صفر تا صد سئو | درس پانزدهم: مزایای سایت های ریسپانسیو

درسنامه درس 15 از سری صفر تا صد سئو
مزایای طراحی ریسپانسیو سایت

در حال حاضر ما در دنیایی زندگی می کنیم که موبایل اولین گزینه برای انجام هر کاری به شمار می رود. ساده تر بگوییم مشتریان و مخاطبان به موبایل اعتیاد پیدا کرده اند و ترک آن به این زودی ها امکان پذیر نخواهد بود! در چنین محیطی طراحی ریسپانسیو سایت بر خلاف گذشته، دیگر یک نوآوری محسوب نمی شود و بهتر است آنرا یک استاندارد واجب در نظر بگیریم.

چرا باید طراحی ریسپانسیو داشته باشیم؟

دنیای وب طی چند سال گذشته پیشرفت بسیار زیادی کرده است. در این مسیر اتفاقات عجیبی نیز رخ داده است. یکی از این اتفاقات عجیب این بود که در سال 2016 برای اولین بار آمار افرادی که با موبایل و تبلت دنیای وب را مرور می کردند نه تنها با افرادی که از نسخه دسکتاپ وب استفاده می کردند، برابر شد بلکه درصدی نیز از آن سبقت گرفت. این آمار هم اکنون یعنی در اواخر سال 2018 بسیار بیشتر هم شده است. این وضعیت طراحان و توسعه دهندگان وب را حسابی سردرگم کرد به طوری که هنوز خیلی وبمستر ها نسخه ریسپانسیو از وب سایتشان تهیه نکرده و نمی خواهند باور کنند اکثر بازدیدکنندگان وب از طریق موبایل و تبلت صفحه ها را مرور می کنند.

آمار نحوه مرور وب توسط کاربران
آمار استفاده از گوشی های هوشمند و تبلت ها برای مرور وب از سال 2009 تا 2016

با وجود پیشبینی های قبل از آن، تحقیقات نشان می دهد تا ماه اکتبر 2016 حدود 60 درصد وبمسترها هنوز نسخه ریسپانسیو برای سایت خود طراحی نکره بودند. این وضعیت اسباب نگرانی برای صاحبان کسب و کارهای آنلاین را فراهم می کند.

همانطور که در درس های قبل گفتیم گوگل به سایت هایی اعتبار و رتبه می دهد که به نیازهای کاربران و مخاطبان خود بهتر از بقیه پاسخ بدهند. به عبارتی دیگر گوگل جلب رضایت کاربران را نسبت به وبمسترها در اولویت می داند. واضح است که وب سایت هایی که ریسپانسیو نیستند به خوبیِ سایت های ریسپانسیو پاسخگوی نیاز کاربران برای مرورگری و پیدا کردن محتوای مورد نیازشان نیستند. بنابراین در دنیای وب امروز که اکثر افراد با موبایل و تبلت صفحات را مرور می کنند می توان گفت سایت هایی که ریسپانسیو نباشند و با موبایل و تبلت کاربران سازگاری نداشته باشند با پای خود از میدان رقابت کنار می روند!

تاثیر ریسپانسیو بودن سایت بر سئو

اگر هنوز هم برای داشتن نسخه ریسپانسیو از سایت خود قانع نشدید در ادامه 5 فایده ریسپانسیو بودن سایت در سئو را برای شما بیان می کنیم.

افزایش امکانات و کارایی وب سایت

در سایت های غیر ریسپانسیو کاربران نمی توانند به خوبی صفحات مورد نیاز خود را پیدا کنند. همچنین ممکن است در کار کردن با منوها و جابجایی میان قسمت های مختلف سایت با مشکل مواجه شوند. این در حالیست که مرور بین صفحات ریسپانسیو بسیار راحت تر و بدون دردسر صورت میگیرد که موجب تجربه کاربری بهتر برای مخاطبان می شود. این دقیقا همان چیزیست که گوگل شدیدا روی آن تمرکز کرده است.

افزایش سرعت بارگذاری وب سایت

سرعت بارگذاری سایت تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد که در درس های یازدهم تا چهاردم سری آموزشی صفر تا صد سئو مهمترین آنها را بررسی کردیم. یکی دیگر از این فاکتور ها ریسپانسیو بودن سایت است. ریسپانسیو بودن وب سایت موجب افزایش سرعت بارگذاری به ویژه هنگام مشاهده با موبایل و تبلت می شود. این موضوع موجب تجربه کاربری مثبت از سوی کاربران و افزایش احتمالی رتبه در رنکینگ گوگل می شود.

کاهش ضریب خروج کاربران

همانطور که در درس های قبل نیز اشاره کردیم گوگل در الگوریتم های جدید خود زمان باقی ماندن کاربران در صفحات را شناسایی می کند. معمولا در سایت های غیر ریسپانسیو کاربران محتوای مدنظر خود را به سختی پیدا می کنند و حتی ممکن است قبل از پیدا کردن مطلب مورد نظرشان سایت شما را ترک کنند. این موضوع می تواند برای اعتبار سایت شما یک نکته منفی تلقی شود.

در مقابل، طراحی ریسپانسیو باعث می شود کاربران زمان بیشتری در سایت شما سپری کنند، مطالب بیشتری در سایت شما جستجو و مشاهده کنند و خلاصه فعالیت بیشتری در صفحات شما داشته باشند که این مورد موجب کاهش ضریب خروج کاربران از سایت شما می شود و یک نکته مثبت در سئو به حساب می آید.

شناخته شدن محتوای کپی کمتر از سوی گوگل

هوش مصنوعی بسیار زیاد گوگل مطالبی که در سایت شما کپی سایت دیگری باشد را شناسایی می کند. اگر طراحی سایت شما ریسپانسیو نباشد و مجبور باشید برای آن آدرس دیگری مانند یک ساب دامین m.yoursite.com در نظر بگیرید مطالب این ساب دامین کپی از مطالب سایت اصلی شناخته شده و شدیدا بر رتبه گوگل شما تاثیر منفی خواهد داشت. همچنین این کار ترافیک مصرفی کاربران در سایت شما را به دو قسمت جدا تقسیم می کند. این یعنی در نهایت رتبه و اعتبار شما در گوگل کمتر از نصف چیزی خواهد بود که باید باشد.

افزایش اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی

همانطور که در درس های قبل هم اشاره کردیم به اشتراک گذاشته شدن مطالب سایت شما در شبکه های اجتماعی یکی از اهداف سئو خارجی یا off-page است موجب افزایش رتبه و اعتبار سایت در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری) می شود. تجربه نشان داده است که در اشتراک گذاری محتوا در سایت های ریسپانسیو بیشتر صورت می پذیرد که دلیل آن نیز کاملا روشن است. همانطور که گفتیم در سایت های واکنشگرا کاربران دسترسی بهتری به بخش های مختلف سایت مانند کلید های اشتراک گذاری دارند. این خود موجب افزایش به اشتراک گذاشته شدن مطالب شما در شبکه های اجتماعی خواهد بود.

جمع بندی

برتری های سایت های ریسپانسیو

همانطور که شاهد بودید طراحی نسخه ریسپانسیو از سایت به عنوان یکی از تکنیک های سئو داخلی مزایای زیادی برای سایت شما داشته و می تواند در موفقیت سئو سایت شما عامل تاثیرگذاری باشد. در مقابل ضعف سایت های غیر ریسپانسیو نیز در جذب مخاطبان و جلب رضایت آنان را نیز مورد بررسی قرار دادیم.

در پایان از شما عزیزان دعوت می کنیم نظرات خود را در جهت بهتر شدن آموزش های بعدی با ما در میان بگذارید.

موفق و پیروز باشید...

تمام فصل‌های سری ترتیبی که روکسو برای مطالعه‌ی دروس سری صفر تا صد سئو توصیه می‌کند:
نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.