راهنمای جامع بانس ریت | درس اول: نرخ پرش چیست؟

30 شهریور 1398
bounce-rate

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در سئو سایت که ربات های جستجو همچون گوگل از آن به عنوانی معیاری در رتبه بندی سایت ها استفاده می کنند، بانس ریت می باشد. بانس ریت که در معنای لغوی به معنای نرخ پرش یا فرار است در واقع به درصدی از کاربران گفته می شود که پس از ورود به وب سایت شما، بدون مشاهده هیچ صفحه ی دیگری، وب سایت شما را ترک می کنند. پس می توان گفت بانس ریت اسمش با خودش است! تعداد کاربرانی که از سایت شما فرار می کنند!

اما چرا بانس ریت سایت مهم است؟ همانطور که می دانید موتورهای جستجو با پیشرفت های اخیرشان برای رتبه بندی سایت ها دست به بررسی رفتار کاربران از طریق هوش مصنوعی زده اند. این رفتار را می توان با چند معیار مختلف بررسی کرد. بانس ریت یکی از معیارهاست که نشان می دهد سایت شما چه اندازه برای کاربرانی که تازه به آن وارد می شوند جذاب است و آنها دوست دارند تا چه اندازه در سایت شما بگردند و سپس خارج شوند؟!

چگونه بانس ریت سایت را محاسبه کنیم؟

نرخ پرس در گوگل آنالیتیکس

برای محاسبه بانس ریت سایت کار سختی پیش رو نخواهید داشت! کافیست تعداد کاربرانی را که وارد سایت شما می شوند و بدون کلیک روی هیچ لینک داخلی و به اصطلاح بدون مشاهده هیچ صفحه ی دیگری وب سایت شما را ترک می کنند به تعداد کل کاربران وارد شده به سایت تقسیم کنید تا نرخ پرش سایت خود را به دست آورید.

بگذارید مثال بزنیم! فرض کنید از هر 1000 نفری که به سایت شما وارد می شوند، 300 نفر بدون مشاهده هیچ صفحه ی دیگری سایت شما را ترک کنند. در این صورت نرخ پرش سایت شما معدل با عدد 30 (درصد) خواهد بود. هنگامی که کاربران از طریق گوگل وارد سایت شما شوند، این عدد به شکلی اصولی در ابزار گوگل سرچ کنسول محاسبه خواهد شد و می توانید به آن دسترسی داشته باشید. در درس های بعدی به بررسی دقیق تر این موضوع خواهیم پرداخت.

نرخ پرش چه تفاوتی با نرخ خروج دارد؟

یکی از موضوعاتی که در کنار نرخ پرش وجود دارد و گاهی اوقات کاربران را گیج و سردرگم می کند نرخ خروج وب سایت می باشد. برخی از کاربران به اشتباه نرخ پرش را برای صفحات سایت محاسبه می کنند در حالی نرخ پرش واحدی برای ارزیابی کل سایت می باشد و آنچه که در خرج کاربران از یک صفحه خاص اهمیت دارد نرخ خروج است. به عبارتی ساده تر، نرخ خروج همان نرخ پرش است اما تنها برای یک صفحه از سایت. اگر نرخ پرش را نرخ فرار ترجمه کنیم، این موضوع قابل درک تر می شود چرا که در این حالت می توان گفت هر فراری یک خروج است اما هر خروجی یک فرار نیست!

بنابراین باید گفت نرخ پرش نشان دهنده محبوبیت کلی سایت شما و نرخ خروج نشان دهنده محبوبیت یک صفحه خاص از سایت شما است. پس اگر یک بازدیدکننده به سایت شما وارد شود و پس از مشاهده 5 صفحه از سایت شما را ترک کند، این ترکِ سایت، پرش محسوب نمی شود اما یک خروج برای صفحه 5 ام محسوب می شود که نتوانسته کاربر را به مشاهده سایر صفحات ترغیب کند.

بانس ریت خوب چه عددی است؟

بررسی مقادیر خوب و بد نرخ پرش

همانطور که گفتیم نرخ پرش یکی از معیارهای تعیین کننده رفتار کاربران در سایت شما نزد ربات های جستجو است و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است. اما اینکه تا چه حد باید نسبت به این مسئله حساس باشید، نیازمند آگاهی از آمار مختلف و درک بهتر شما از واژه ی «بانس ریت خوب» است. شاید شنیده باشید که هرگاه درباره مسئله ای چه همه مخالف باشند و چه همه موافق باشند حتما یک جای کار می لنگد! در مورد وب سایت نیز چنین است. شما دوست ندارید هر کاربری که وب سایت شما را مشاهده می کنید سریع خارج شود اما نباید انتظار این را نیز داشته باشید که همه ی کاربران ورودی حتما صفحات دیگری را نیز مشاهده کنند و سپس خارج شوند. بنابراین هیچگاه عدد بانس ریت به 100 نمی رسد مگر اینکه مسئله خاصی در کار باشد!

در ادامه آماری از بانس ریت وب سایت های مختلف را ارائه می کنیم که به درک بهتر شما از اهمیت درصد بانس ریت کمک کند:

  • سایت های خبری: بین 10 تا 30 درصد
  • سایت های خدمات و سرویس دهی: 10 تا 30 درصد
  • سایت های خرده فروشی: 20 تا 40 درصد
  • سایت های تولید محتوا: 40 تا 60 درصد
  • سایت های استاتیک و لندینگ پیج ها: 70 تا 90 درصد

در ادامه اگر بخواهیم خوب یا بد بودن بانس ریت ها را بررسی کنیم، باید چنین بنویسیم:

  • کمتر از 20 درصد: شما قدرت ماورایی دارید!
  • بین 20 تا 50 درصد: تبریک، شما عالی عمل کرده اید!
  • بین 50 تا 70 درصد: شما وب سایت خوبی دارید!
  • بین 70 تا 80 درصد: بیشتر تلاش کنید!
  • بیشتر از 80 درصد: عملکرد شما در مدیریت سایت ضعیف است!

اما چرا بانس ریت 50 درصد بسیار خوب و حتی بانس ریت 70 درصد نیز به جای ضعیف، متوسط ارزیابی می شود؟ دقت کنید در محبوبیت سایت شما نزد کاربران و باقی ماندن یا نماندن آنها همه چیز به بانس ریت ختم می شود. در کنار بانس ریت که باقی ماندن یا نماندن در سایت را مشخص می کند مسئله Dwell time نیز حائز اهمیت است.

Dwell time در واقع مدت زمانی را که کاربر پس از انتخاب سایت شما از نتیجه ی جستجو تا خروج از آن در سایت سپری می کند، نشان می دهد. ممکن است کاربری تنها یک صفحه از سایت را مشاهده کند اما روی همان یک صفحه مدت زیادی را سپری کند و پس از خروج نیز سایت دیگری را با همان موضوع جستجو نکند چون آنچه را که به دنبالش بوده در همان صفحه پیدا کرده است. در این حالت اگرچه خروج او بانس ریت محسوب می شود اما Dwell time او روی سایت شما بالا بوده است و این مسئله نکته ی مثبتی برای سئو و اعتبار سایت شما به حساب می آید.

پس همانطور که گفتیم قرار نیست هر کسی که وارد صفحه ای از سایت شما می شود، حتما صفحات دیگری را نیز مرور کند. گاهی اوقات زمان زیادی که کاربر روی همان صفحه می گذارد، از مرور صفحات دیگر ارزشمند تر است. اما اگر کاربری وارد سایت شما شود و بلافاصله سایت را ترک کند و وارد سایت دیگری از لیست نتایج جستجو شود، آنجاست که سایت شما هم Dwell time پایین و هم بانس ریت کمی در گوگل خواهد داشت و باید با حساسیت بیشتری به فکر بهبود رفتار کاربران در سایت خود باشید. در درس بعدی از همین آموزش، راهکار های کاهش بانس ریت در سایت را بررسی خواهیم کرد.

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.