات خوانندگان باید محتاطانه عمل نمود. به تازه کاران پیشنهاد می کنیم حتما بخش کامنت های مطالب خود را آزاد بگذارند و نظرات مخاطبان را بررسی کنند. اما افراد حرفه ای و معروف معمولا وقت خود را تنها صرف تولید محتوای جدید و خلاقانه می کنند تا اینکه به دنبال نظرات این و آن باشند!

4- تلویزیون و مهمانی تعطیل!

در مصاحبه ای که Georgina Laidlaw با ست گودین داشت و او را فردی پرکار توصیف کرد، گودین چنین پاسخ داد که او فردی پرکار است زیرا هیچ گاه تلویزیون نگاه نمی کند و این کار را از تصمیمات مهم در زندگی اش می داند. او هیچ گاه این کار را انجام نمی دهد و در عوض وبلاگ نویسی اش را می کند!

او همچنین وقتی برای جلسات و مهمانی ها صرف نمی کند. او می گوید برخی افراد تا 5 ساعت را در جلسات و یا مهمانی ها سر می کنند. کافی است آن را کنار بگذارند تا متوجه شوند 5 ساعت تا چه اندازه می تواند زندگی آن ها را مفید تر کند!

تصور اینکه او در هیچ جلسه ای شرکت نمی کند کمی دشوار است. اما او در کتابی از خود با عنوان Read This Before Our Next Meeting می گوید جلسات معمولا با تعداد 3 نفر یا بیشتر برای حل یک مشکل شکل می گیرند اما خودش این کار را نمی کند و توصیه می کند که به جای آن، تنها با یک نفر که به او اعتماد دارید مشورت کنید. این کار نیز در واقع یک مکالمه است و نه جلسه! البته گودین اعتراف می کند که در طول روز با افراد زیادی در ارتباط و مکالمه است اما به عقیده او هر یک از این افراد کار مهمی را برای او انجام می دهند.

5- عدم پرداخت بر ازای کار نیمه تمام!

یکی از دیگر از دلایل موفقیت گودین را شاید بتوان در زمینه پرداخت های مالی او جستجو کرد. او یک ویژگی در این زمینه دارد و آن هم این است که بابت کار نیمه تمام هیچ هزینه ای پرداخت نمی کند. البته تنها بحث کار در میان نیست و در زمینه محصولات نیز چنین عمل می کند. او وقتی هزینه ای برای کاری پرداخت می کند باید همان کار و به همان شکلی که او خواسته است انجام شود و در غیر این صورت هیچ پولی بابت آن پرداخت نمی کند! این مورد می تواند تبدیل به یک قانون خوب برای هر وبلاگ نویس باشد تا در زمینه مدیریت هزینه های مالی خود بهتر عمل کند.

6- همانطور که می گویید بنویسید!

یکی از مهم ترین قوانینی که بلاگرهای حرفه ای در تولید محتوا برای وبلاگ به آن معتقد هستند لحن نوشتن است که باید درست مثل لحن صحبت کردن باشد. این مورد بسیار اهمیت دارد زیرا برخی افراد اظهار دارند که تنها زمانی که ذهن آن ها آمادگی داشته باشد می توانند بنویسند اما واقعیت این است که شما برای صحبت کردن نیازی به الهام گیری ندارید. بنابراین برای نوشتن نیز باید چنین باشد.

به گفته او اگر از خواب بیدار شوید و ببینید نمی توانید صحبت کنید باید به پزشک مراجعه کنید! نوشتن نیز چنین است. هرگاه فکر ارزشمندی در ذهن داشته باشید باید بتوانید آن را بنویسید و به اشتراک بگذارید. سعی کنید آنطور که صحبت می کنید، همانگونه نیز محتوای مورد نظر خود را بنویسید. این کار دشوار نیست و پس از مدت کوتاهی به آن عادت خواهید کرد.

7- به همه چیز دقت کنید

شاید برای شما هم عجیب باشد که او ایده های خود را از کجا می گیرد. اجازه دهید به شما بگوییم. او به همه چیز با جزییات آن ها دقت می کند. برای مثال وقتی چیزی را می بیند که از نظر او بی معنی است، تمرکز می کند و تلاش می کند تا آن را بفهمد و درک کند. این چنین بینشی می تواند یک عادت خوب برای هر وبلاگ نویس باشد.

سعی کنید شما هم چنین باشید. هرگاه با چیزی یا وضعیتی رو به رو شدید که به نظرتان چالش برانگیز بود، سعی کنید روی آن وقت بگذارید و آن را بفهمید. اگر در آن زمان وقت کافی نداشتید، آن را به خاطر بسپارید و دوباره برگردید و روی آن فکر کنید. اینگونه می توانید قدرت ایده پردازی در کار خود را بالا ببرید.

8- از وبلاگ برای محک زدن خود استفاده کنید

یکی از مزایای وبلاگ نویسی این است که می توانید یک ایده را به محتوا تبدیل کنید و سپس نظرات و واکنش های خوانندگان را بررسی کنید. اگر واکنش ها مثبت بود پس آن ایده را ادامه دهید و اگر منفی بود سعی کنید آن را تغییر دهید و با ایده ای دیگر جایگزین کنید. گودین نیز همین عادت را دارد. ایده های خود را در بلاگش شناور می کند و هر کدام را که با واکنش های مثبت مواجه شود، ادامه و گسترش می دهد. وبلاگ نویسی یک سرمایه گذاری کوچک بر روی ایده های یک بلاگر است تا بتواند دریابد تا ایده هایش تا چه اندازه پر و بال برای پرواز دارند!

9- به دنبال پست و محتوا باشید و نه کسب درآمد

اگر فکر می کنید که ست گودین برای کسب درآمد وبلاگ نویسی می کند اشتباه می کنید. او به گفته خودش همیشه در برابر ایده هایی که ممکن است هدف مالی در بلاگینگ او داشته باشند مقاومت می کند. او عقیده دارد که وبلاگ نویسان باید به خاطر عشق به این کار آن را انجام دهند. البته از نظر او کسب درآمد از اینکار مانند نوشتن و چاپ کتاب و یا دریافت هزینه بابت مشاوره کاملا خوب است اما تولید محتوا برای وبلاگ صرفا باید از روی علاقه و بدون اهداف مستقیم مالی باشد.

اما چرا؟

او عقیده دارد که وقتی به دنبال اهداف مالی در نوشتن باشید، ایده های شما محدود می شود. در دنیای دیجیتال پر از ایده امروزی، ایجاد چیزی که نایاب و قیمتی باشد بسیار سخت می شود. بنابراین اینکه بیشتر بنویسید و بیشتر دیده شوید استراتژی بهتری است تا اینکه از نوشتن به عنوان ابزاری برای جبران کمبودهای مالی خود استفاده کنید.

10- به دنبال انگیزه ای برای از خواب بیدار شدن باشید

بلاگینگ باید یک سرگرمی باشد و نه یک شغل! ست گودین

به عبارتی ساده تر شما باید برای انجام آن انگیزه داشته باشید و اگر بخواهید تماما وقت خود را به آن اختصاص دهید کار بسیار خسته کننده ای پیش رو خواهید داشت.

از خود بپرسید که از چه چیزی آنقدر لذت می برید که بخاطرش حاضرید صبح زود تر از خواب بیدار شوید؟! اگر می خواهید بلاگر موفقی باشید باید بفهمید که به چیزی علاقه دارید و چقدر می خواهید سخت کار کنید.

اگر می خواهید در کاری بهترین باشید یا باید تلاش خود را بیشتر کنید یا آن کار را کوچک تر کنید. برای مثال اینکه بهترین جراح قلب در دنیا باشید ساده تر از آن است تا اینکه بزرگترین دانشمند در جهان شوید! بنابراین محدود کردن تخصص ها گزینه مناسبی برای تمرکز بیشتر روی آن است.

بنابراین در زمینه ای که به آن علاقه دارید بنویسید و اگر لازم دانستید محدوده آن را کمتر کنید. اگر می خواهید بهترین وبلاگ نویس دنیا در زمینه SEO باشید پس باید تنها در یکی از شاخه های آن مانند لینک سازی تمرکز کنید و بنویسید.

جمع بندی

در نهایت آنچه که باید به آن اشاره کنیم این است که شما باید با برنامه پیش بروید. حتی اگر تنها دو یا سه هدف ساده از این کار داشته باشید باید آن را روی کاغذ بنویسید و برای رسیدن به آن ها ایده های مختلف را آزمایش کنید. فراموش نکنید ست گودین یک شبه یک وبلاگ نویس معروف نشد و برای این کار سال های زیادی تلاش کرد تا به آنچه که علاقه داشت مسلط شد. شما نیز می توانید این کار را انجام دهید. تنها باید صبور باشید و تلاش کنید.


منبع: سایت QUICKSPROUT

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما (1 دیدگاه)

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

فرشته
06 فروردین 1399
قشنگ بود

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.