چگونه با فتوشاپ روز را به شب تبدیل کنیم؟!

14 مهر 1396
تبدیل روز به شب در فتوشاپ

تبدیل روز به شب در فتوشاپ
عکاسی از شب هنر ویژه‌ای می‌خواهد. باید دوره‌های آموزش عکاسی از شب را گذرانده باشید تا بتوانید از یک منظره شبانه عکس خوبی ثبت کنید. گاهی پیش می‌آید در شب عکسی گرفته باشید، اما تصویر شما بیش از حد تاریک شده است و امکان ویرایش آن هم وجود دارد. در چنین مواقعی چه باید کرد؟
یک روش هیجان‌انگیز که امروز به شما یاد خواهیم داد اینست که د محیط نرم‌افزار فتوشاپ منظره روز را به منظره شب تبدیل کنید. یعنی کافیست در روز روشن و نور کافی، یک عکس زیبا ثبت کنید و آن را در فتوشاپ به شب تبدیل کنید.
در مطلب امروز توضیح می‌دهیم چگونه با نورها بازی کنید، به آسمان ستاره اضافه کنید و منابع جدید نور را به صحنه بیاورید. همراه باشید.


فایل‌های مورد نیاز برای این آموزش


انتخاب آسمان

قدوم اول: تصویر مزرعه را در فتوشاپ باز کنید. ابزار Magic Wand را از نوار ابزار انتخاب کنید (یا کلید W را فشار دهید.)
در نوار تنظیمات مقدار Tolerance را روی 100 بگذارید. این تلورانس بالا کمک می‌کند که آسمان از ساختمان‌ها کاملا تفکیک شود.

تغییر Tolerance
قدم دوم: در حالیکه ابزار Magic Wand انتخاب شده است، روی آسمان یک بار کلیک کنید.

انتخاب آسمان با ابزار Magic Wand
قدم سوم: به وضعیت Quick Mask (فشردن کلید Q) بروید تا قسمت انتخاب شده را بهتر ببینید. با یک براش مشکی روی هر قسمتی که مربوط به آسمان نیست، بکشید.

وضعیت Quick Mask
قدم چهارم: از وضعیت Quick Mask خارج شوید (با فشردن کلید Q) و به مسیر Select > Refine Edge بروید تا مطمئن شوید که انتخاب شما به دقت انجام شده است. نوع نمایشی که از نظر شما بهتر است را انتخاب کنید. مثلا ما On White را انتخاب میکنیم.

Refine Edge
On White
قدم پنجم: دقیقا تنظیماتی که در تصویر زیر می‌بینید، اعمال کنید و در پایان OK کنید. در حالیکه ابزار Magic را انتخاب کرده‌اید، روی آسمان راست کلیک کرده و گزینه‌ی Layer Via Cut را انتخاب کنید. نام این لایه‌ی جدید را در پنل لایه‌ها، Sky بگذارید.

تنظیمات On White
اعمال تنظیمات تنظیمات On White

تیره کردن آسمان

قدم اول: به مسیر Window > Adjustments بروید و آیکون Hue/Saturation را برگزینید.

Hue/Saturation
قدم دوم: در پنجره‌ای که باز می‌شود، تنظیمات زیر را انجام دهید.

تنظیمات Hue/Saturation

تاریک کردن آسمان
قدم سوم: بر روی لایه‌ی ماسکی که ایجاد شده است، در پنل لایه‌ها کلیک کنید.

کلیک کردن بر روی لاسه ماسک
قدم چهارم: ابزار Gradient را انتخاب کنید و تنظیمات زیر را اعمال نمائید.

تنظیمات Gradient
رنگ گرادیانت را به گونه‌ای تغییر دهید که طیف رنگی از خاکستری بسیار کمرنگ به سمت سفید باشد.

تغییر رنگ Gradient
قدم پنجم: گرادیانت را با درگ کردن از قسمت پائین تصویر به سمت بالای تصویر، روی ماسک اعمال کنید. (با انجام این کار قسمت پائین تصویر تیره‌تر از قسمت بالای تصویر خواهد شد.)

اعمال گرادینت

روشن تر کردن آسمان
قدم ششم: می‌خواهیم تصویر را کمی تیره‌تر کنیم. بدین منظور روی لایه‌ی Background کلیک کنید. در پنل Adjustments، آیکون Photo Filter را انتخاب کنید.

Photo Filter
قدم هفتم: رنگ نارنجی را به رنگ سرمه‌ای بسیار تیره تغییر دهید.

تغییر رنگ نارنجی
انتخاب رنگ سرمه ای تیره
قدم هشتم: تیک Preserve Luminosity را بردارید.

Preserve Luminosity
و Density را روی 100 بگذارید.

Density
تغییر رنگ ساختمان ها به سرمه ای
قدم نهم: بهتر است آسمان هم بجای سیاه، سرمه‌ای باشد. برای لایه آسمان نیز در پنل Adjustments، آیکون Photo Filter را انتخاب کنید. اما در پنجره‌ی تنظیمات، رنگ سرمه‌ای را کمی کمرنگ‌تر از قبل انتخاب کنید.

Photo Filter
تنظیمات Photo Filter
تنظیمات Photo Filter
قدم دهم: قاعدتا باید آسمان شب از ساختمان‌ها تیره‌تر باشد. بنابراین قسمت پائینی تصویر را کمی تیره‌تر می‌کنیم. از لایه‌ی مربوط به تنظیمات Photo Filter برای لایه‌ی Background با کلیک بر روی آن و فشردن کلیدهای Ctrl+J یک کپی ایجاد کنید.
Opacity این لایه را به 30 درصد کاهش دهید.

ایجاد کپی از Photo Filter
تغییر رنگ فضای شهر

ستاره‌ها

قدم اول: یک لایه جدید ایجاد کنید. توجه داشته باشید که این لایه در پنل لایه‌ها، بالاترین لایه باشد.
ابزار Paint Bucket را از نوار ابزار انتخاب کنید. (کلید G) و این لایه را با رنگ مشکی پر کنید.
به Filter > Noise > Add Noise بروید و تنظیمات را به صورت زیر تغییر دهید:

Add Noise
قدم دوم: به مسیر Filter > Filter Gallery و سپس Sketch و بعد Stamp را انتخاب کنید.
تنظیمات زیر را انجام دهید و OK کنید.
اکنون آسمان تصویر شما پر از ستاره است!

Filter Gallery
قدم سوم: با کمک ابزار Move (کلید V) ستاره‌ها را به بالای تصویر ببرید.

بالابردن ستاره ها
قدم چهارم: بر روی لایه‌ی ستاره‌ها در پالت لایه‌ها راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Blending Options را انتخاب کنید. تنظیمات زیر را انجام دهید:

Blending Options
قدم پنجم: بر روی آیکون Add Layer Mask در قسمت پائین پالت لایه‌ها کلیک کنید.
ابزار Gradient را انتخاب کنید و در قسمت تنظیمات این ابزار در بالای نرم‌افزار، طیف رنگی را از مشکی به سفید انتخاب کنید. با موس از میانه تصویر به سمت بالا درگ کنید تا گرادینت اعمال شود.
Add layer mask
گرادینت
اعمال گرادینت

روشن کردن پنجره‌ها

قدم اول: برای روشن کردن پنجره‌ها باید ابزار Polygonal Lasso را از نوار ابزار انتخاب کنید.
دور هر پنجره را با موس درگ کنید و در حالیکه کلید Shift را پائین نگه داشته‌اید به سراغ پنجره بعدی بروید.

 Polygonal Lasso
قدم دوم: در پالت لایه‌ها بر روی لایه‌ی Background کلیک کنید. اکنون کلیدهای Control+J را فشار دهید تا یک کپی از پنجره‌ها ایجاد شود.

ایجاد یک کپی از پنجره ها
قدم سوم: بر روی این لایه‌ که جدیدا ایجاد کرده‌اید راست‌کلیک کنید و گزینه‌ی Blending Options را انتخاب کنید.
در قسمت Color Overlay، رنگ پرتقالی را جایگزین رنگ خاکستری کنید.

Color Overlay
Color Overlay
قدم چهارم: در همین قسمت Blend Mode را نیز به Hue تغییر دهید. با انتخاب این گزینه، رنگ پرتقالی به پنجره‌ها اضافه می‌شود. بدون آنکه جزئیات پنجره‌ها را بپوشاند.

Hue
روشن کردن پنجره ها
قدم پنجم: Outer Glow را تیک بزنید.

Outer Glow
رنگ را در این قسمت نارنجی روشن یا همان پرتقالی انتخاب کنید.

انتخاب رنگ پرتقالی
در پنجره‌ی تنظیمات مربوط به Outer Glow، این موارد را لحاظ کنید:

انتخاب رنگ پرتقالیOuter Glow
نتیجه به این صورت خواهد بود:

Outer Glow

افزودن منابع نور جدید

قدم اول: اگر به تصویر به دقت نگاه کنید متوجه می‌شوید چیزی شبیه به یک فانوس در کنار یکی از ساختمان‌ها وجود دارد. می‌توانیم خودمان این فانوس را روشن کنیم!
ابزار Polygonal Lasso را انتخاب کنید و دور فانوس درگ کنید.

Polygonal Lasso
قدم دوم: در پالت لایه‌ها بر روی لایه‌ی Background کلیک کنید. اکنون کلیدهای Control+J را فشار دهید تا یک کپی از پنجره‌ها ایجاد شود. این کپی ایجاد شده را در پنل لایه‌ها به بالاترین قسمت بیاورید تا روی همه‌ی لایه‌های دیگر باشد.

ایجاد یک کپی از فانوس
قدم سوم: روی این لایه راست‌کلیک و سپس Blending Options را انتخاب کنید.
به قسمت Color Overlay بروید و تنظیمات زیر را انجام دهید:

Color Overlay
قدم چهارم: در Outer Glow نیز این تنظیمات رعایت شود:

Outer Glow
Outer Glow
Outer Glow
Outer Glow
Outer Glow
قدم پنجم: یک لایه‌ی جدید ایجاد کنید و آن را دقیقا زیر لایه‌ی فانوس در پنل لایه‌ها قرار دهید.
از رنگ نارنجی بسیار روشن استفاده کنید و با یک براش نرم و بزرگ دور فانوس درگ کنید. (در حین استفاده از براش می‌توانید Flow را هم کاهش دهید تا نور نرم‌تر شود.)

انتخاب رنگ پرتقالی روشن
استفاده از براش نرم
قدم ششم: به Blending Options بروید و موارد موجود در تصویر را عینا انجام دهید:
توجه: هنگام جابجا کردن لغزاننده‌ی Underliying Layer کلید Alt را پائین نگه دارید تا نشانگر، دوتایی شود.

Blending Options
Underliying Layer
Underliying Layer
روشن شدن یکنواخت محیط
قدم هفتم: Blend Modes را برای این لایه Hard Light در نظر بگیرید.

Hard Light
قدم هشتم: آیکون Add Layer Mask را در قسمت پائینی پنل لایه‌ها بفشارید. با یک براش نرم با اندازه مناسب و رنگ مشکی، می‌توانید تاریکی‌های بیشتری ایجاد کنید. اگر با رنگ سفید این کار را انجام دهید، تاریکی‌ها حذف می‌شوند.
بهرحال خودتان با سایه‌ها کار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

تاریک کردن محیط
قدم نهم: یک لایه‌ی جدید ایجاد کنید و دوباره همان رنگ نارنجی روشن را انتخاب کنید.
با ظرافت و با یک براش با اندازه‌ی مناسب در لبه‌ها و جاهای مورد نیاز کمی نور اضافه کنید تا نتیجه واقعی‌تر به نظر برسد.

انتخاب رنگ پرتقالی
اضافه کردن نور به لبه ها
قدم دهم: Blend Mode را برای این لایه نیز Hard Light در نظر بگیرید و یک لایه ماسکی به این لایه بیفزائید.

Hard Light
نتیجه اعمال Hard Light
قدم یازدهم: با انتخاب لایه‌ی فانوس و فشردن کلیدهای Control+J یک کپی از فانوس ایجاد کنید.
در قسمت Color Overaly رنگ سفید را انتخاب کنید.

Color Overaly
از آنجا که قصد داریم به نواحی روشن و پرنور تصویر، نور بیشتری اضافه کنیم و این لایه را در جاهایی که تصویر تاریک است، پاک کنیم، تنظیمات زیر را نیز انجام می‌دهیم:

تنظیمات Color Overaly
Blend Mode و Opacity را نیز تغییر دهید:

تنظیمات Blend Mode

Opacity

شبیه‌سازی طلوع

قدم اول: اکنون زمان آن رسیده است که تنظیمات نهایی را در تصویر انجام دهیم. بدین منظور از پالت تنظیمات روی آیکون Levels کلیک کنید.

Levels
Levels
Levels
قدم دوم: یک لایه جدید ایجاد کنید. آن را با رنگ مشکی پر کنید. به Blending Options و سپس قسمت Gradient Overlay بروید:

Gradient Overlay
تنظیمات Gradient
اعمال تنظیمات Gradient
قدم سوم: کلید Control را از صفحه کلید پائین نگه دارید و روی لایه‌ی آسمان کلیک کنید تا در حالت انتخاب قرار گیرد.

انتخاب لایه
انتخاب آسمان
قدم چهارم: روی لایه‌ی گرادینتی که در قدم دوم ایجاد کردید، کلیک نمائید و سپس روی آیکون Add Layer Mask نیز کلیک کنید. انتخاب شما به صورت اتوماتیک بر روی ماسکی که ایجاد کردید، اعمال می‌شود.

انتخاب
در حالیکه ماسک را انتخاب کرده‌اید، با یک براش روی نواحی کوه‌ها بکشید تا نمایان شوند.

استفاده از براش
قدم پنجم: لایه‌ی آسمان را انتخاب کنید و یک کپی از آن ایجاد کنید. این کپی را به بالای همه‌ی لایه‌ها در پالت لایه‌ها بیاورید. می‌خواهیم افکت‌های خاصی را به ابرها بدهیم.

ایجاد یک کپی از آسمان
آیکون Hue/Saturation را از پالت Adjustment انتخاب کنید.

Hue/Saturation
تنظیمات زیر را لحاظ نمائید (فشردن آیکون Clip در پائین این پنجره را فراموش نکنید):

تنظیمات Hue/Saturation
اعمال تنظیمات تنظیمات Hue/Saturation
قدم ششم: آیکون Levels را از پالت Adjustment انتخاب کنید.

Levels
Levels
قدم هفتم: هر سه لایه (آسمان، Hue/Saturation ، Levels) را انتخاب کنید و با فشردن کلیدهای Control+E آن‌ها را ادغام یا Merge کنید.
برای این لایه‌ی جدید به Blending Options بروید و:

Blending Options
Blend Mode را روی Soft Light بگذارید و Opacity را نیز کم کنید.

Soft Light
قدم هشتم: یک کپی از این لایه ایجاد کنید و به Blending Options بروید. مواردی که تصویر زیر می‌بینید وارد کنید. در پایان Blend Mode را روی Soft Light بگذارید. اینبار Opacity را همان 100 رها کنید.

Blending Options
Blending Options
قدم نهم: از پالت تنظیمات روی آیکون Exposure کلیک کنید.

Exposure
Exposure
قدم دهم: آسمان کمی روشن است. با استفاده از Hue/Saturation آن را کمی تیره‌تر کردیم:

روشن تر کردن آسمان
قدم یازدهم: وقتی کار به اتمام رسید، تمام لایه‌ها را انتخاب کنید. راست‌کلیک کرده و Flatten Image را انتخاب کنید تا همه‌ی لایه‌ها با هم ادغام شوند.
به مسیر Noise > Add Noise بروید. با این کار تصویر را طبیعی‌تر می‌کنید تا بیننده تصور کند که واقعا با دوربین ثبت شده است.

add noise
ادغام کردن لایه ها

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.