راهنمای جامع بانس ریت | درس دوم: راهکارهای کاهش نرخ پرش

Tips to Reduce Bounce Rate - UX/UI and Site Speed

0 176

همانطور که شاهد بودید در درس اول از راهنمای جامع بانس ریت، نرخ پرش را تعریف و تفاوت آن با نرخ خروج را بررسی کردیم. همچنین آمار بانس ریت مرتبط با سایت هایی با موضوعات مختلف را مرور کردیم. حال در این درس، همانطور که قول داده بودیم، راهکارهای کاهش نرخ پرش در سایت را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید…

راهکار اول: بهبود رابط و تجربه کاربری (UI & UX)

تاثیر رابط و تجربه کاربری بر نرخ پرش سایت

همانطور که در سری آموزشی صفر تا صد سئو گفتیم، در سال های اخیر، گوگل به هیچ چیز به اندازه تجربه کاربری سایت اهمیت نمی دهد و این موضوع را با بررسی رفتار کاربران در سایت می تواند تشخیص دهد. نرخ پرش نیز یکی از عوامل بازتاب کننده تجربه کاربری وب سایت از سوی کاربران است. بنابراین دارا بودن یک تجربه کاربری خوب که بدون شک از یک رابط کاربری خوب و یک گرافیک زیبا سرچشمه می گیرد، می تواند تاثیر بسزایی در کاهش نرخ تبدیل سایت داشته باشد.

مردم فکر می کنند کلمه «طراحی» یک کلمه ساده است و بر این باورند اینکه یک محصول چطور به نظر می رسد، خیلی مهم است. درحالی که مهم تر این است که آن محصول چطور کار می کند! استیو جابز

این تعریف در واقع همان Usability یا کاربردپذیری است که به دنبال یک رابط کاربری خوب به وجود می آید. برای ارتقا رابط کاربری خود سعی کنید کیفیت تصاویر را ارتقا دهید، فونت ها را خوانا کنید، رنگ ها و کنتراست را به خوبی تنظیم کنید تا بهترین خوانایی ممکن برای کاربران ایجاد شود و در نهایت منوها را ساده سازی کنید تا دسترسی کاربران به بخش ها و صفحات مختلف وب سایت راحت تر از قبل ممکن باشد. در ضمن بهینه سازی فیلد و کلید جستجو را نیز فراموش نکنید چرا که در دسترسی به محتوای مورد نظر کاربران نقشی کلیدی را به عهده دارد. همچنین از اهمیت ریسپانسیو بودن سایت غافل نشوید و مطمئن شوید سایت شما با نمایشگرهای موبایل و تبلت کاملا سازگار است.

در نهایت، به عنوان یک مسئله مهم، تبلیغات موجود در صفحات سایت را نادیده نگیرید. معمولا تبلیغات زیاد، اسباب نارضایتی کاربران را فراهم می کنند و موجب فرار آنها از وب سایت شما می شوند. سعی کنید از تبلیغات پاپ آپ کمتر استفاده کنید و سایر تبلیغات موجود در صفحات خود را نیز محدود و تا حد امکان بهینه سازی کنید. آنها را در جای مناسب قرار دهید و مطمئن شوید به تجربه کاربری مخاطبان سایت شما لطمه ای وارد نمی کنند.

راهکار دوم: ارتقا سرعت سایت

افزایش سرعت سایت در جهت کاهش بانس ریت

کمتر کسی را می توان پیدا کرد که از هیجان سرعت لذت نبرد! البته این هیجان تنها به ماشین های مسابقه ای و گران قیمت محدود نمی شود! بلکه در مورد بارگذاری وب سایت نیز وضعیت به همین شکل است. اگر می خواهید کاربران پس از ورود به وب سایت شما صفحات دیگر را نیز مرور کنند باید به آنها این اطمینان خاطر داده شود که اینکار با بالاترین سرعت ممکن انجام خواهد شد. اگر کاربران هنگام گشت و گذار در صفحات سایت شما با احساس کندی مواجه شوند، بدون شک سریعا سایت شما را ترک خواهند کرد.

جالب است بدانید افزایش سرعت بارگذاری سایت از 2 ثانیه به 7 ثانیه می تواند نرخ پرش سایت را از 9.6 درصد تا 32.3 درصد افزایش دهد.

سعی کنید در ابزارهایی نظیر GTmetrix ،Pingdom و یا Google PageSpeed Insight سرعت سایت خود را بازبینی کنید و خطاهای موجود در این زمینه را هرچه سریع تر رفع کنید. این کار نه تنها به کاهش بانس ریت، بلکه به افزایش مستقیم اعتبار سایت شما در موتورهای جستجو و کسب رتبه بهتر کمک خواهد کرد.

راهکار سوم: بازاریابی محتوا و ویدئو

بازاریابی ویدئویی

کمتر کسی است که با لقب محتوا که همان «پادشاه سایت» است آشنا نباشد. اگر نیم نگاهی به درس قبل بیندازید، مشاهده می کنید که سایت های خبری و تولید کننده محتوا بانس ریت کمتر و مناسب تری نسب به سایت های استاتیک و لندینگ پیج ها دارند. بدون شک دلیل این امر همان محتوا است که کاربر را به خواندن بیشتر و مرور صفحات دیگر ترغیب می کند. شک نکنید که اگر در زمینه تولید محتوا خوب عمل کنید، وب سایت شما نیز به بانس ریت کم و مناسبی دست خواهد یافت.

لازم به ذکر است که محتوای ویدئویی یا همان VLoging نیز می تواند نقش بسزایی در این امر داشته باشد. سایت هایی محتوای ویدئویی را بیشتر از محتواهای متنی قبول دارند علاوه بر بانس ریت کمتر، DWell Time بیشتری نیز دارند که هر دو مورد از نقاط مثبت برای سئو سایت محسوب می شوند. دلیل این موضوع نیز کاملا روشن است. ویدئوها در حکم یک آهنربا برای جذب کردن کاربران به سایت عمل می کنند. انتخاب یک عنوان جذاب برای ویدئو کاربر را منتظر نگه می دارد تا حتما آنرا مشاهده کند. این دقیقا خلاف متن حوصله سربری است که مخاطبان دوست دارند زودتر آن را بخوانند، تمام کنند.

راهکار چهارم: آنالیز دائمی وب سایت

آنالیز دائمی بانس ریت وب سایت

در نهایت باید گفت بانس ریت سایت چیزی نیست که یک بار برای همیشه آنرا پایین بیاورید و دیگر خیالتان راحت باشد. اگر می خواهید دائما سئو خوبی داشته باشید و در نتایج جستجو نمایان باشید، باید سایتتان را به طور دائمی از جنبه های دائمی ارزیابی کنید. همواره و با فاصله های زمانی منظم محتوای بروز تولید کنید و در اختیار کاربران قرار دهید. این کار باعث می شود مخاطبان شما چند وقت یک بار به سایت شما سر بزنند و از صفحات زیادی دیدن کنند.

همچنین هر چند وقت یکبار تصاویر سایت را بهینه سازی کنید و مطمئن شوید لینک ها، منوها و به طور کلی آدرس دهی بین صفحات مختلف به خوبی انجام می شود. مطمئن شوید به خوبی مطالب را به یکدیگر ربط داده اید و داخل هر مطلب لینکی از مطالب مشابه را قرار داده اید. کاربران معمولا پس از مشاهده هر محتوا، محتوا های مشابه را نیز مطالعه می کنند.

از طرفی دیگر، در سایت هایی همچون GTMetrix یا Google PageSpeed Insight که پیش تر به آنها اشاره کردیم به طور منظم سایت خود را آنلایز کرده و خطا های گرفته شده را برطرف کنید. حتی اگر لازم می دانید یک فرم نظرسنجی یا پیشنهاد و انتقاد به سایت اضافه کنید تا از نظرات کاربران درباره تجربه کاربری سایت خود بیشتر آگاه شوید.

سعی کنید با ابزارها و افزونه های موجود نرخ خروج هر صفحه را بررسی کنید تا متوجه شوید کدام صفحات از سایت شما در این زمینه عملکرد ضعیف تری دارند و موجب فرار بیشتر کاربران می شوند. سعی کنید این صفحات را به گونه ای که کاربران را تشویق به مشاهده سایر صفحات کنند بازسازی کنید. همچنین از DWell Time سایت خود غافل نشوید و بررسی کنید که کاربران به طور متوسط چقدر روی محتوای سایت شما وقت می گذراند.

در پایان باید بگوییم که مهم ترین ابزار برای اندازه گیری و بهبود بانس ریت، همان گوگل سرچ کنسول است که می تواند اطلاعات زیادی در این باره به شما بدهد. در درس آخر، این ابزار آنلاین را زیر ذره بین برده و ویژگی های مرتبط با نرخ پرش را در آن بررسی خواهیم کرد.

ارسال نظر

توجه:‌ آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.