۶ اشتباه برندینگ که کسب‌وکارها در طراحی وب‌سایتشان مرتکب می‌شوند! (قسمت دوم)

Branding

همانطور که در مقاله قبل گفتیم برندسازی برای هر کسب و کاری حکم یک کلید را دارد. اگر از هر شرکت موفق سوال کنید، به شما خواهد گفت که برندسازی یک عنصر اساسی در جذب و حفظ مخاطبان است. در عصر مدرن و دیجیتالی که فعلا در آن زندگی می کنیم، وب سایت یکی از ستون های اصلی استراتژی ارتباطی به حساب می آید. بنابراین تمرکز بر روی آن به عنوان قسمتی از برندینگ بسیار حائز اهمیت است.

در این مطلب و در ادامه مقاله قبل، 3 مورد باقی مانده از 6 اشتباه رایج برندینگ در طراحی سایت را برای شما توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید...

وابستگی زیاد به متن

وابستگی زیاد به متن: یکی از اشتباهات برندینگ در وب سایت

یکی دیگر از اشتباهات عمده ی کسب و کارها در زمینه ی وب سایت این است که از آن به عنوان یک رسانه مبتنی بر متن استفاده می کنند. وب سایت های قدیمی برای مدت زمان های طولانی تنها از متن تشکیل شده بودند و این موضوع یکی از مهم ترین دلایل عدم تعامل مناسب کاربران با آن ها تلقی می شد.

بر اساس مطالعات، اکثر افراد از طریق دیدن یاد می گیرند. از همین رو، تصاویر، ویدئوها، اینفوگرافیک ها، جدول داده ها و... می تواند تاثیر مهمی در تعامل بیشتر آن ها با وب سایت داشته باشد. بنابراین شما باید محتوای بصری عالی تولید کنید و نسبت متن به محتوای بصری خود را برای سئو بهتر بهینه سازی کنید. در این صورت، وب سایت شما علاوه بر جذب تعامل بیشتر کاربران، می تواند ترافیک بیشتری نیز جذب کند و نرخ تبدیل بیشتری نیز داشته باشد.

برای تولید محتوا در وب سایت خود، سعی کنید دو نکته ی زیر را همواره به یاد داشته باشید:

  1. اگر محتواهای نوشتاری گسترده ای در بلاگ وبسایت خود دارید، لااقل در صفحات اصلی سایت خود از نوشتن متون زیاد خودداری کنید.
  2. فراموش نکنید که محتواهای بصری همچون اینفوگرافیک ها در سایر وب سایت ها لینک می شوند و می توانند ترافیک زیادی برای وب سایت شما جذب کنند.

در نهایت باید گفت اگر می خواهید کاربران تعامل بیشتری با وب سایت شما داشته باشند و بازدیدکننده بیشتری را به مشتری تبدیل کنید، تولید محتوای بصری را فراموش نکنید. وابستگی زیاد وب سایت به متن، تجربه کاربری سایت شما را ضعیف خواهد کرد. مطالعات نشان می دهد که محتواهای ویدئویی جذاب می تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش نرخ تبدیل وب سایت داشته باشد. اگر بتوانید کاربران را قانع کنید که محتوای وب سایت شما را به اشتراک بگذارند، بدون شک یک قدم جلوتر خواهید افتاد.

تصاویر، ویدئوها، اینفوگرافیک ها و جداول متشکل از داده ها و مطالعات آماری می توانند قانع کننده ترین محتوا برای اشتراک گذاری توسط بازدیدکنندگان باشند. البته قدرت انیمیشن ها را نیز به عنوان یک عنصر جذاب برای مخاطبان فراموش نکنید.

استفاده از لوگوی نامناسب

استفاده از لوگو نامناسب: یک اشتباه در برندینگ وب سایت

بدون شک این مورد یکی از اشتباهات بزرگ در تمام حوزه ی برندینگ است و تنها به مسئله وب سایت محدود نمی شود. به یاد داشته باشید که لوگو معمولا بالاترین عنصر وب سایت شما محسوب می شود و زودتر از سایر قسمت های وب سایت توسط کاربران دیده می شود. به عبارتی ساده تر، لوگو اولین عنصر از برند شما است که توسط مخاطب دیده می شود پس باید از آن به عنوان یک عنصر اصلی و اساسی در برندینگ یاد کرد.

در نظر داشته باشید که استفاده از یک لوگوی نامناسب می تواند ضرر جبران ناپذیری به کسب و کار شما داشته باشد. منظور از مناسب بودن، نه تنها داشتن زیبایی ظاهری بلکه مناسب بودن از تمام جهات است. یکی از اشتباهات رایج کسب و کارها نیز، استفاده از یک لوگو زیبا و جذاب اما نامرتبط با برند است. منظور از مرتبط بودن این است که لوگو باید به خوبی نشانگر برند و خدمات آن باشد.

هنگام طراحی لوگو، برای آن وقت بگذارید تا مطمئن شوید لوگو از هر جهت استاندارد طراحی شده است. موضوع لوگو باید مرتبط با کسب و کار و منعکس کننده برند شما باشد. لوگو باید با ارزش ها و اهداف برند هماهنگ باشد. همچنین به جزئیات آن دقت کنید و اطمینان حاصل کنید که در تمام سایزها خوانا و قابل استفاده است. لوگو باید در اندازه های مختلف تطبیق پذیر باشند و در سایزهای کوچک، حتی به عنوان Favicon سایت نیز به آسانی قابل درک باشد. در ضمن، سعی کنید حتما لوگوی خود را در بالای صفحه وب سایت خود قرار دهید تا قبل از سایر قسمت های وب سایت بارگذاری شود. اینگونه، زودتر توسط کاربران مشاهده شده و احتمال ماندگاری آن در ذهن مخاطبان نیز افزایش پیدا می کند.

بیش از حد عمومی بودن

عمومیت بیش از اندازه: یک اشتباه در برندینگ وب سایت

یکی از موارد فوق العاده ی کار در عصر دیجیتال امروزی این است که خدمات و محصولات بسیار زیادی تولید شده اند که می توان به راحتی و با سرعت بسیار زیاد و با هزینه اندک از آن ها استفاده کرد.

امروزه خدمات بسیار زیادی شکل گرفته اند که قبلا برای استفاده از آن ها باید زمان و هزینه بسیار زیادی صرف می کردید. برای مثال قبلا برای داشتن یک وب سایت باید حتما برنامه نویس و گاهی گرافیست استخدام می کردید و بودجه بالایی برای آن در نظر می گرفتید. اما اکنون ابزارهای آنلاین بسیاری وجود دارند که می توانند با چند کلیک ساده و Drag & Drop برای شما یک وب سایت ایجاد کنند. حتی قبلا ممکن مجبور باشید برای برخی خدمات خود یک عکاس استخدام کنید تا برای شما عکس های حرفه ای تهیه کند. اما اکنون به تصاویر استوک و موکاپ های رایگان بسیاری دسترسی دارید که می تواند برخی هزینه های اضافی را از دوش شما بردارد. اما یک اشکال وجود دارد. مشکل اینگونه سرویس ها و خدمات این است که به جز شما افراد بسیار زیاد دیگری به آن ها دسترسی دارند و آن ها نیز می توانند به شکل رایگان از این خدمات استفاده کنند.

قالب های وب سایت، تصاویر، موکاپ ها و سایر منابعی که به شکل رایگان در دسترس افراد قرار دارند، موجب تکراری شدن طرح ها نزد مخاطبان شده است. این همان چیزیست که برای برندینگ حکم یک سم کشنده دارد. کاربران نیز نسبتا به طرح هایی که به طور رایج مشاهده می کنند عاقلانه تر عمل می کنند و برای طرح های تکراری و غیرتخصصی ارزشی قائل نیستند و آن ها را به سرعت کنار می گذارند. البته می توان به راحتی از این مسئله جلوگیری کرد. سعی کنید از طرح ها و قالب های اختصاصی خود استفاده کنید و حتی اگر زمان و هزینه کافی برای آن را ندارید، بکوشید طرح های رایج را به اندازه کافی شخصی سازی کنید تا مشابه آن، جای دیگری مورد مشاهده بازدیدکنندگان قرار نگیرد.


منبع: سایت justcreative

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.