صفر تا صد سئو | درس اول: مقدمات و تعریف سئو

0 157

فرض کنید که شما یک کتابدار هستید. البته نه یک کتابدار ساده! کتابدار تمام کتاب های دنیا! در همین حال مردم بسیار زیادی از سراسر جهان هر روز به شما مراجعه می کنند و شما باید کتاب مورد علاقه آنها را به آنها تحویل دهید. خب! مشخص است که این کار شدنی نیست و به ابزار تخصصی نیاز دارد. ابزاری شبیه به یک سیستم که کار زیادی به عهده دارد. این سیستم باید عناوین کتاب ها بشناسد، نویسنده آنها را بداند، موضوع و محتوای دقیق هر کتاب را بداند تا بتواند در این امر شما را یاری کند.

دنیای وب سایت ها نیز شباهت زیادی به این موضوع دارد. در این حالت موتورهای جستجوگر مانند google و Bing همان سیستم هایی هستند که باید وب سایت ها را شناسایی کنند و اطلاعات هر یک را در خود ذخیره کنند تا در مواقع مورد نیاز سریعا آن را به کاربر معرفی کنند. اگر میخواهید با این موتورهای جستجو بیشتر آشنا شوید و بیاموزید که چگونه سایت خود را برای آنها بهینه سازی کنید در این آموزش با روکسوپلاس همراه باشید.

سئو چیست و چه اهمیتی دارد؟

اهمیت سئو و بهینه سازی وب سایت

بگذارید ساده صحبت کنیم. شما مدیر یک وب سایت و یا یک کسب و کار اینترنتی هستید و میخواهید وقتی یک فرد اطلاعاتی در این باره نیاز داشت، موتورهای جستجو مانند گوگل سایت شما را جلوتر از سایت های رقیب به آن فرد معرفی کند.

در این حالت باید سایت خود را طوری بهینه سازی کنید که موتورهای جستجو برای شما رتبه ای بالاتر از رقبا قائل باشند و آن را جلوتر از سایر سایت ها به افراد پیشنهاد کنند. به این کار Search Engine Optimization (به اختصار SEO) همان بهینه سازی برای موتور جستجو می گویند.

در اینجا باید خاطرنشان کنیم که مفهوم SEO به موتورهای جستجو محدود نمی شود و مهمترین فاکتورهای دخیل در آن ساختار و نحوه کدنویسی و همچنین شیوه مدیریت مطالب وب سایت شما می باشد.

موتورهای جستجو چگونه وب سایت ها را رتبه بندی می کنند؟

فاکتور های مهم سئو در موتور های جستجو

همانطور که گفتیم موتورهای جستجو مطالب موجود در وب سایت ها را دائما بررسی کرده و برای هر سایت رتبه ای با توجه به اعتبار آن در نظر می گیرند. برای مثال هنگامی که شما واژه ی «آموزش فتوشاپ» را جستجو می کنید، هدف موتور های جستجو این خواهد بود که وب سایت هایی را که در زمینه آموزش فتوشاپ فعالیت می کنند، به ترتیت اعتبار و مفید بودن محتواها برای شما لیست کنند تا شما راحت تر به موضوع مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. البته این رتبه بندی در درجه اول برای مطالب داخل وب سایت ها بوده و تمامی مطالب یک وب سایت خاص از اعتبار یکسان برخوردار نیستند. به عنوان مثال هنگامی که شما واژه «آموزش ویرایش عکس در فتوشاپ» را جستجو می کنید، موتور های جستجو یک لیست از وب سایت ها را به شما پیشنهاد می کنند و هنگامی که واژه «آموزش ایجاد افکت در فتوشاپ» را جستجو می کنید همان موتور جستجو لیست متفاوتی نسبت به لیست قبلی به شما پیشنهاد می دهد.

اما چگونه موتور های جستجو این رتبه بندی را انجام می دهند؟ موتور های جستجو برای این رتبه بندی از فاکتورهایی استفاده می کنند که مهمترین آنها را در ادامه برای شما بیان می کنیم و در آموزش های بعدی آنها را تشریح خواهیم کرد. البته فراموش نکنید که موتورهای جستجو دائما الگوریتم های خود را تغییر می دهند که در درس های بعد این موضوع را نیز بررسی خواهیم کرد.

فاکتور اول: کلمات کلیدی

هنگامی که شما یک واژه را جستجو می کنید، گوگل (در واقع هر موتور جستجوگری) وب سایت هایی را برای شما فهرست می کند که در متن های آن سایت ها، واژه مورد نظر به مقدار مناسبی تکرار شده باشد. یعنی آن سایت غنی از کلمه کلیدی مورد نظر شما باشد. البته تکرار بیشتر همیشه بهتر نیست و آن واژه باید در محدوده خاصی تکرار شده باشد.

تکرار بیش از حد کلمات کلیدی از سوی گوگل Stuffing Keyword شناخته شده و نه تنها فایده ای برای شما ندارد بلکه موجب از بین رفتن اعتبار مطلب شما نزد گوگل می شود.
فاکتور دوم: عنوان سایت

همانطور که مشاهده می کنید عنوان وب سایت روکسوپلاس «مقالات آموزش برنامه نویسی و آموزش گرافیکی است». این موضوع باعث می شود هنگامی که فردی به دنبال مقالات آموزش گرافیک و برنامه نویسی در گوگل می گردد، وب سایت روکسو یکی از وب سایت های پیشنهادی به فرد باشد.

فاکتور سوم: تعداد لینک ها

بطور خلاصه هرچه لینک وب سایت شما در سایت های بیشتری وجود داشته باشد، اعتبار سایت شما نزد موتور جستجو بیشتر خواهد بود. البته گوگل سایت هایی را که لینک های جعلی خریداری می کنند، مرتبا شناسایی و جریمه می کند. بنابراین لینک سایت شما باید در سایت های معتبر وجود داشته باشد.

فاکتور چهارم: عنوان لینک ها

تنها تعداد لینک ها نیست که نزد گوگل مهم است. عنوان لینک ها نیز از اهمیت بالایی برخورددار هستند. برای مثال وقتی سایتی با عنوان «آموزش سئو» به سایت شما لینک می دهد، گوگل سایت شما را هنگام جستجوی واژه «آموزش سئو» معتبر در نظر می گیرد و به افراد پیشنهاد می کند.

فاکتور پنجم: مطالب سایت

این فاکتور را می توان یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل در نظر گرفت. گوگل سایت هایی را معتبر به حساب می آورد که مطالب مفید، غیرتکراری و پربازدید را تولید می کنند. گوگل برای چنین سایت هایی ارزش بیشتری نسبت به سایر سایت ها که مطالب خود را از سایت های دیگر کپی می کنند و یا مطالبی با حجم نامناسب و غیراستاندارد تولید می کنند، قائل است.

جمع بندی

در این آموزش یعنی درس اول از مجموعه آموزشی صفر تا صد سئو مقدماتی را برای افراد مبتدی در زمینه سئو بیان کردیم و فاکتورهای رتبه بندی سایت از دید گوگل را به طور مختصر بیان کردیم. در آموزش های بعدی این فاکتورها را زیر ذره بین خواهیم برد!

امیدواریم درس امروز برای شما مفید واقع شده باشد. نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. پیروز و سربلند باشید…

ترتیبی که روکسو برای یادگیری مطالب سری صفر تا صد سئو به شما توصیه می‌کند:

ارسال نظر

توجه:‌ آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.