صفر تا صد سئو | درس پایانی: بررسی تاثیر تجربه کاربری بر سئو

درسنامه درس 21 از سری صفر تا صد سئو
تاثیر تجربه کاربری بر سئو

همانطور که در درس های قبل نیز گفتیم در گذشته برای سئو تنها کاری که لازم بود انجام دهید پر کردن صفحات از کلمات کلیدی و کسب رتبه 1 در موتورهای جستجو بود اما امروزه تجربه کاربری مخاطبان مهمترین عامل تاثیرگذار بر سئو سایت محسوب می شود. گوگل (و سایر موتورهای جستجو) سعی دارند در نتایج جستجو سایت هایی را به کاربران پیشنهاد دهند که بتوانند تجربه خوبی در آنها داشته باشند. بنابراین اجرای مناسب تکنیک های سئو در کنار ایجاد یک تجربه کاربری مفید می تواند موفقیت سئو را برای شما تضمین کند.

آیا وب سایت شما تجربه کاربری خوبی دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید چند سوال دیگر را مطرح کنیم. آیا وب سایت شما از محتوای با کیفیت و تخصصی برخوردار است؟ آیا دسترسی به قسمت های مختلف سایت شما به راحتی امکان پذیر است؟ آیا سایت شما ایمن، سریع و سازگار با موبایل و تبلت (ریسپانسیو) است؟

اگر به یاد داشته باشید در طی این سری آموزشی تمامی این موارد را به طور دقیق و جزئی مورد بررسی قرار دادیم.

در ادامه با ما همراه باشید تا مهمترین فاکتور های تاثیرگذار در این زمینه را با هم مرور کنیم...

تگ های هدینگ

تاثیر تگ های هدینگ بر تجربه کاربری

تگ های هدینگ در واقع عناوینی هستند که هم به کاربران و هم موتورهای جستجو برای تشخیص بهتر موضوع محتوای شما کمک می کنند. این تگ ها شامل تگ های <h1> تا <h6> هستند که باید با دقت و متناسب با موضوع محتوا نوشته شوند. اگر به یاد داشته باشید در درس ششم از این مجموعه آنها را بررسی کردیم.

ساختار مناسب و دسترسی راحت به بخش های سایت

تاثیر تجربه کاربری بر سئو سایت

وب سایت های زیادی وجود دارند که دسترسی به قسمت های مختلف آن به ویژه در نسخه موبایل به راحتی امکان پذیر نیست. این امر موجب می شود که بسیاری از کاربران قبل از پیدا کردن محتوای موردنظر خود وب سایت را ترک کرده و برای پیدا کردن مطلب مورد نظر خود سایت دیگری را انتخاب کنند.

جهت جلوگیری از این اتفاق سعی کنید یک نسخه ریسپانسیو از سایت خود طراحی کنید و مطمئن باشید که لینک ها به خوبی صفحات مختلف سایت شما را به یکدیگر مرتبط می سازند. همچنین پیشنهاد می کنیم تبلیغات و پاپ آپ های آزاردهنده را از سایت خود حذف کنید تا کاربران تجربه کاربری بهتری در سایت شما داشته باشند.

سرعت سایت

بهینه سازی سرعت سایت

تحقیقات نشان می دهد که بیش از 50 درصد کاربران اگر پس از 3 ثانیه وب سایت شما و یا حداقل قسمت های ابتدای سایت شما را مشاهده نکنند از مرور سایت صرف نظر کرده و ترجیح می دهند سایت دیگری را برای رسیدن به محتوای موردنظرشان انتخاب کنند. بنظر می رسد با اختصاص درس های یازدهم تا چهاردهم این سری آموزشی به بررسی عوامل تاثیرگذار بر سرعت سایت دیگر نیازی به صحبت کردن درباره این موضوع نباشد.

رد پای کاربران

بررسی رفتار کاربران توسط موتور های جستجو

این موضوع همان فاکتور اساسی موتورهای جستجو در الگوریتم های امروزی برای رتبه بندی سایت و بلاگ ها است. همانطور که می دانید امروزه گوگل و سایر موتورهای جستجو به لطف الگوریتم های جدید و هوش مصنوعیِ بسیار پیشرفته قادر هستند رد پای کاربران را در دنیای وب پیگیری کنند. به این معنا که میزان باقی ماندن کاربر در صفحات سایت، فعالیت های آنها مانند اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و حتی کلیک آنها روی لینک های داخلی و بک لینک ها را در نظر گرفته و برای رتبه بندی سایت ها در نتایج جستجو استفاده می کنند. پس همواره به یاد داشته باشید ایجاد یک محیط کاربرپسند در سایت و جلب رضایت کاربران بیش از هرچیز می تواند بر موفقیت شما در سئو تاثیرگذار باشد.

پایان همان آغاز است!

در پایان این آموزش در واقع به پایان سری آموزشی صفر تا صد سئو رسیدیم. قبل از نوشتن پاراگراف پایانی این آموزش جا دارد از تک تک شما عزیزان که وقت گرانبهای خود را صرف خواندن آموزش های این مجموعه آموزشی کردید، سپاسگزاری کنیم و امیدواریم مطالب این سری آموزشی برای شما مفید واقع شده باشد.

در این مجموعه آموزشی سعی کردیم از صفر شروع کنیم اما واقعیت آن است که رسیدن به صد نه تنها در یک سری آموزشی بلکه در سراسر مدت زمانی که یک فرد برای آموزش دیدن سئو سپری می کند، غیر ممکن است. در سئو هیچگاه پایانی وجود ندارد. همه افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند حتی کسانی که متخصص در این زمینه هستند، باید همواره زمانی را برای یادگیری مطالب جدید اختصاص دهند.

دنیای وب با سرعتی فراتر از باور و تصور ما در حال تغییر و پیشرفت است، در همین راستا وب سایت ها و موتورهای جستجو نیز دائما تغییر می کنند و از تکنیک ها و الگوریتم های جدید استفاده می کنند. به همین دلیل وبمستر ها و متخصصان سئو باید همواره خود را با این شرایط تطبیق دهند.

در نهایت آنچه اهمیت دارد این است که شما اصولی کار کنید. به عبارتی ساده تر اگر بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم به روش های کلاه سفید پیش بروید. در این حالت هیچگاه تغییرات و آپدیت های موتور های جستجو برای شما مشکل ساز نخواهد بود. در همین راستا آنچه که در این سری آموزشی برای ما اهمیت داشت این بود که روش ها و تکنیک هایی را به شما آموزش دهیم که برای همیشه بدون هیچگونه نگرانی از آنها استفاده کنید و از اینکه سرنوشت سایت شما در نتیجه تغییرات و دگرگونی های موتور های جستجو چگونه خواهد بود، هیچ هراسی نداشته باشید. در پایان توصیه می کنیم که برای پیشرفت در این مسیر همواره مقالات منتشر شده در زمینه سئو و بهینه سازی وب سایت روکسو و سایر وب سایت های مرجع و معتبر در این زمینه را پیگیری کنید.

روزهایتان پر از شادی و سربلندی...

تمام فصل‌های سری ترتیبی که روکسو برای مطالعه‌ی دروس سری صفر تا صد سئو توصیه می‌کند:
نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما (3 دیدگاه)

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

سحر
29 اردیبهشت 1399
توضیحات روان،قابل فهم، ساده و عالی بود خسته نباشید

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

مهدیه
14 مهر 1398
خیلی خیلی ممنون از آموزش های مختلف و رایگانی که در سایت گذاشتین ، مطالب با یک نظم دقیقی طبقه بندی شدن و نوع دسترسی به هر مطلب بسیار کاربر پسند می باشد و اینکه هر آموزشی شامل یکسری دروس طبقه بندی شده هستش عالیه. امیدوارم که موفق باشید

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

سحر
09 تیر 1398
خیلی ممنونم. دوره عالی بود. زنده باشین

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

امیرحسین محمودی
11 تیر 1398
خوشحالم که این دوره مورد استفاده شما قرار گرفته. موفق باشید...

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.