مقایسه بازاریابی و برندسازی: تفاوت ها در چیست؟

marketing-vs-branding

وقتی به سراغ ایجاد یک کسب و کار جدید می روید، با واژه ها و اصطلاحات بی حد و مرزی در این زمینه مواجه می شوید. به طوری که دانستن مفهوم هر یک از آنها و تفاوت های آنها با اصطلاحات مشابه، به یک کابوس برای شما بدل می شود. یکی از چند اصطلاحی که افراد معمولا آنها را با یکدیگر اشتباه می گیرند مارکتینگ (بازاریابی) و برندینگ (برندسازی) است. خب! بازاریابی و برند سازی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

واقعیت این است که مارکتینگ و برندینگ، دو مفهوم کاملا مجزا از یکدیگر هستند. اگر می خواهید در کسب و کار خود موفق باشید، باید تفاوت های میان این دو و نحوه استفاده از هر یک برای پیشرفت کسب و کار خود و رفتن به یک سطح بالاتر را درک کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا مفاهیم مرتبط با هر یک از این اصطلاحات را بررسی و تفاوت های اساسی میان آنها را بیان برای شما بیان کنیم.

تعاریف مارکتینگ و برندینگ

تعریف مارکتینگ و برندینگ

قبل از اینکه به سراغ تفاوت های میان بازاریابی و برند سازی برویم، اجازه دهید برای شما توضیح دهیم که هر یک از این مفاهیم دقیقا چه هستند:

مارکتینگ یا بازاریابی به مجموعه ابزارها، روش ها، فرآیندها و استراتژی هایی گفته می شود که به شکل فعالانه برای تبلیغ محصول یا خدمات یک شرکت استفاده می شود. در بازاریابی، اقداماتی که برای برقراری ارتباط موثر با مشتریان و ترغیب آنها برای خرید محصول یا استفاده از خدمات انجام می شود، مورد بررسی قرار می گیرد.

برندینگ یا برندسازی نوعی بازاریابی محسوب می شود که هدف آن شکل دهی و تثبیت نام تجاری و هویت یک کسب و کار است که از آن به عنوان برند یاد می شود. برندینگ در واقع شامل فعالیت هایی است که یک کسب و کار را نسبت به رقبا متمایز و نام تجاری آن را میان مخاطبان محبوب می کند. برای درک بهتر، اینگونه تصور کنید که برندینگ در حکم یک سس مخصوص بر روی یک همبرگر است که آن را نسبت به همبرگرهای دیگر متمایز و دوست داشتنی تر می کند!

در واقع بازاریابی، مخاطبان را برای اولین بار با محصول و خدمات یک کسب و کار آشنا می کند اما برندسازی از آن کسب و کار، باعث می شود مخاطبان برای سال های بسیار زیاد، تصویری خوب از آن را به خاطر بسپارند و از آن خدمات استفاده کنند. فعالیت های برندینگ در واقع شامل طراحی لوگو جذاب و منحصر بفرد، وب سایت و... می باشد که در آموزش بعدی به بررسی دقیق هر یک از این موارد و تاثیر آنها بر برندینگ می پردازیم.

تفاوت های بازاریابی و برند سازی در چیست؟

مقایسه بازاریابی و برند سازی

حال که با تعریف هر یک از این اصطلاحات آشنا شدیم، نوبت به بررسی تفاوت های کلیدی میان این بازاریابی و برندسازی می رسد. در مقایسه این دو مفهوم، موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • در بازاریابی توجه مشتری جلب می شود اما در برندینگ، توجه آنها ماندگار می شود.
  • بازاریابی به هدف فروشِ بیشتر است اما برندسازی به هدف وفاداری و به رسمیت شناخته شدن توسط مشتریان.
  • اول باید برندسازی صورت بگیرد و بعد بازاریابی.
  • استراتژی های بازاریابی می آیند و می روند (تغییر می کنند) اما قواعد برندسازی ثابت است.
  • اگرچه برندسازی نوعی بازاریابی است اما به اندازه تمام جنبه های دیگر آن حائز اهمیت است.

جلب توجه در مقابل ماندگاری توجه

فرقی ندارد که در چه زمینه ای فعالیت می کنید، اگر می خواهید در دریای رقابت موج بزنید و توجه مخاطبان خود را جلب کنید، بازاریابی یک ضرورت مطلق محسوب می شود. اما پس از اینکه توجه مشتری را جلب کردید باید به دنبال راهی برای نگه داشتن آن باشید. توجه داشتن باشید مردم همواره تمایل به تجارت با مارک های معروف و مورد اعتبار (برند) دارند، بنابراین اگر می خواهید در کورس رقابت باقی بمانید باید تصوری خوبی از شرکت خود در ذهن مخاطبانتان ایجاد کنید یا به عبارتی بهتر یک برند خوب برای خود بسازید.

به طور خلاصه در بازاریابی باید به دنبال راهکاری باشید که خود را به مخاطبان معرفی کنید و بگویید «سلام، من اینجا هستم!». اما در برندینگ باید به دنبال راهکاری باشید که مخاطبان شما همیشه شما را در یاد داشته باشند و در مواقع نیازشان خودشان بیایند و به شما بگویند «سلام، من به شما نیاز دارم!».

فروش بیشتر در مقابل محبوبیت بیشتر

استراتژی های بازاریابی مانند سئو، بازاریابی محتوا، تبلیغات و... به هدف فروش بیشتر انجام می شوند. این موضوع بسیار هم عالی است. اگر می خواهید موفق باشید باید به دنبال فروش بیشتر باشید. اما در این مسیر، باید به فکر راهی برای به دست آوردن وفاداری مشتریان نیز باشید تا خرید آنها از محصول یا خدمات شما دائمی شود. برای این کار باید احساسات مثبت مخاطبان از خدمات خود را تقویت کنید تا محبوبیت بیشتر نزد آنها به دست آورید. در نهایت اینگونه عمل کنید که در حین بازاریابی، یک برندسازی خوب داشته باشید تا مشتریان به سرعت با نام تجاری شما ارتباط موثر و دائمی برقرار کنند.

ابتدا برندسازی، سپس بازاریابی

خب! به نظر شما کدام یک اول به وجود آمد؟ مرغ یا تخم مرغ؟! داستان مارکتینگ و برندینگ نیز شبیه به این است. برخی در این زمینه اشتباه می کنند و فکر می کنند که اول باید برای محصولات و خدمات بازاریابی کرد و سپس به دنبال راهکارهای برندسازی رفت. در این مورد، باید به شما بگوییم این طرز فکر کاملا اشتباه است. اگر شما یک لوگو زیبا طراحی نکرده باشید می خواهید چه چیزی را روی بسته بندی محصول و یا تبلیغات خدمات خود استفاده کنید؟!

پس به خاطر داشته باشید، همیشه قبل از بازاریابی باید به فکر برندینگ باشید. یک برند خوب ایجاد کنید سپس آنرا تبلیغ کنید و میان مشتریان و مخاطبان جا بیندازید. برای عملکرد بهتر در این زمینه، قبل از بازاریابی و تبلیغات سوالات زیر را از خود بپرسید و پاسخ مناسبی برای آنها پیدا کنید. هویت برند شما چیست؟ چه چیزی را می خواهید به بازار بیاورید؟ ارزش اصلی محصولات یا خدمات شما در چیست؟

پس از پاسخ به این پرسش ها، می توانید برندسازی خود را شروع کنید و به فکر مارکتینگ و بازاریابی برای آن باشید. بدون شک اینگونه ارتباط بهتر و موثرتری با مخاطبان و مشتریان خود خواهید داشت.

قوانین متغیر در مقابل قواعد ثابت

به خوبی می دانید که قوانین و استراتژی های بازاریابی موقتی هستند. در هر زمان و با توجه به وضعیت کسب و کار شما و موضوع آن، باید از یک روش خاص استفاده کنید و اگر جواب نداد به دنبال روش دیگری باشید. با گذشت زمان، شیوه های بازاریابی نیز تغییر می کند و همیشه باید یک روش جدید و موثر را انتخاب کنید. اما برندسازی اینچنین نیست و همیشه از یک سری قوانین و قواعد ثابت پیروی می کند. در آموزش بعدی، به بررسی دقیق تر این موضوع خواهیم پرداخت.

جمع بندی

اکنون که با مفاهیم بازاریابی و برند سازی آشنا شدید و تفاوت های میان این دو را درک کردید، وقت آن است که از این ابزارها برای پیشرفت کسب و کار خود و رفتن به یک سطح بالاتر استفاده کنید. پس منتظر نمانید و هر چه سریع تر برای نام تجاری خود یک برند خوب بسازید و برای آن تبلیغات و بازاریابی کنید. در ضمن، آموزش بعدی را با عنوان مهم ترین روش ها و راهکارها برای برندسازی مطالعه کنید.

در پایان، فراموش نکنید می توانید در پایین همین صفحه و در قسمت نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در زمینه مقالات آموزشی با ما در میان بگذارید و ما را در نوشتن آموزش های بهتر یاری کنید. پیروز و سربلند باشید...

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.