چگونه کیفیت طراحی خود را ارزیابی کنیم؟

ارزیابی کیفیت طراحی

چگونه متوجه می شوید که یک طراحی خوب است یا بد؟ معمولا وقتی یک طرح زیبا را می بینیم، آن را در گروه طراحی های خوب ارزیابی می کنیم و بالعکس هنگامی که یک طرح با سلیقه ما جور نباشد، آن را یک طراحی بد و ضعیف تلقی می کنیم. اما واقعا تفاوت زیبایی و زشتی طرح ها که موجب می شود ما آن ها را خوب یا بد طراحی کنیم در چیست؟

نحوه ارزیابی صحیح طرح های گرافیکی

اگرچه سلیقه ها متفاوت است و خوب یا بدِ مطلق وجود ندارد اما به طور کلی برای ارزیابی زیبایی یک طرح باید یک سری عناصری که بر ارتباط بصری تاثیر دارند، در نظر گرفته شود. هنگام قضاوت درباره خوب یا بد بودن یک طرح گرافیکی بهتر است احساسات را کنار گذاشته و به جای آن از تفکر انتزاعی استفاده کنیم. در این حالت چند سوال برای قضاوت یک طرح برای شما پیش خواهد آمد:

1. آیا طراحی اهداف خود را به تحقق رسانده است؟

سنجش و ارزیابی هدف طراحی گرافیک

یک طراحی باید به چه نتایجی منجر شود؟ اگر طرح مورد نظر یک لوگو است، باید نماینده و هویت نام تجاری شما باشد. اگر طرح، پوستر دیجیتال یک محصول است، باید کاربران را متقاعد کند که روی دکمه «خرید» کلیک کنند و یا حداقل آنرا به لیست علاقه مندی های خود اضافه کنند.

به طور کلی طراحی گرافیک روشی برای حل مشکلات با استفاده از راه و روش های بصری است. در نتیجه باید مطمئن باشید که طرح شما تمام اطلاعات و پیام های مورد نظر را به مخاطبان منتقل می کند. همچنین مهم است که بین متن و فضای طراحی تعادل ایجاد کنید، به این معنی که سعی نکنید تمام اطلاعات لازم را تنها در یک طرح بگنجانید. به عنوان مثال همانند تصویر بالا می توانید در طرح های دیجیتال کاربران را برای ثبت نام در یک خبرنامه ایمیلی یا پیامکی ترغیب کنید و سایر اطلاعات را در قالب ایمیل و پیامک برای آنها ارسال کنید.

2. آیا پیام در طرح به راحتی قابل درک است؟

ارزیابی سادگی درک مفهوم پیام در طراحی

یک طراحی خوب باید به شما ضمانت دهد که پیام آن به خوبی برای مخاطبان قابل درک است. برای چنین طرح هایی باید عناصر با نهایت دقت و مرتبط با پروژه مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین کارهای تایپوگرافی باید به خوبی و با رعایت اصول استاندارد صورت بگیرد. انتخاب فونت باید متناسب با طرح بوده و سایز آن نیز با دقت تنظیم شود. یک اشتباه ساده در تایپوگرافی مانند استفاده از فونت های بسیار زیاد در یک طرح می تواند موجب گیج کننده شدن طرح برای مخاطبان باشد.

همچنین تحقیقات ثابت کرده است که وجود فضای کافی در اطراف عکس ها و نوشته های طرح موجب افزایش توجه مخاطبان به آن می شود. هیچ کس Craigslist را زیباترین سایت دنیا ارزیابی نمی کند اما طراحی ساده و قابل درک آن را می توان یکی از دلایل موفقیت آن دانست. در نهایت فراموش نکنید توجه مردم در عصر دیجیتال بسیار کم شده و اگر پیام اصلی طرح را به راحتی متوجه نشوند، از نگاه کردن به آن دست می کشند!

3. آیا طرح واقعا دوست داشتنی است؟

طرح کاور فیلم سینمایی Sparks

این قسمت احتمالا مهمترین بخش در ارزیابی یک طرح گرافیکی است. همانطور که در ابتدا گفتیم یک طرح ممکن است برای کسی جذاب باشد و برای شخص دیگری زشت و نامطلوب! با این وجود طرح های زیادی وجود دارند که اکثریت مخاطبان آنرا جذاب و دوست داشتنی ارزیابی می کنند. این طرح ها درست همان هایی هستند که از کادربندی، ترکیب و رنگ های مناسب در آنها استفاده شده است. به تصویر بالا که کاور یک فیلم سینمایی را نشان می دهد دقت کنید، استفاده از تصویر شخصیت اصلی فیلم در کنار یک فضای سفید با کنتراست مناسب یک ترکیب مناسب و دوست داشتنی ایجاد کرده است.

4. آیا سبک طراحی با مخاطبان سازگار است؟

طرح یک وب سایت مرتبط با حسابداری

اغلب اوقات شما برای خودتان طراحی نمی کنید و سفارش مشتریان را انجام می دهید. در این حالت مهم ترین هدفِ طراحی جلب نظر مخاطبان است.

تجربه و تحقیقات نشان داده بزرگسالان به طرح هایی علاقه دارند که رنگ های رسمی مانند مشکی و خاکستری در آنها به کار رفته است. همچنین کودکان برخلاف بزرگسالان از طرح های روشن و رنگارنگ بیشتر استقبال می کنند. دقت کنید که مخاطبان طرح شما چه افرادی هستند، سپس عناصر و پالت های رنگی را متناسب با سلیقه آنها به کار بگیرید.

5. آیا طراحی شما اصیل (اورجینال) است؟

طراحی وب سایت با استفاده از تصویر استوک گیاه اسطوخودوس

با وجود اینکه هیچ طرحی واقعا اورجینال نیست باید برای جلوگیری از نقض حقوق کپی رایت طراحان دیگر، تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا خلاقیت و اصالت را در پروژه های خود حفظ کنید. البته اصالت طرح به نوع پروژه شما نیز بستگی دارد. اگر در حال طراحی لوگو هستید باید مطمئن شوید کار شما کاملا متفاوت بوده و در هیچ طرح دیگری مشابه آن وجود نداشته باشد اما در طراحی پوستر یا کاتالوگ که عضو اصلی آن را فونت ها و تصاویر تشکیل می دهند، طبیعی است که نخواهید برای پروژه هزینه های عکاسی نیز اضافه کنید و از تصاویر رایگان استوک که با عنوان Stock Photo در اینترنت وجود دارند، استفاده کنید.

همانطور که گفتیم به اعتقاد بسیاری از طراحان، اصالت واقعی وجود ندارد و همه چیز تنها یک ریمیکس است. اما به هر حال نباید تلاش برای خلاقیت در پروژه های خود را کنار بگذارید.

جمع بندی

طرح های زیبا می توانند کسب و کار یک شرکت بزرگ را تحت تاثیر قرار دهند اما معجزه نخواهند کرد! سلیقه ها متفاوت است و زیبایی مطلق وجود ندارد. با این حال باید طرح هایی را به وجود آورید که نظر اکثریت مخاطبان را جلب کند. 5 مورد گفته شده در بالا مهم ترین فاکتور های ارزیابی یک طرح گرافیکی محسوب می شوند که می توانید برای انجام پروژه های خود از آنها کمک بگیرید.

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.