نکات مهم برای طراحی یک کارت ویزیت خیره‌کننده و جذاب!

How-to-Create-Business-Cards-for-a-Remarkable-First-Impression

آیا می دانستید که برای اثرگذاری مثبت فقط چند ثانیه وقت دارید؟ افراد در همان لحظات اولیه که کارت ویزیت شما را می بینند در مورد شما  و کسب و کارتان قضاوت می کنند. به همین دلیل است که طراحی کارت ویزیت مناسب می تواند جادو کند!

کارت ویزیت ها غالبا برای معرفی شغل شما به مشتری طراحی و تولید می شوند. در حال حاضر که دنیای کسب و کار دیجیتالی شده است، ما از راه های مختلفی مانند موبایل، رسانه های اجتماعی و غیره با مردم ارتباط برقرار می کنیم و اعتقاد بر این است که کارت ویزیت ها دیگر فایده ای ندارند. ولی این اتفکر صحیح نیست و حتی با توجه به روند تغییرات کسب و کارها باز هم نمی توان کارت ویزیت را نادیده گرفت. کارت ویزیتی که به خوبی طراحی شده باشد می تواند تاثیر بالایی در آگاهی مشتریان ما ایجاد کند.

امروز نکات طراحی کارت ویزیت با قابلیت تاثیر بالا در توجه بیننده را بررسی خواهیم کرد.

نکات طراحی کارت ویزیت برای جلب توجه در اولین نگاه!

 ۱. از قالب مناسب استفاده کنید

معمولا خیلی از مشاغل، کارت ویزیت هایشان را به شکل مستطیلی طراحی می کنند. با پیشرفت تکنولوژی چاپ، هزینه چاپ هم کاهش یافته است. پس چرا همچنان از شکل قدیمی کارت ویزیت استفاده می کنید؟ شما می توانید از طراحی با اشکال دیگر و قالب های غیرمستطیلی استفاده کنید.

همچنین می توانید طرح های سه بعدی بزنید. البته در نظر داشته باشید که شاید کارت ویزیت شما با اشکال مختلف و حتی غیرمعمول، جالب به نظر برسد ولی ممکن است در صنایع و مشاغل رسمی تر نامناسب به نظر برسد.

۲. رنگ و اندازه صحیح را انتخاب کنید

افراد کمی در مورد تأثیر رنگ ها بر دیگران آگاهی دارند. حتما شنیده اید که نباید در آشپزخانه بیش از حد از رنگ آبی استفاده شود زیرا اشتها را می گیرد! رنگ ها می توانند تأثیر بسزایی در نحوه واکنش ما به برخی از شرایط داشته باشند. مثلا استفاده بیش از حد از رنگ قرمز باعث افزایش فشارخون می شود و خوب است که کمتر از آن استفاده کنید. بنابراین لازم است هنگام طراحی کارت ویزیت خود، اصول روانشناسی رنگ ها را در نظر بگیرید.

در مورد اندازه ی کارت ویزیت نیز باید بگوئیم این موضوع از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. هر کشوری استاندارد خاصی دارد. به عنوان مثال، اندازه ایده آل برای تهیه کارت ویزیت در ایران معمولا 9 در 6 سانتی متر است.

در کشورهای اروپایی اندازه استاندارد 3.34 * 2.16 اینچ است. ممکن است شما اندازه بزرگتری را انتخاب کنید، در هر حال مهم این است که در فرآیند طراحی، ناحیه برش را هم در نظر بگیرید و کارت ویزیت را حداقل نیم سانت از هر طرف بیشتر از فضای اصلی طراحی تان در نظر بگیرید.

نکته: سعی کنید از بیش از 2 تا 3 رنگ استفاده نکنید. همچنین رنگ هایی را انتخاب کنید که با شخصیت برند شما مطابقت داشته باشد.

۳. لوگو و سایر عناصر گرافیکی مناسب را به طرح بیفزائید

لوگو، نمایشی گرافیکی از برند شماست و قراردادن آن روی کارت ویزیت مطمئناً به ایجاد آگاهی از نام تجاری شما کمک می کند. سعی کنید طراحی لوگو را ساده و در عین حال جذاب انجام دهید. مشتریان ممکن است کارت ویزیت شما را گم کنند، اما احتمالا لوگویی را که در کارت ویزیت شما دیده اند، به یاد می آورند.

عناصر گرافیکی مناسب، می توانند کارت ویزیت شما را به سطح بالاتری برسانند. ابزارهای گرافیکی به شما کمک می کنند تا موضوع کارت ویزیت را بهتر منتقل کنید، طوری که حتی کلمات نمی توانند به این اندازه مفهوم را منتقل کنند.

به عنوان مثال شما یک موسسه زبان کودکان به نام «آکادمی زبان کودکان» دارید که هم برای پسران و هم برای دختران است. برای برقراری ارتباط با نام تجاری شما، شاید دوست داشته باشید تصویری از پسران و دختران اضافه کنید. با توجه اینکه طراحی مینیمالیستی به عنوان یک طرح به روز به حساب می آید، اگر فضای زیادی در کارت ویزیت خود دارید کمتر از تصاویر اصلی کسب و کار خود در آن استفاده کنید و با عکس آن را پر نکنید. هرچقدر آن را ساده نگه دارید، بهتر است.

۴. اطلاعات مهم را درج کنید

آنچه می خواهید که افراد در مورد تجارت شما بدانند و با آن ارتباط برقرار کنند، بستگی به نوع کسب و کار شما دارد. به عنوان مثال اگر شما یک فریلنسر هستید نیاز به نوشتن آدرس محل کار ندارید ولی شاید یک مدرس یا مشاور، یک دفتر یا شرکتی از خود داشته باشد که لازم است آدرس آن را درج کند. پس افراد مختلف متناسب با کسب و کارشان از متن های متفاوتی روی کارت ویزیت خود استفاده می کنند.

در نتیجه لازم است تمام اطلاعات مورد نیاز را روی کارت ویزیت خود درج کنید. در اینجا لیستی از اطلاعاتی که باید در کارت ویزیت خود اضافه کنید را آورده ایم:

  • نام: نام شما یا عنوان برند و کسب و کارتان
  • شماره تماس: موبایل را به عنوان یک روش اصلی ارتباطی در نظر بگیرید.
  • آدرس ایمیل: امروزه به بخشی جدایی ناپذیر در ارتباطات تجاری تبدیل شده است. این مورد می تواند در ارسال و دریافت پیام ها و اسناد به شما کمک کند.
  • آدرس وب سایت (در صورت وجود)
  • رسانه های اجتماعی: اضافه کردن نمادهای رسانه های اجتماعی بر روی کارت ویزیت می تواند مشتریان آفلاین را به رسانه های آنلاین شما وصل کند و باعث بهبود تلاش های بازاریابی شما گردد.
  • آدرس: برای حضور مشتری در دفتر کار شما ضروری است.
  • شعار: همه شرکت ها شعاری ندارند اما در صورت وجود، از آن برای ساختن هویت برند استفاده کنید.

۵. در استفاده از تایپوگرافی ها هوشمندانه عمل کنید

ایده های کارت ویزیت شما ممکن است بی نظیر باشد، اما اگر تایپوگرافی، عالی نباشد طرح را خراب خواهد کرد. تایپوگرافی نیز مانند رنگ ها، در نحوه واکنش ما به موارد خاصی تأثیر بسزایی دارد و این قدرت را دارد که نوع خاصی از احساسات را در انسان برانگیزد.

وقتی که اطلاعات کسب و کار شما مشخص شد، ممکن است به این فکر کنید که حالا باید نمایش این اطلاعات به چه شکلی باشد. انتخاب یک تایپوگرافی مناسب می تواند چالش برانگیز باشد، اما با درک صحیح از ترکیب فونت ها می تواند به راحت تر خوانده شدن نوشته های شما کمک کند. همچنین می توانید در این مورد از یک طراح گرافیک کمک بگیرید.

نکته: فونت های تزئینی سخت تر خوانده می شوند و بهتر است که فقط برای ذکر نام، عناوین و همچنین متون با سایز بزرگ و بولد شده استفاده کنید.

۶. جنس کارت ویزیت را عاقلانه انتخاب کنید

بدون شک اطلاعاتی که در کارت ویزیت خود قرار داده اید، در تولید مشتری بالقوه به شما کمک می کند اما مهم است که در هنگام چاپ و تولید کارت ویزیت جنس آن را نظر بگیرید. برخی افراد برای کاهش هزینه، از مواد بی کیفیت استفاده می کنند. آن ها از این واقعیت آگاه نیستند که مشتریان بر اساس جنس کارت ویزیت نیز در مورد کار شما قضاوت می کنند. انتخاب جنس مناسب برای کارت ویزیت می تواند کمی پیچیده باشد چون کارت ویزیت را بر روی مواد مختلف و متنوعی چون پلاستیک، فلز، کاغذ بازیافت شده و غیره چاپ می کنند. اگر مطمئن نیستید از کدام ماده استفاده کنید، می توانید از طراح یا چاپخانه خود سوال کنید.

موادی را انتخاب کنید که با شخصیت برند شما هماهنگ باشد.

۷. از QR کد بهره ببرید

امروزه ما کدهای QR را روی بسته بندی محصولات، مجلات، آگهی ها و غیره می بینیم. چرا از آنها در کارت ویزیت خود استفاده نکنیم؟ کدهای QR یک روش عالی برای ارتباط مشتری با شما است. QR Code ها فضای کمی را اشغال و به ارائه اطلاعات اضافی به مشتری کمک می کنند. شما می توانید از QR Code ها برای اتصال کاربران به سایت خود، فیلم ها، وبلاگ ها و غیره استفاده کنید.

۸. در مورد دستگاه چاپ تحقیق کنید

انتخاب چاپگر مناسب می تواند به شما در دستیابی به نتایج چشمگیر کمک کند. گاهی با وجود اینکه نهایت وقت و دقت را در طراحی کارت ویزیت به خرج می دهید ولی با انتخاب یک چاپخانه نامناسب، کیفیت، رنگ ها و برش های کارت ویزیت ها درست درنمی آید.

۹. کیفیت چاپ خود را تست کنید

توصیه می شود همیشه قبل از نهایی کردن کار خود، کیفیت چاپ را تست کنید. اگر کارت چاپ شده ضعیف به نظر می رسد، باید جنس، مقدار رنگ ها و عوامل دیگر را تغییر دهید و با آزمون و خطا به بهترین نتیجه در چاپ برسید.

۱۰. کل مسیر پروژه را خلاقانه طی کنید

آخرین مورد از نکات طراحی کارت ویزیت اینست که اگر واقعاً می خواهید در برخورد اول، توجه ها را به سمت خود جلب کنید، به هر طریق ممکنی خلاق باشید. اما بخاطر داشته باشید که بیش از حد از خلاقیت خود استفاده نکنید که در این صورت ممکن است نتایج خوبی نگیرید! همیشه می توانید از دوستان و اعضای خانواده خود برای گرفتن بازخوردهای صادقانه بهره مند شوید.

نتیجه

مهم نیست که دنیای کسب و کارها چقدر تغییر کرده است، وقتی صحبت از یک گفتگوی اصیل یا واقعی صورت می گیرد می بینیم که مردم هنوز هم اعتقاد دارند که باید ارتباط چهره به چهره و رو در رو با یکدیگر داشته باشند و استفاده از کارت ویزیت می تواند به روش های مختلف به شما کمک کند تا با مردم ارتباط برقرار کنید. پس به ذهنتان بسپارید که رعایت اصول و استانداردها، بکار گرفتن خلاقیت و استفاده از تکنیک های جلب توجه بییندگان، ضروری ترین نکات طراحی کارت ویزیت هستند.


منبع: سایت Design Hill

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.