نکات و ایده هایی برای طراحی منوی رستوران یا کافی شاپ

how-to-design-a-menu2

طراحان گرافیک به خوبی با اهمیت طراحی منو برای کافه ها، فست فودها و رستوران ها آشنایی دارند. این موضوع از آنجا حائز اهمیت است که طرح این منوها کم و بیش می تواند بر میزان اعتبار و فروش تاثیرگذار باشند. همچنین تاثیر این منوها بر رضایت مشتریان نیز چشمگیر است چرا که به انتخاب آگاهانه و بهتر آنها تاثیر می گذارد. از طرفی دیگر، از تاثیر این منوها بر ذائقه ی مشتریان نیز نباید غافل شد. بنابراین باید در نظر داشت که این طرح ها می توانند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی نیز عمل کنند.

حال اگر صاحب یک کسب و کار در این زمینه هستید و می خواهید برای طراحی یک منو درخواست ثبت کنید و یا یک گرافیست هستید و برای طراحی یک منوی غذا یا نوشیدنی سفارش جدید گرفته اید، این مقاله می تواند به بهبود طرح شما کمک کند. ما در این آموزش نکات مهمی را لیست کرده ایم که می تواند کلید موفقیت شما در این طراحی محسوب شود. پس با ما همراه باشید...

1- یک تم اساسی برای طرح خود در نظر بگیرید

سبک Vintage
نمونه طراحی منو نوشیدنی به سبک Vintage

هر منویی باید بر اساس یک تم خاص طراحی شود. اینکار نه تنها باعث می شود طراحی مرتبط تر و با انسجام بیشتر انجام شود، بلکه به طراح کمک می کند که بهتر بتواند از طرح های دیگر که سبک مشابهی دارند، الهام بگیرد و لایه ها و قسمت های ثانویه را مناسب تر طراحی کند.

برای مثال سبک های طراحی retro و vintage معمولا پرطرفدارترین سبک ها برای طراحی منوی کافه ها و بارها محسوب می شوند. از طرفی استفاده از سبک مینیمال با یک تم تاریک گزینه مناسبی برای رستوران ها و هتل های لوکس می باشد.

در کل باید گفت که تمی را انتخاب کنید که با بیزینس شما مرتبط بوده و بتوانید المان های مرتبط همچون فونت، آیکون، پلت های رنگ و... را به آسانی برای آن پیدا کنید.

2- فونت مناسبی را انتخاب کنید

سبک Retro
نمونه طراحی غذا نوشیدنی به سبک Retro

با توجه به این که چه تم و سبکی را در ابتدا برای طرح خود انتخاب کردید، فونتی را انتخاب کنید که با تم اصلی و همچنین اهداف برندینگ شما تناسب داشته باشد.

برای مثال اگر برای یک فست فود که داخل واگن در اطراف خیابان و یا پارک ها فعالیت می کند در حال طراحی منو هستید، می توانید از فونت های شبیه به دست نوشته و فان استفاده کنید که مخاطبان را به خوبی تحت تاثیر قرار دهد. اما اگر برای یک رستوران یا هتل لوکس طراحی می کنید، فونت های رسمی و همچنین فونت های سری سنس سریف بهتر می تواند نظر مخاطبان را به منو جلب کند.

3- در صورت لزوم از جلوه های بصری استفاده کنید

نمونه ای ساده از استفاده تصویر در منو غذا
نمونه ای ساده و زیبا از استفاده تصویر در منو غذا

اینکه در منوهای غذا و نوشیدنی از تصویر استفاده شود یا نه، همیشه مورد بحث و مناظره طراحان بوده است. معمولا برای هتل ها و رستوران های لوکس خوشایند نیست که از تصویر در طرح منوی آنها استاده شود اما در منو کافه ها و فست فودها معمولا شاهد استفاده از تصویر، آیکون و المان های بصری هستیم.

اینکه از تصاویر استفاده کنید یا به سلیقه شما و خواست کارفرما برمی گردد اما استفاده از آیکون ها و کلیپ آرت ها در اکثر مواقع گزینه مناسبی به عنوان جلوه های بصری در طرح شما خواهند بود.

4- از رنگ های مرتبط با برندینگ خود استفاده کنید

منو غذا و نوشیدنی مینیمال
نمونه ای از یک منو غذا و نوشیدنی ساده و جمع و جور به سبک مینیمال

وقتی شما از تم خاصی برای طراحی منو استفاده می کنید، انتخاب رنگ ها چندان دشوار نخواهد بود. همچنین اگر از قبل رنگ خاصی برای برند مد نظر انتخاب شده است، بدون شک طرح منو نیز باید از این رنگ تبعیت کند تا ارتباط بین طرح و برند به خوبی حفظ شود.

همچنین اگر در انتخاب رنگ ها گیج شده اید، با انتخاب رنگ های سیاه و سفید به عنوان یک انتخاب مینیمال، احتمالا مسیر اشتباهی را در پیش نخواهید گرفت.

5- کاربر پسند بودن طرح را بررسی کنید

منو غذای رستوران به سبک ساده و مینیمال
نمونه ای دیگر از منو غذا و نوشیدنی رستوران به سبک مینیمال

هنگامی که منو را طراحی می کنید، به مخاطبین طرح توجه کنید. طرح را برای یک رستوران غذا های ایتالیایی دیزاین می کنید یا یک رستوران غذا های چینی؟ هدف اصلی شما جلب نظر افزار جوان است یا مسن؟ با توجه به هر یک از این فاکتور ها، نوع فونت، رنگ و اندازه آن، همچنین محتوای اصلی منو باید بهینه سازی شود. در نهایت باید با توجه به فاکتورهای مختلف، از تکنیک های مناسب در طراحی استفاده کنید تا تجربه کاربری طرح مورد نظر را ارتقا دهید.

بررسی چند اشتباه در طراحی منوی غذا و نوشیدنی

بر اساس تجربه هایی که طراحان گرافیک در زمینه طراحی منوی غذا و نوشیدنی داشته اند، نکات زیر جز اشتباهاتی هستند که ممکن است افراد تازه وارد مرتکب به هنگام طراحی منو، مرتکب آنها شوند.

  • استفاده از سیسیتم ترکیب رنگ اشتباه: از آنجا که منو قرار است به صورت چاپی در دسترس قرار گیرد، به هنگام شروع طراحی باید سیستم رنگی CMYK برای آن لحاظ شود.
  • عدم استفاده از توضیحات در منو: البته این مورد به سلیقه طراح و نظر کارفرما بر می گردد اما نوشتن توضیحات در کنار گزینه های منو، مشتری را در انتخاب بهتر کمک خواهد کرد.
  • عدم بخش بندی منو: توجه داشته باشید منو حتما باید به بخش ها و دسته های مختلف در قاب و چارچوب های مناسب تقسیم شود. البته در برخی از منوهای ساده با گزینه های محدود ممکن است این موضوع حائز اهمیت نباشد.
  • عدم توجه به الگوی حرکت چشم: تحقیقات نشان می دهد که مشتریان عادت دارند منو را مانند کتاب از گوشه بالا و سمت راست (البته در زبان فارسی) مورد مشاهده قرار دهند. از این موضوع می توان در چینش غذاهای گران قیمت و یا پرطرفدار در معرض دید بیشتر استفاده کرد. البته قبل از انجام آن نظر کارفرما را نیز جویا شوید.
  • استفاده از عکس های بی کیفیت: همانطور که گفتیم استفاده کردن یا نکردن از عکس سلیقه ای و متناسب با نوع طرح و خواسته کارفرما است اما اگر از عکس استفاده می کنید حتما از تصاویر با رزولوشن، جزئیبات و کیفیت بالا بهره بگیرید. اینگونه تصاویر در سایت های دانلود تصویر استوک، به وفور یافت می شوند.

در پایان نوبت شماست تا تجربیات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما درمیان بگذارید. بدون شک نظر شما نیز می تواند کمک بسزایی در تکمیل این مقاله داشته باشد...

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.