صفر تا صد سئو | درس ششم: تکنیک های سئوی داخلی (بخش اول)

درسنامه درس 6 از سری صفر تا صد سئو
سه تکنیک سئوی داخلی سایت

تا چند سال پیش صرفا استفاده مناسب از تگ های هدینگ (Heading Tags)، تگ های متا (Meta Tags) و بمباران کردن محتواها با کلمات کلیدی برای یک سئو موفق جوابگو بودند.

اما از سال 2016 گوگل با معرفی چند الگوریتم جدید و تغییرات اساسی در موتور جستجوی خود دنیای سئو را به گونه ای متفاوت کرد. همانطور که در درس های قبل نیز اشاره کردیم در این الگوریتم ها سعی شده درصد رضایتمندی کاربران از وب سایت ها به شکل های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد. این موارد به ویژه در الگویتم مرغ مگس خوار حسابی مورد توجه گوگل قرار گرفت.

بنابراین می توان نتیجه گرفت دیگر استفاده از تگ ها و کلمات کلیدی به تنهایی جوابگو نیستند و برای یک سئوی موفق باید به دنبال روش هایی برای جذب رضایت کاربران باشید. به عبارتی دیگر اگر می خواهید گوگل برای سایت شما اعتبار و رتبه بالا قائل شود باید رضایت کاربران و مخاطبان از سایت شما برای این موتور جستجو ثابت شود. پس هر کجا در مسیر سئو از مرز رضایت کاربران دور شدید تا به سئوی بهتری برسید شک نکنید مسیر اشتباهی در پیش گرفته اید.

اگر بخواهیم به زبان ساده تر این مسئله را بازگو کنیم در یک جمله باید بگوییم محتوای سایت خود را برای کاربران تولید کنید و نه برای موتورهای جستجو.

در ادامه با روکسوپلاس همراه باشید تا تکنیک های مهم در سئو داخل سایت را طبق استانداردهای روز موتور های جستجو بررسی کنیم.

تکنیک اول: شناسایی کلمات کلیدی مهم

اهمیت شناسایی کلمات کلیدی در سئو

هنگامی که می خواهید یک مقاله جدید در وب سایت بنویسید یا هر صفحه جدیدی ایجاد کنید، یکی از مهمترین وظایف شما تعیین کلمات کلیدی مناسب می باشد. به عبارتی دیگر شما باید بررسی کنید که هنگامی که کاربران می خواهند این مقاله را در فضای وب پیدا کنند آنرا با چه ادبیاتی در گوگل جستجو می کنند. پیشنهاد می کنیم محتوایی تولید کنید که کاربران به دنبال آن باشند و از طرفی در آن تمامی سوالات احتمالی مخاطبان پاسخ داده شود. این گونه مطالب بازدیدکنندگان خوبی از طرف گوگل برای سایت شما جذب خواهد کرد.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی پر جستجو از طرف کاربران نیز ابزارهای زیادی همانند Keyword Planner در دنیای وب وجود دارند. کافیست واژه هایی همچون Keyword Finder را در گوگل جستجو کنید. نحوه کار کردن صحیح با این ابزارها را در درس های بعدی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تکنیک دوم: نوشتن متا تگ های مناسب

عنوان و توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل

متا تگ ها در واقع توضیحاتی در قالب کد هستند که در هدر سایت قرار می گیرند و به معرفی پنهانی محتوای صفحه می پردازند. منظور از معرفی پنهانی این است که برای کاربران نمایش داده نمی شوند اما موتور های جستجو به این توضیحات توجه ویژه ای دارند.

تگ های متنوع و زیادی هستند که میتوان آنها را در هدر سایت قرار داد. هر یک از این تگ ها کارایی منحصر بفرد خود را دارند اما مهمترین تگ هایی که برای سئو داخلی با آنها سر و کار داریم دو تگ Title‌ و Description هستند.

اینکه کاربرد این تگ ها چیست بخوبی در تصویر بالا مشخص است. همانطور که مشاهده می کنید این تگ ها وظیفه معرفی عنوان و توضیحاتی کوتاه درباره صفحات سایت در نتایج هنگام نمایش نتایج جستجو به کاربران را به عهده دارند.

در درس های بعد نحوه نوشتن تگ های مختلف را با جزئیات کامل بررسی خواهیم کرد. در این سطح از آموزش تنها نکات زیر را درباره این دو تگ مهم به خاطر بسپارید.

  1. برای تگ عنوان یا همان تگ Title حداکثر ۷۰ کاراکتر و برای توضیحات متا یا همان Meta Description حداکثر تا ۱۶۰ کاراکتر در نظر بگیرید چرا که اگر بیشتر شود ممکن است گوگل مابقی آن را به کاربر نمایش ندهد.
  2. در توضیحات متا یک بار کلمه کلیدی هدف را استفاده کنید و از ترکیب های جذاب برای مخاطبان بهره بگیرید. بعنوان مثال برای یک فروشگاه اینترنتی میتوانید از عباراتی مانند ارزان، قیمت مناسب و… استفاده نمود.
  3. دقت کنید تگ title شما به تگ H1 یا یکی از هدینگ های H2 در صفحه شبیه باشد.
  4. تا حد امکان از کاراکترهای جداکننده و ویرگول در متن توضیحات متا و عنوان استفاده نکنید.

تکنیک سوم: توجه به تگ های هدینگ

اهمیت تگ های هدینگ در سئو

همانطور که از نام این تگ ها مشخص است جدا کردن سرتیتر های سایت از نوشته ها به عهده این تگ های می باشد.

این تگ ها در واقع در کدهای سایت با عنوان تگ های H1 تا H6 شناخنه می شوند. به دلیل اهمیت بسیار زیاد این تگ ها را در درس های بعدی زیر ذره بین خواهیم گذاشت و به خوبی بررسی خواهیم کرد. در اینجا تنها ذکر چند نکته ضروری است:

  1. مهمترین این تگ های تگ H1 و کم اهمیت ترین آنها تگ H6 است.
  2. هر صفحه از سایت تنها می تواند یک تگ H1 داشته باشد. در هر صفحه عنوان این تگ باید دقیقا توضیح دهنده محتوای آن صفحه و دارای کلمه کلیدی هدف شما باشد. همچنین این تگ باید از نظر طراحی و ابعاد با سایر محتوای صفحه متمایز بوده و در اولین نگاه قابل شناسایی باشد.
  3. در یک محتوای مفید 1000 تا 1500 کلمه ای به تعدا 4 تا 5 تگ H2 خواهیم داشت. تگ های H2 و H3 در واقع برای معرفی بهتر موضوع محتوا مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. بر اساس اصول نگارشی پیشنهاد ما این است بعد از هر 300 کلمه یک تگ هدینگ جدید مورد استفاده قرار گیرد.

جمع بندی:

در این درس سه تکنیک مهم در سئو داخل سایت را معرفی کردیم. در درس بعدی به معرفی 4 تکنیک مهم دیگر نیز خواهیم پرداخت. در ضمن توجه داشته باشید در این سطح از این سری آموزشی تنها قصد معرفی تکنیک ها را داریم. در سطح پیشرفته این سری آموزشی (درس های آتی) تمامی این تکنیک ها را به طور دقیق و جزئی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لطفا جهت بهتر شدن روند آموزشی سایت نظرات خود را در پایان هر آموزش با ما به اشتراک بگذارید. موفق و سربلند باشید...

تمام فصل‌های سری ترتیبی که روکسو برای مطالعه‌ی دروس سری صفر تا صد سئو توصیه می‌کند:
نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما (1 دیدگاه)

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

مهدی رضائی
16 اسفند 1398
سلام عالی بود

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.