بازی با Blend و Image Trace در ایلوستریتور برای طراحی گربه‌ای روی نرده‌ها در یک شب پر ستاره!

5 155

همانطور که در تصویر نمونه مشاهده می‌کنید در این آموزش قرار است با استفاده از دو امکان Image Trace و Blend در ایلوستریتور، یک منظره‌ی زیبا از راه رفتن گربه‌ای روی نرده‌ها در غروبی خوش‌رنگ طراحی کنیم.
برای این آموزش بهتر است جدیدترین نسخه‌ی ادوبی ایلوستریتور را داشته باشید اما اگر از نسخه‌های قدیمی استفاده می‌کنید بهتر است بدانید که Image Trace در این نسخه‌ها با نام Live Trace وجود دارد اما امکانات آن تقریبا مشابه امکانات Image Trace است. در هر صورت با هر نسخه‌ای که دارید، می‌توانید از این آموزش استفاده کنید.
این مطلب برای افراد تازه‌کار در ایلوستریتور بسیار مفید و آموزنده است. بنابراین به این افراد پیشنهاد می‌کنیم این آموزش را از دست ندهند.


فایل‌های مورد نیاز برای این آموزش

توصیه می کنیم این مطالب را هم بخوانید
1 از 6

طراحی غروب

قدم اول: نرم‌افزار ایلوستریتور را باز کنید. یک سند یا داکیومنت جدید به صورت افقی با ابعاد دلخواه ایجاد کنید.
از نوار ابزار ایلوستریتور، Rectangle Tool را انتخاب نمائید و چهار مستطیل افقی مطابق تصویر زیر ترسیم کنید. ارتفاع و رنگ مستطیل‌ها باید با هم متفاوت باشد. به ترتیب این رنگ‌ها را برای مستطیل‌ها در نظر گرفتیم:

زرد:  #f7931d  قرمز  #be1e2d  آبی:  #262261  مشکی:  #0d0d12 

طراحی وکتور آسمان در ایلوستریتور

قدم دوم: هر چهار مستطیل را انتخاب کنید و به مسیر Object > Blend > Make  بروید. اگر به نتیجه‌ی دلخواهی نرسیدید و طیف ملایم و یکنواختی از رنگ‌ها حاصل نشد باید به مسیر Object > Blend > Blend Options بروید و Spacing را به Smooth Color تغییر دهید.

استفاده از Blend برای یکنواخت کردن تصویر در ایلوستریتور

طراحی نرده‌ها

قدم اول: از نوار ابزار ایلوستریتور، Rectangle Tool را انتخاب کنید. یک مستطیل باریک و بلند عمودی خارج از بوم بکشید. با کلیدهای Ctrl+C و سپس Ctrl+V یک کپی از این مستطیل بکشید و آن را به طرف دیگر بوم ببرید. (اگر خطوط راهنمای هوشمند برای ایلوستریتور شما فعال باشد راحت‌تر می‌توانید هر دو مستطیل را تراز کنید. برای فعال کردن خطوط راهنمای هوشمند کلیدهای Ctrl+U را فشار دهید.)
یک روش دیگر برای تراز کردن مستطیل‌ها این است که به پنل Align بروید و روی آیکون Vertical Align کلیک کنید.

رسم دو مستطیل به عنوان فنس در ایلوستریتور

قدم دوم: اکنون هر دو مستطیل را انتخاب کنید و به مسیر Object > Blend > Make بروید (یا کلیدهای Alt+Control+B را فشار دهید). نتیجه‌ای شبیه تصویر زیر حاصل می‌شود اما نگران نباشید. در ادامه می‌گوئیم چگونه اصلاحش کنید.

استفاده از Blend برای تکرار ابجکت‌ها در ایلوستریتور

قدم سوم: برای تغییر فاصله‌ی فنس‌ها یا نرده‌ها لازم است به مسیر Object > Blend > Blend Options بروید.
در پنجره‌ی ظاهر شده، Spacing را روی Specified Distance بگذارید. در فضای خالی عدد 25mm را وارد کنید.

استفاده از Specified Distance در ایلوستریتور

تکمیل شکل نرده‌ها

قدم اول: برای تکمیل شکل فنس‌ها یا نرده‌ها باید یک حالت نوک‌تیز برای آن‌ها ایجاد کنیم. بدین منظور از نوار ابزار ایلوستریتور، Pen Tool را انتخاب کنید.
برای اولین و آخرین نرده با ابزار Pen و با گذاشتن نقطه‌ای در وسط و بالای مستطیل‌‌ها، مثلث بکشید. (خطوط راهنمای هوشمند به شما کمک می‌کنند که راس مثلث دقیقا وسط مستطیل باشد).
با انتخاب هر دو مثلث و رفتن به مسیر Object > Blend > Make، این مثلث‌ها در سرتاسر فنس‌ها تکرار می‌شوند.

رسم مثلث در ایلوستریتور

تکمیل شکل فنس ها در ایلوستریتور

قدم دوم: برای طبیعی‌تر شدن شکل نرده‌ها باید دو مستطیل باریک افقی روی فنس‌ها ترسیم کنید. با ابزار Rectangle Tool این کار را انجام دهید.

استفاده از Rectangle Tool در ایلوستریتور

قدم سوم: حالا بنظر می‌رسد یک مشکل وجود دارد و آن اینست که همه‌ی نرده‌ها در هوا معلق هستند. بنابراین لازم است ارتفاع بعضی مستطیل‌ها افزایش پیدا کنند تا به زمین وصل شوند. برای این کار باید به مسیر Object > Expand برویم.
در پنجره‌ی Expand دقت کنید که Fill و Object تیک خورده باشند و در نهایت OK کنید.

استفاده از Expand در ایلوستریتور

قدم چهارم: حالا می‌توانید از نوار ابزار ایلوستریتور، Direct Selection Tool را انتخاب کنید. سپس با این ابزار روی نقاط پائینی مستطیل‌هایی که می‌خواهید بلندتر شوند، کلیک کنید و آن‌ها را به سمت پائین بکشید.

استفاده از Direct Selection Tool در ایلوستریتور

ما از هر چهار فنس یکی را به زمین وصل کرده‌ایم. نتیجه به این صورت درآمده است:

تکمیل شکل نرده ها در ایلوستریتور

استفاده از Image Trace برای طراحی گربه

قدم اول: حالا که نرده‌ها را طراحی کرده‌ایم، می‌توانیم یک گربه به صحنه اضافه کنیم که روی نرده‌ها قدم می‌زند. یک تصویر گربه در ابتدای آموزش جهت دانلود قرار داده‌ایم. آن را دریافت نمائید.
دو دلیل وجود دارد که این تصویر گربه را انتخاب کردیم. اول اینکه پس‌زمینه‌ی آن کاملا سفید و تمیز است و دوم اینکه رنگ گربه سیاه است. این دو مسئله باعث می‌شوند به نتیجه‌ی بهتری برسیم.

تصویر گربه ی سیاه

قدم دوم: به مسیر File > Place بروید و تصویر گربه را از کامپیوترتان انتخاب کنید. کلید E را فشار دهید و اندازه‌ی گربه را کوچک کنید تا به اندازه‌ی مناسب برسد. حواستان باشد گربه را طوری قرار دهید که پاهایش دقیقا روی نرده‌ها واقع شود.
برای اینکه به نتیجه دقیق برسید باید به پنل Transparency بروید و منوی آبشاری را روی Multiply قرار دهید.
آسمان زمینه‌ی طرح را هم از طریق پنل لایه‌ها در حالت مخفی قرار دهید.

وضعیت Multiply در ایلوستریتور

قدم سوم: حالا زمان آن رسیده است که از Image Trace استفاده کنیم. دکمه‌ی Image Trace را از قسمت بالای نرم‌افزار انتخاب کنید.
پنل تنظیمات Image Trace دربردارنده‌ی تنظیمات متعددی است. از طریق این پنجره می‌توانید به شکل، تکسچر یا خط دور و … بدهید که فعلا ما به این تنظیمات احتیاجی نداریم و تنها فشردن دکمه‌ی Image Trace کافی است.

Image Trace در ایلوستریتور

قدم چهارم: اگر روی تصویر زوم کنید، مشاهده می‌کنید که خطوط بسیار نازک خاکستری دور بدن گربه باقی مانده است. توجه کنید که حتما به پنل Transparency بروید و وضعیت را روی Multiply بگذارید. با این کار این خطوط، کاملا حذف می‌شوند.

استفاده از پنل Transparency در ایلوستریتور

طراحی ستاره‌ها

قدم اول: برای طراحی ستاره‌ها در ایلوستریتور باید با کمک Ellipse Tool، دو دایره بکشید.
Opacity دایره بیرونی صفر است و رنگ آن کاملا سفید است.
دایره‌ی درونی کاملا سفید است و Opacity آن روی 100 درصد است.

اکنون هر دو دایره را انتخاب کنید و به مسیر Object > Blend > Options بروید و Spacing را روی Smooth Color بگذارید.
سپس به مسیر Object > Blend > Make بروید تا هاله‌ای دور ستاره تشکیل شود و آن را نورانی نشان دهد.

استفاده از Blend برای رسم ستاره در ایلوستریتور

قدم دوم: مشاهده می‌کنید که نتیجه‌ای که در مرحله‌ی قبل بدست آمده است زیاد طبیعی و یکنواخت نیست. بدین ترتیب ناگزیریم دوباره به مسیر Object > Blend > Options برویم و این‌بار Spacing را روی Specified Steps بگذاریم و در کادر خالی عدد 20 را وارد کنیم.
می‌بینید که نتیجه چه اندازه بهتر و یکنواخت‌تر شده است.

Specified Steps برای یکنواخت کردن نور ستارگان در ایلوستریتور

قدم سوم: کماکان ستاره‌ای که ایجاد کرده‌ایم، نور کاملا طبیعی ندارد.
در پنل لایه‌ها به گروه ستاره‌ها بروید و یکی از ستاره‌ها را انتخاب کنید و یک کپی از آن ایجاد کنید. سپس این دایره را با فشردن کلید E برزرگ‌تر از گروه قبلی کنید و بین دایره‌ی بزرگ و دایره‌ی کوچک بگذارید.
Opacity برای این دایره‌ی جدید را روی 30 درصد قرار دهید.

کشیدن یک دایره نورانی در ایلوستریتور

قدم چهارم: باید از این ستاره‌ چندین کپی با اندازه‌های متفاوت بگیریم و در سرتاسر آسمان پراکنده کنیم.
لازم است به پنل Brushes برویم و روی آیکون New Brush کلیک کنیم.
در پنجره‌ای که باز می‌شود، Scatter Brush را انتخاب کنید و تنظیمات زیر را وارد کنید. 

تنظیمات Scatter Brush در ایلوستریتور

قدم پنجم: از نوار ابزار Paintbrush Tool را انتخاب کنید و خطوط طولانی و درهمی مطابق تصویر زیر بکشد.

استفاده از Paintbrush Tool در ایلوستریتور

قدم ششم: برای ستاره‌های دورتر و کوچکتر، Opacity را روی 30 درصد تنظیم کنید که کم‌نور تر به نظر برسند.

تغییر Opacity ستارگان در ایلوستریتور

اضافه کردن جزئیات نهایی

قدم اول: بهتر است لبه‌های تصویر را کمی تاریک کنیم. هرچند در ایلوستریتور می‌توانیم این کار را از طریق گرادینت انجام دهیم اما چون در تمام این آموزش از Blend استفاده کرده‌ایم، برای تاریک کردن لبه‌های تصویر هم از Blend استفاده می‌کنیم که بیشتر با کابردهای این امکان آشنا شوید.

با کمک Ellipse Tool دو دایره بکشید. دایره‌ی داخلی را سفید و دایره‌ی بیرونی را مشکی کنید. سپس به مسیر Object > Blend > Make بروید.
نتیجه باید مشابه تصویر زیر باشد.

تاریک کردن لبه تصویر با کمک Blend در ایلوستریتور

قدم دوم: در پنل Transparency وضعیت این شکل را روی Multiply قرار دهید. بدین ترتیب قسمت‌های روشن، ترنسپرنت یا کاملا شفاف خواهند شد.
حالا اندازه‌ی این شکل را خیلی بزرگ‌تر کنید و مانند تصویر زیر آن را در جایی قرار دهید که از بالا، مماس با کادر طراحی باشد.

مماس کردن دایره با کادر تصویر در ایلوستریتور

قدم سوم: برای اینکه گربه بهتر دیده شود و در تاریکی شب گم نشود، به گروه مستطیل‌های آسمان در پنل لایه‌ها مراجعه کنید و ارتفاع مستطیل‌های آبی و مشکی را کم و ارتفاع رنگ‌های روشن یعنی قرمز و زرد را بیشتر کنید.

تغییر ارتفاع مستطیل ها در ایلوستریتور

طراحی وکتور گربه در شب در ایلوستریتور به پایان رسید. امیدواریم از این آموزش استفاده کافی را برده باشید. هدف این آموزش آشنایی بیشتر شما با امکان Blend بود. اگر این آموزش را به دقت دنبال کرده باشید، تکنیک‌هایی را آموخته‌اید که نه فقط در این وکتور بلکه در اکثر طراحی‌های شما بسیار کارآمد و مفید خواهند بود.
در ادامه چند وکتور مختلف که با استفاده از مطالب این آموزش طراحی شده‌اند، می‌بینید. شما هم می‌توانید با استفاده از خلاقیت خودتان به نتایج جالبی برسید و آن‌ها را برای ما ارسال کنید.

طراحی وکتور گربه در شب در ایلوستریتور

طراحی وکتور گرگ و ماه در ایلوستریتور

طراحی وکتور دختر در غروب در ایلوستریتور

طراحی وکتور فیل در ایلوستریتور

5 نظر
  1. محمد

    سلام خدمت شما…من در درست کردن طیف ملایم رنگی مشکل دارم…موقعی که قسمت
    blend options را روی smooth color تنظیم می کنم یک طیف رنگی تیره و تار درست میشه که با این چیزی که شما داخل سایت گذاشتید تفاوت داره…من از نسخه CC 2017 استفاده می کنم…اگر ممکنه من را راهنمایی کنید…با تشکر

    1. روکسو

      سلام دوست عزیز
      اگر طیف یکنواختی به دست نمی آورید، به مسیر Object > Blend > Blend Options بروید و سپس گزینه ی Specified Space را انتخاب کنید و در جای خالی رقم بالایی مانند ۳۰ را وارد کنید.

      حتما توجه کنید که مستطیل هایی که در ابتدا ترسیم می کنید، Stroke نداشته باشند.

  2. محمد

    سلام خدمت شما…. ببخشید من در قسمت اول این طرح با مشکل مواجه شدم…. برنامه من نمیتونه طیف رنگ ها را پشت سر هم به خوبی قرار بده حتی وقتی Blend Options روی smooth color تنظیم شده رنگ ها رو به صورت تیره و تار و مستطیل های خیلی کوچک نشون میده…نسخه برنامه من CC 2017 هست…اگر امکانش هست بنده را راهنمایی کنید…با تشکر

  3. موسی

    ممنون از شما. استفاده کردم.

  4. p.ahmadi

    خدا قوت. بسیار عالی بود. ممنونم

ارسال نظر

توجه:‌ آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.