ایجاد صحنه ای خیالی از سقوط انسان و رعد و برق

14 خرداد 1398

در این مقاله ی آموزشی می خواهیم به ساخت تصویر خیالی در فتوشاپ بپردازیم که در آن مردی بین زمین و هوا قرار دارد و صاعقه های مختلفی نیز با بدن او در تماسند. برای اجرای مراحل این آموزش به فتوشاپ CS3 یا نسخه های جدیدتر نیاز دارید.

گفتنی است که این آموزش برای افراد مبتدی طراحی نشده است. برای استفاده از آن نیاز به دانش متوسطی از فتوشاپ خواهید داشت.


آنچه برای این آموزش لازم دارید:


شروع ساخت صحنه خیالی در فتوشاپ

مرحله‌ی 1: ابتدا یک سند با مشخصات زیر بسازید:

تنظیمات پروژه جدید در فتوشاپ

مرحله‌ی 2: تصویر آسمان را وارد فتوشاپ کرده و با استفاده از ابزار Move و ابزار Free Transform آن را به وسط صفحه بیاورید:

باز کردن تصویر آسمان

تنظیمات لایه آسمان

مرحله‌ی 3: در این قسمت از یک لایه تنظیم (adjustment layer) استفاده می کنیم تا اشباع رنگی (saturation) تصویر را تا حد ممکن پایین بیاوریم. برای این کار به آدرس Layer > New Adjustment Layer > Hue/Saturation بروید:

اضافه کردن لایه تنظیمی hue/saturation

hue/saturation

مرحله‌ی 4: در این مرحله با استفاده از Curves آسمان را تیره تر می کنیم:

تیره تر کردن آسمان با استفاده از curves

حالا با استفاده از یک براش نرم (hardness پایین و رنگ سیاه)، قسمت میانی را از ماسک لایه حذف کنید چرا که نمی خواهیم این قسمت تیره شود:

حذف کردن قسمت تیره

اضافه کردن صحراها

مرحله‌ی 5: تصویر صحرا را به سند خود اضافه کنید و آن را در سمت راست و دقیقا مانند تصویر زیر قرار دهید:

اضافه کردن تصویر صحرا

یک ماسک (mask) به این لایه اضافه کنید (دومین دکمه از قسمت پایینی پنل لایه ها در فتوشاپ) و با استفاده از یک براش نرم با رنگ سیاه، قسمت های اضافی از تصویر صحرا را حذف کنید تا به نرمی با آسمان ترکیب شود:

پاک کردن قسمتی از تصویر صحرا

سپس از کل این لایه یک کپی بگیرید (کلیدهای Ctrl + J) و آن را قرینه کنید (آدرس: Edit > Transform > Flip Horizontal).

حالا این قرینه را در سمت دیگر تصویر قرار دهید:

قرینه کردن تصویر صحرا

عمق دادن به صحنه و پرداختن به جزئیات

مرحله‌ی 6: در این مرحله از ساخت تصویر خیالی در فتوشاپ برای ایجاد توهم عمق در تصویر باید برای هر لایه از لایه های صحرا که در دو طرف تصویر هستند به آدرس Filter > Blur > Gaussian Blur بروید و مقدار blur را روی 3 پیکسل قرار دهید:

تنظیمات Gaussian Blur

حالا یک براش نرم و سیاه بردارید و با استفاده از لایه ی Mask، افکت blur را از قسمت background یا پس زمینه ی لایه حذف کنید تا فقط در foreground یا پیش زمینه بماند (به تصویر لایه های زیر دقت کنید):

حذف کردن قسمتی از افکت blur

مرحله‌ی 7: یک لایه ی جدید از این لایه بسازید و با استفاده از ابزار Clone (کلید S کیبورد) قسمت هایی از تصویر را clone کنید تا کمی در هم ریختگی و بی نظمی ایجاد شده و دو لایه ی صحرا دقیقا عین هم نباشند:

استفاده از ابزار Clone

استفاده از clone tool

مرحله‌ی 8: دو لایه ی صحرا را به اضافه ی لایه ی clone شده انتخاب کنید و سپس کلیدهای Ctrl+G را بزنید تا همه را در یک گروه قرار دهید.

سپس حالت گروه یا group mode را از حالت Pass Through روی حالت Normal 100% قرار دهید.

در آخر هم یک لایه ی Curves برای این گروه ایجاد کنید تا قسمت های پس زمینه را روشن تر کنیم:

ایجاد لایه ی Curves برای گروه

حالا دوباره با استفاده از یک براش نرم و سیاه رنگ، این افکت را از قسمت های پیش زمینه حذف کنید (یعنی تنها لبه ی انتهایی صحراها روشن تر شود):

پاک کردن بخشی از افکت

مرحله‌ی 9: با استفاده از Curves قسمت های پیشین لایه (ابتدای لایه ی صحرا که به گوشه ها نزدیک تر است) را تاریک تر می کنیم:

تیره کردن قسمت جلویی تصویر

از آن جا که این لایه روی تمام تصویر اعمال می شود، باید با یک براش سیاه و نرم، قسمت پس زمینه (لبه های صحرا و آسمان) را دوباره روشن کنیم:

تنظیم تیرگی قسمت جلویی

مرحله‌ی 10: در این مرحله باید با استفاده از ابزار Brightness/Contrast مقدار contrast تصویر را بیشتر کنیم:

افزایش کنتراست

سپس دوباره با براش نرم و سیاه قسمت، های پسین تصویر (لبه های صحرا و آسمان) را پاک کنید تا تغییر نکنند:

حذف افکت از قسمت های خاص

اضافه کردن مرد در حال سقوط

مرحله‌ی 11: تصویر مرد را وارد فتوشاپ کرده و آن را دور بُری کنید (فقط مرد را از تصویر خارج کنید) و بین دو صحرا قرار دهید:

قرار گیری مرد در سند اصلی

از آنجایی که بدن این مرد در حالت ایستاده قرار دارد، برای سقوط آزاد مناسب نیست. با استفاده از ابزار Edit > Puppet Warp دست ها و پاها را کمی از هم باز کنید تا حس سقوط به بیننده القا شود:

باز کردن دست های مرد

مرحله‌ی 12: همانطور که مشخص است مقدار اشباع رنگی مرد بسیار بیشتر از بقیه ی تصویر است. بنابراین با استفاده از ابزار Hue/Saturation (در قسمت Image Adjustments) مقدار saturation را پایین می آوریم:

کاهش مقدار اشباع رنگی یا saturation

مرحله‌ی 13: حالا باید با استفاده از Curves مشکل روشن تر بودن مرد را حل کنیم. ابتدا با Curves مرد را تیره تر می کنیم، سپس با یک براش نرم و سیاه، این افکت را از دست ها و بعضی از قسمت های بدنش حذف می کنیم. سعی کنید این حالت سایه تنها روی پشت مرد باقی بماند:

تیره کردن مرد

افزودن صاعقه ها به تصویر

مرحله‌ی 14: تصویر «صاعقه ی 1» را باز کنید و قسمتی را که دارای صاعقه است، جدا کرده و در سند اصلی خودتان اضافه کنید.

سپس mode تصویر را روی Screen 100% قرار دهید:

جدا کردن قسمتی که دارای صاعقه است.
جدا کردن قسمتی که دارای صاعقه است.

قرارگیری صاعقه روی مرد

با استفاده از یک لایه ی mask و یک براش نرم و سیاه، گوشه های واضح تصویر را حذف کرده و قسمت هایی را که روی لایه های صحرا قرار دارند نیز از بین ببرید:

حذف حاشیه های واضح صاعقه

مرحله‌ی 15: با استفاده از ابزار Lasso (کلید L روی کیبورد) قسمت هایی از صاعقه را انتخاب کرده و گوشه هایش را با یک لایه ی mask حذف کنید. سعی کنید صاعقه را طوری قرار دهید که انگار این مرد آن صاعقه را در دست دارد:

تنظیم صاعقه کنار دست مرد

مرحله‌ی 16: یک گروه از این لایه ها بسازید و mode آن ها را روی Screen 100% قرار دهید.

سپس با استفاده از Hue/Saturation مقدار saturation را پایین بیاورید تا با بقیه ی اجزای تصویر هماهنگ باشد:

کاهش اشباع رنگی

مرحله ی 17: حالا با استفاده از Levels مقدار contrast را تغییر می دهیم تا صاعقه ها واضح تر شوند:

واضح تر کردن صاعقه

مرحله‌ی 18: تصویر «صاعقه ی 2» را باز کنید و با استفاده از Lasso Tool قسمتی از صاعقه هایش را انتخاب کنید.

سپس آن صاعقه را نزدیک پای مرد قرار داده و mode تصویر را روی Screen 100% تنظیم کنید:

انتخاب قسمتی از صاعقه

قرارگیری صاعقه ی دوم روی مرد

حالا با استفاده از براش نرم و سیاه، حاشیه های واضح این لایه را حذف کنید:

پاک کردن حاشیه های واضح

مرحله‌ی 19: همان کاری را که برای پای مرد انجام دادیم، دوباره برای دست راست او انجام می دهیم؛ یعنی قسمتی از صاعقه را انتخاب کرده، آن را نزدیک دست راست مرد قرار داده، mode تصویر را روی screen 100% بگذارید و در آخر حاشیه های واضح را با براش نرم و سیاه حذف کنید:

انتخاب قسمتی از صاعقه ی دوم

حذف حاشیه های واضح

مرحله‌ی 20: این لایه های صاعقه را در یک گروه قرار داده و mode آن ها را روی Screen 100% تنظیم کنید.

سپس با استفاده از ابزار Hue/Saturation مقدار اشباع رنگی (Saturation) را به مقدار لازم پایین بیاورید:

تنظیم اشباع رنگی برای صاعقه ی دوم

مرحله‌ی 21: با استفاده از Levels، صاعقه ها را نمایان تر می کنیم:

واضح کردن صاعقه ی دوم با levels

افزودن تکه سنگ ها

مرحله‌ی 22: تصویر «صخره» را باز کنید و با استفاده از Lasso Tool سنگ های مختلفی را از آن جدا کرده و دور مرد قرار دهید. من از Motion Blur (بین 90 تا 60 درجه ی مثبت و منفی) و Distance (بین 12 تا 25 پیکسل) استفاده کردم که شما می توانید مقادیر دلخواه خودتان را به آن بدهید. این کار باعث القای توهم حرکت به بیننده می شود، انگار که سنگ ها در حال سقوط هستند:

اضافه کردن سنگ ها

مرحله‌ی 23: سنگ ها را در یک گروه با mode تصویری Normal 100% قرار دهید.

سپس با استفاده از Brightness/Contrast آن ها را کمی روشن تر کنید:

روشن کردن سنگ ها

مرحله‌ی 24: برای روشن تر کردن سنگ ها از Levels استفاده کنید:

استفاده از levels برای روشن کردن بیشتر سنگ ها

قسمت هایی را که دوست ندارید تیره شوند، با استفاده از براش نرم و سیاه حذف کنید:

حذف اقکت از قسمت های خاص تصویر

مرحله‌ی 25: یک لایه ی جدید روی این لایه ها بسازید.

براشی سخت (دارای hardness بالا) با اندازه ی 2 تا 5 پیکسل انتخاب کنید تا ذره های ریزی در تصویر ایجاد کنیم. این ذرات مانند خرده سنگ های در حال سقوط خواهند بود:

اضافه کردن نقاط کوچک با براش

وهم آلود کردن تصویر

مرحله‌ی 26: برای ایجاد حالت نورانی دور مرد، ابتدا یک لایه ی جدید ایجاد کنید.

براشی نرم با رنگ f3f3f3 انتخاب کرده و دور مرد را رنگ کنید.

سپس حالت mode تصویر را روی Soft Light 100% قرار دهید.

اضافه کردن soft light به حالت تصویر

اکنون یک لایه ی جدید ایجاد کرده و در قسمت های مورد علاقه ی خود، رنگ های بیشتری اضافه کنید (البته رنگی که نزدیک به f3f3f3 باشد) و mode تصویری را روی Soft Light 100% بگذارید:

روشن کردن بیشتر نور ها

اضافه کردن soft light به حالت عکس

یک لایه ی جدید بسازید و با همین براش نقاط نورانی را در کنار بدن مرد ایجاد کنید.

mode آن را روی Dodge 100% تنظیم کنید.

اضافه کردن نقاط نورانی

مرحله‌ی 27: در این قسمت باید یک Gradient Map (از قسمت adjustment layer ها) بسازید:

استفاده از Gradient Map

و آن را روی Soft Light 100% تنظیم کنید. نتیجه تصویر زیر خواهد بود:

تنظیم حالت Soft Light

مرحله‌ی 28: با استفاده از Color Balance رنگ ها را کمی به سلیقه ی خود تغییر می دهیم:

تنظیم رنگ ها با Color Balance

نتیجه ی تنظیم رنگ ها

مرحله‌ی 29: دو لایه ی Photo Filter نیز مانند تصویر زیر ایجاد کنید:

ایجاد یک Photo Filter

نتیجه ی Photo Filter

مرحله‌ی 30: حالا با استفاده از Levels تصویر را کمی گنگ تر می کنیم تا به حالت خواب و رویا نزدیک تر شود:

استفاده از Levels برای گنگ کردن تصویر

روی همین لایه ی mask، از یک براش نرم و سیاه (با opacity برابر با 10 تا 30 درصد) استفاده می کنیم تا افکت ایجاد شده را روی مرد و برخی قسمت های صحرا و آسمان کمتر کنیم:

لایه ی mask

نتیجه ساخت تصویر خیالی در فتوشاپ

تصویر نهایی ما به شکل زیر در می آید:

ساخت تصویر خیالی در فتوشاپ

امیدوارم از آموزش ساخت تصویر خیالی در فتوشاپ لذت برده باشید.

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما (1 دیدگاه)

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

محمد حسین
14 خرداد 1398
چرا تو مرحله ی اول رزولوشن عکس رو روی 300 گذاشتین؟ زیاد نیست؟

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

امیر زوارمی
14 خرداد 1398
سلام دوست عزیز، رزولوشن 300 معمولا برای چاپ پیشنهاد میشه و رزولوشن 72 برای نمایش روی مانیتور یا پروژکتور و غیره. اینجا دلیل اش اینه که عکس با کیفیت چاپ باشه. معمولا توی آموزش های طراحی پوستر از رزولوشن های بالا استفاده می کنند تا عکس ها با نهایت کیفیت از آب در بیاد. شما می تونین رزولوشن رو روی 72 بزارید و اصلا اجباری نیست که روی 300 باشه.

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.