8 نکته تایپوگرافی: چه کنیم فونت ها با بیننده حرف بزنند؟!

typography-3

احتمالا تا به حال پیش آمده باشد که به دلیل یک تایپوگرافی غیراستاندارد، از یک وب سایت زده شده باشید. این اتفاق ممکن است در نتیجه استفاده از یک فونت دست نویس ناخوانا، فاصله کم حروف و متراکم شدن متن، کوچک بودن بیش از اندازه متن و... بوده باشد. در هر صورت، این اتفاق شما را وادار به ترک سایت کرده است و آن ها شانس ارتباط و تعامل با شما را به راحتی از دست داده اند. به نوعی می توان گفت که تمام تلاش آن ها برای داشتن یک وب سایت و ارتباط با کاربران تنها به دلیل یک یا چند اشکال کوچک در متن به هدر رفته است.

در تایپوگرافی تنها زیبایی نیست که مهم است. در کنار زیبایی، خوانایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر می خواهید یک تایپوگرافی اصولی داشته باشید باید هر دو هدف را در نظر داشته باشید. دقت داشته باشید که تایپوگرافی در طراحی شما می تواند طرح را دو چندان زیبا جلوه دهد و یا تمامی زیبایی های آن را از بین ببرد. بیایید یک مثال بزنیم. تایپوگرافی مثل ترفندهای شعبده بازی است! شعبده باز تمامی پیچ و خم های کار خود را می داند اما بیننده تنها نگاه می کند و تحت تاثیر زیبایی و جذابیت کار قرار می گیرد.

نکات مهم در تایپوگرافی

فرقی نمی کند که شما به عنوان یک طراح تا چه حد با تجربه باشید. هر چقدر هم حرفه ای باشید، باز هم نمی توانید تمام اصول تایپوگرافی را در ذهن خود در دسترس داشته باشید. در ادامه 8 مورد از نکات مهم در تایپوگرافی برای شما آماده کرده ایم که با مطالعه آنها می توانید ذهن خود را یکبار دیگر پیرامون اصول تایپوگرافی شارژ کنید.

سلسله مراتب را رعایت کنید

اگر می خواهید یک طرح زیبا و دلنشین برای کاربران ایجاد کنید، باید عناصر مختلف در آن به خوبی سازماندهی شوند. ساختن سلسله مراتب بصری در ایجاد یک ساختار مناسب در تایپوگرافی بسیار تاثیرگذار است. رعایت سلسله مراتب موضوعی است که اجتناب از آن تقریبا غیرممکن است چرا که توازن طرح را به هم می زند و کاربردان را هنگام خواندن متون دچار سردرگمی می کند.

ممکن است بپرسید سلسله مراتب در تایپوگرافی به چه معناست؟ سلسله مراتب در تایپوگرافی تنها یک قسمت از اصل سلسله مراتب در عناصر بصری است. این موضوع سال های زیادی است که در روزنامه ها و نشریات بسیار پرکاربرد است. رعایت آن در واقع به معنای استفاده از صحیح از اندازه، عرض، خانواده و رنگ فونت ها در قسمت های مختلف تایپ مانند عناوین، متن اصلی، زیرنویس ها و... است. نتیجه این کار زیباتر و خواناتر شدن متون در طرح شما خواهد بود. همچنین می تواند به هدایت کاربران و تمرکز آنها بر روی قسمت های مهم موثر باشد.

موضوع و مخاطب را فراموش نکنید

باور کنید یا نه، باید بگوییم که هیچ فونت بدی وجود ندارد. تنها استفاده بد از آنهاست که باعث ایجاد چنین تفکری می شود.

اولین تصور کاربران از یک طرح، از عملکرد بصری فونت ها ایجاد می شود. بنابراین نحوه انتخاب فونت توسط شما، اینکه مخاطبان چه تصوری از طرح شما داشته باشند را مستقیما تحت تاثیر قرار خواهد داد. فونت ها همچون صدا هستند و می توانند مانند یک شخص صحبت کنند. بیایید مثال بزنیم، به نظر شما استفاده از فونت “Times New Roman” بر روی یک کارت دعوت عروسی و یا استفاده از فونت “Chiller” بر روی یک کارت ویزیت شرکتی مناسب است؟ بدون شک خیر!

اطمینان حاصل کنید که فونتی که انتخاب می کنید با اطلاعات داده شده و نیازهای مشتری مطابقت دارد. فونت ها انواع مختلفی دارند. جدی، شرکتی، فان و طنز و... بنابراین مهم است که با برند مشتری و موضوع آن آشنای باشید تا بتوانید بهترین فونت را برای تایپوگرافی خود انتخاب کنید.

مانند یک دانشمند بسازید، مانند یک هنرمند تجدیدنظر کنید

مطالعات نشان می دهد که برخی استانداردها می توانند تاثیر مهمی در خوانایی و سازگاری متون داشته باشند و خوانندگان را به خواندن بیشتر متن ترغیب کنند. برای مثال اگر تایپوگرافی طوری تنظیم شود که در هر خط 65 تا 75 کاراکتر (حرف) قرار بگیرد، جهش از یک خط به خط دیگر برای مخاطبان آسان تر خواهد بود. بدین شکل می توان کاری کرد که کاربران دیرتر از خواندن متون شما خسته شوند.

اما در نظر داشته باشید که به عنوان یک هنرمند قرار نیست روحیه هنری خود را زیر خاک استانداردها دفن کنید. روحیه تخیل و ایده پردازی یکی از مهم ترین ویژگی های طراحان است و شکستن قوانین و استاندارد ها بسیاری از مواقع به ایجاد طرح های متفاوت و خلاقانه منجر شده است. در هر صورت باید تلاش کنید تا بتوانید یک تعادل بین استاندارد ها و ایده های ذهنی ایجاد کنید.

اجازه دهید متن نفس بکشد

نه فقط متون، بلکه تمام عناصر طراحی برای نفس کشیدن به هوا نیاز دارند! منظور این جمله این است که شما باید بلوک های بزرگ متن را با فضای خالی مناسب از یکدیگر از هم جدا کنید.

سطح خوانایی متن شما به فضای خالی بین حروف، کلمات و خطوط بستگی دارد. از آنجا که خوانایی کلمات نزدیک به هم دشوار است، وجود فضای خالی کافی می تواند به کابوس ناخوانایی متون پایان دهد. از طرفی در نظر داشته باشید که استفاده بیش از حد از آن می تواند وحدت متن را خراب کند. بنابراین هنگامی که می خواهید فضای خالی بین کلمات، سطرها و پاراگراف ها را تنظیم کنید باید هوشمندانه عمل کنید تا بتوانید خوانایی متون را برای مخاطبان را راحت تر و انتقال سطر به سطر آسان تری برای آنها ایجاد کنید.

از طرح های دیگر الهام بگیرید

قبل از اینکه عمیقا وارد مبحث تایپوگرافی شوید، سعی کنید طرح ها و آثار مرتبط با موضوع خود را توسط هنرمندان و طراحان مطرح ایجاد شده است را پیدا کنید و از آنها در کار خود الهام بگیرید(و البته کپی نکنید!). برای مثال اگر می خواهید یک لوگو تایپ حرفه ای برای یک شرکت طراحی کنید می توانید نمونه های مشابه زیادی را در سایت هایی نظیر Behance مشاهده کنید.

حتما به این موضوع دقت کنید که چگونه برخی اصول برای برخی طرح ها کارساز است اما برای طرح های دیگر نه. به عبارتی ساده تر ممکن است یک که برای یک طرح کاربردی بوده است بر روی طرح شما پاسخگو نباشد. از خبرنامه ها گرفته تا پوسترهای هنری و حتی طرح های موجود بر قفسه سوپرمارکت ها همیشه چیزهایی وجود دارد که می توانید از آنها یاد بگیرید.

کمتر، بیشتر است (Less is More)!

باز هم شعار مینیمالیست ها! نیاز به یادآوری مجدد نیست که در دوره ی فعلی، طراحی مینمال بیش از هر سبک دیگری طرفدار دارد و به اصطلاح ترند روز است. این موضوع در تایپوگرافی نیز وجود دارد. یکی از مهمترین ملزومات برای ایجاد یک برند موفق، حفظ قوام آن برای زمان های طولانی است. استفاده از انواع فونت های متنوع با سبک های مختلف مثل آب خوردن است! اما سعی کنید تنها از یک فونت اصلی در وزن ها و استایل های مختلف استفاده کنید و همه چیز را ساده نگه دارید تا هم از آشفتگی طرح جلوگیری شود و هم از گیج شدن کاربران جلوگیری کنید.

برای کسب و کارهایی که می خواهند در دریای وسیع برندها همچنان باقی بمانند و فعالیت کنند، تایپوگرافی با حفظ اصالت می توانند تاثیرات شگفت انگیزی به همراه داشته باشد.

تضاد (کنتراست) پادشاه است!

اگر می خواهید قسمتی از متن خود را هایلایت کنید و آنرا برجسته جلوه دهید، کنتراست بهترین دوست شما خواهد بود. وجود کنتراست در قسمت های مختلف متن به شما کمک خواهد کرد که ظاهر معنی دار به آن بدهید و آن را برای مخاطبان قابل توجه کنید. همچنین می توانید برای تاکید روی قسمتی از متن نیز از آن بهره ببرید.

البته تنها کنتراست نیست که در این زمینه می تواند به شما کمک کند. تغییرات دیگر نظیر تغییر اندازه، سبک، رنگ و... نیز می تواند قسمتی از متن را هایلایت کند و آنرا برای مخاطبان چشمگیر تر کند. همچنین کمک خواهد کرد ایده های خود را در مسیر سازمان یافته تری اجرا کنید.

با وجود همه ی اینها، وقتی نوبت به انتخاب رنگ مناسب در جهت ایجاد تضاد می رسد، باید بیش از حد مراقب باشید. شما باید از یک تم رنگی خاص پیروی کنید تا برند شما در ذهن افراد ماندگار شود. همچنین باید مطمئن شوید که رنگ متضادی که انتخاب کرده اید تاثیر منفی در خوانایی متن ایجاد نمی کند. برای مثال باید رنگ پس زمینه را در نظر داشته باشید و رنگی که انتخاب می کنید در تضاد کافی با آن قرار داشته باشد.

به تایپوگرافی برای نسخه موبایل توجه ویژه داشته باشید

طراحان عادت دارند برای دستیابی به نتیجه ی مطلوب، چندین طرح مختلف را مورد آزمایش قرار دهند. با این حال، تایپوگرافی برای موبایل یک چالش جدید ایجاد می کند. یعنی باید برای UI و UX وب سایت طرحی ایجاد کنند که با تلفن های هوشمند نیز سازگاری کامل داشته باشد.

صفحات موبایل کوچک هستند (به نسبت لپ تاپ و مانیتور) و این موضوع، برای تایپوگرافی محدودیت ایجاد می کند. بنابراین کوچک سازی در کنار حفظ موقعیت (فاصله ها) و خوانایی متن به یک کار دشوار تبدیل خواهد شد.

در نتیجه تمامی عناصری که در طراحی در نظر می گیرید، در عین زیبایی باید کاربردی و سازگار نیز باشند. تنظیم فاصله و عرض در کنار اندازه عناصر و ترازبندی آن ها در موبایل اهمیت بسیار بالایی دارد. باید در نظر داشته باشید آنجا که صفحات موبایل به صورت لمسی هستند و برخی عناصر و متون ممکن است به صورت لینک باشند، فاصله ها و اندازه ها طوری باشد که هنگام لمس آن ها عملکرد مورد نظر به آسانی اجرا شود. در غیر این صورت می تواند تجربه ای ناامیدکننده برای کاربران رقم بزند. در پایان، همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که طراحان باید برای کاربران ارزش قائل شوند.


منبع: سایت UXPin

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.