بررسی 8 نوع وب‌سایت و اصول طراحی آن‌ها (قسمت اول)

DIFFERENT TYPES of WEBSITES

توجه به طراحی وب سایت برای ایجاد یک کسب و کار آنلاین بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر بیش از 1.7 میلیارد سایت در دنیا وجود دارد که خدمات مختلفی را ارائه می دهند و یا موضوعات مختلفی را برای مطالعه ایجاد می کنند. اگر شما هم به دنبال ایجاد یک وب سایت جدید هستید، توجه به ساختار و طراحی سایت با توجه به نوع آن بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

اگر یک طراح وب هستید، باید با انواع صفحات وب و طراحی ساختار آن ها آشنا باشید. می توانید به سایت های رقیب نگاهی هم بیندازید و از آن هایی که موضوع یکسانی دارند، برای طراحی سایت خود و یا مشتری الهام بگیرید.

در ادامه 8 مورد مختلف از انواع صفحات وب را همراه با نکاتی برای طراحی آن ها آورده ایم که می تواند برای شما مفید باشد. با ما همراه باشید...

1) صفحات اصلی (خانه)

صفحه اصلی، به عنوان قطب اصلی وب سایت شما عمل می کند و چهره برند شما را برای مخاطبان منعکس می کند.

صفحه اصلی وب سایت، کاربران را به سایر صفحات و قسمت های وب سایت هدایت می کند. همچنین می تواند نقش یک قیف برای مخاطبان شما داشته باشد و انها را به اهداف از پیش تعیین شده شما برساند. از آنجا که بیشتر مرورگری های وب از صفحه اصلی وب سایت شروع می شود، طراحی آن از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

صفحه اصلی را می توانید به اشکال مختلفی طراحی کنید. اما حین طراحی باید این موضوع را در نظر داشته باشید که هدف از طراحی این صفحه، ایجاد ناوبری مناسب برای کاربران و هدایت مخاطبان به سمت قسمت های مورد نظر شما است. بنابراین سعی کنید آن را تمیز طراحی کنید و تنها روی ارزش ها و خدمات اصلی خود تمرکز کنید. به هنگام ایجاد ساختار سایت سلسله مراتب را فراموش نکنید. منوی ناوبری، لوگو، پالت رنگی، تصاویر و... را با هم هماهنگ کنید. سعی کنید در محتوای صفحه اصلی، با استفاده از محتوا و تصویر، داستان برند خود را با لحنی متناسب با موضوع برندتان بیان کنید.

نمایی از صفحه اصلی وب سایت matcha-kari

Matcha Kari یک نمونه عالی از طراحی صفحه اصلی وب سایت محسوب می شود. به منو بالای صفحه دقت کنید که چگونه مخاطبان را به بهترین شکل ممکن به سایر صفحات راهنمایی می کند. همچنین مخاطبان پس از ورود به وب سایت، یک کوپن تخفیف در بالا دریافت می کنند و می توانند در خبرنامه ایمیلی ثبت نام کنند. علاوه بر این ها، می توانند با کلیک روی دکمه مربوطه یک ویدئو درباره خدمات سایت مشاهده کنند.

2) وب سایت های مجله ای

ویژگی اصلی وب سایت های مجله ای، ارائه مقالات، تصاویر و فیلم هایی با موضوع عمدتا اطلاعاتی و آموزشی است. در بیست سال گذشته، مجلات تا حد زیادی از فرمت های چاپی به فرمت های دیجیتال تبدیل شده است. مجلات دیجیتالی، برای وب سایت های خبری و اطلاع رسانی و همچنین نشریه دانشگاه ها و سازمان های مختلف، به خوبی عمل می کنند.

نمایی از صفحه اصلی وب سایت urban omnibus

برای طراحی سایت های مجله ای با طراحی ساختار اصلی شروع کنید. فراموش نکنید که مخاطبان شما هر چند وقت یکبار به وب سایت شما سر می زنند. هر بار باید یک مقاله را در قالب تکراری سایت شما مشاهده کنند. بنابراین باید وب سایت کاملا استاندار باشد که در بلند مدت کاربران را از وب سایت شما خسته نکند. همچنین ریسپانسیو بودن چنین وب سایت هایی بسیار حائز اهمیت است. کاربران سایت شما را در دستگاه ها و صفحه نمایش های مختلف مشاهده می کنند و انتظار دارند محتوا در دستگاه آن ها خوانایی مناسبی داشته باشد.

3) فروشگاه های اینترنتی

وب سایت های تجارت الکترونیک که با نام E-commerce نیز شناخته می شوند، در واقع وب سایت هایی هستند که محصولات و خدماتی را برای خرید در اختیار مشتریان و مخاطبان خود قرار می دهند.

یک صفحه فروشگاهی قوی، مرور محصولات برای کاربران راحت می کند. دسترسی به دسته بندی ها و فیلتر محصولات بر اساس ویژگی های مختلف را آسان می سازد و محصولات فروش ویژه را در کنار تخفیفات، برجسته تر نشان می دهد. برای شروع طراحی، از یک پلتفرم ساخت فروشگاه اینترنتی متناسب با نیازهای خود استفاده کنید. پلتفرمی که استفاده می کنید باید قابلیت بروزرسانی موجودی محصولات آنلاین شما و محصولات جدید را داشته باشد. باید بتوان آن ها را با ویژگی های مختلف لیست کند و امکان قرارگیری در دسته بندی های مختلف را فراهم سازد.

نمایی از فروشگاه اینترنتی flipkart

Flipkart وب سایتی است که انواع محصولات مختلف را به فروش می رساند. اما مشاهده می کنید که چگونه محصولات را در دسته بندی های خاص تقسیم می کند. تصویر هر محصول را نیز همراه با نام و توضیحی مختصر به نمایش می گذارد تا مرورگری را برای کاربران راحت تر کند. پس از ورود به صفحه هر محصول می توان مشخصات و توضیحات آن را به صورت کامل مشاهده کرد.

4) بلاگ ها

بلاگ ها در واقع سایت هایی هستند که همانند مجلات، مقالات، تصاویر و فیلم های آموزشی را به طور مرتب بروزرسانی کرده و در اختیار کاربران قرار می دهند. تفاوت اصلی بلاگ با مجلات اینترنتی، محتوای متمرکز و شخصی تر آن است. هرچند که طی سال های اخیر خط بین بلاگ ها و مجلات به مرور محو شده است و برندها و موسسات بزرگ نیز تمایل به داشتن بلاگ اختصاصی خود هستند. البته همچنان محتوای تخصصی تر بلاگ ها نسبت به مجلات اینترنتی، اعتبار بیشتری را برای آن ها به ارمغان آورده است. علاوه بر آن، در نظر داشته باشید که محتوای پست های شبکه های اجتماعی و کمپین های ایمیلی نیز بیشتر از طریق بلاگ ها تامین می شوند.

با وجود همه ی این ها، مدیریت یک بلاگ اختصاصی برای یک تیم یا شرکت کوچک ممکن است دشوار شود. برای تمیز نگه داشتن یک بلاگ اختصاصی، قبل از هر چیز باید تیم توسعه و استراتژی های پیشبرد آن را تعیین کنید. اگر نتوانید وبلاگ را مرتب مدیریت و بروزرسانی کنید، بهتر است به جای آن تنها چند فیلم و راهنما در اختیار کاربران قرار دهید تا آن ها را از وبلاگ منسوخ و قدیمی خود نا امید نکنید.

نمایی از بلاگ nourish eats

بلاگ Nourish Eats همه چیز را در یک طرح مینیمال به صورت ساده پیاده کرده است و تمرکز را تنها بر روی مقالات بلاگ گذاشته است. یک نوار لغزنده دسترسی کاربران به محتواهای مختلف بلاگ را ممکن ساخته است. کاربران می توانند به راحتی بین دسته های مختلف حرکت کنند و محتوای مورد علاقه خود را پیدا کنند. این لغزنده تعامل هرچه بهتر مخاطبان با مطالب جدیدتر سایت را نیز میسر کرده است.


منبع: سایت 99designs

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما (1 دیدگاه)

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

امیر
05 دی 1398
سلام و خسته نباشید خیلی مطالب سایتتون عالیه یه موضوع اینکه سعی کنید از عکسای مناسب و همینطور متناسب با فرهنگ خودمون در مطابتون استفاده کنید مثل همین عکس وبسایت flipkart

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.