فریلنسینگ به عنوان طراح UX + مزایا، معایب و راهکارها

?How to Become a Freelance UX Designer

How-to-Become-a-Freelance-UX-Designer

زرق و برق فریلنسینگ به عنوان طراح رابط کاربری و تجربه کاربری فریبنده است. طبق برنامه دلخواه خودتان کار کنید، رئیس خودتان باشید، هرجا که دوست دارید به کار بپردازید و فقط پروژه هایی را که به آنها علاقه دارید، انتخاب کنید. نظرسنجی ها می گویند که این 4 فاکتور، مهمترین دلایل فریلنسر و افراد شاغل در منزل (در زمینه طراحی UX و ...) است. اما حالا سوال این است که آیا این موارد و زیبایی های شغلی برای یک فریلنسر ماندنی و همیشگی است؟

بر اساس گزارشات اخیر، 35 درصد از نیروی کار آمریکا که حدود 53 میلیون نفر هستند را افراد فریلنسر تشکیل می دهند. اگر تنها رشته های هنری و دیزاین و شاخه های مرتبط با آنها را در نظر بگیریم این درصد بیشتر هم می شود. (البته فراموش نکنیم که بحث سلامتی در روزهای کرونایی نیز بی تاثیر در افزایش تعداد فریلنسرها نبوده است.) علاوه بر همه اینها، 80 درصد از افرادی که به صورت تمام وقت نیز مشغول به کارند، مایلند پروژه های فریلنسینگ نیز در کنار آن انجام دهند.

نهایتا باید گفت که در بین همه رشته های طراحی، طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری یا همان UI و UX بسیار محبوب و مورد توجه است. اما چه مزیت هایی موجب این محبوبیت شده است؟

مزایا و معایب فریلنسینگ

اگر هنوز درباره فریلنسر شدن در حوزه طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری (و حتی رشته های دیگر) مطمئن نیستید، باید ابتدا با نقاط قوت و ضعف آن آشنا شوید. پس موارد زیر را قبل از هر چیز در نظر داشته باشید.

مزایای فریلنسینگ

به عنوان یک فریلنسر کنترل کامل بر روی تمامی جنبه های کاری خود خواهید داشتید.

1- زمان و برنامه ریزی

اولین چیزی که فریلنسرها از آن به عنوان امتیاز یاد می کنند انعطاف پذیری آنها در برنامه ریزی های آنهاست. به عنوان یک فریلنسر دیگر دلیلی وجود ندارد که به روش کاری کلاسیک بخواهید از 9 صبح تا 5 غروب پای میز کار باشید. به ویژه اینکه متناسب با وضعیتی که دارید، می توانید به صورت تمام وقت و یا نیمه وقت مشغول شوید. اینطور به نظر می رسد که فریلنسرها تنها با 40 ساعت کار در هفته قادر به تحویل دادن پروژه هایشان هستند.

در نهایت، به عنوان فریلنسر می توانید هر وقت که احساس نیاز کردید، استراحت کنید. اکثریت افراد بیشتر از 90 تا 120 دقیقه نمی توانند روی کاری تمرکز داشته باشند. بنابراین داشتن یک فرصت برای تازه کردن نفس، می تواند بازدهی کاری را نیز افزایش دهد. اکثر فریلنسرها در تلاشند تا یک هماهنگی عالی بین ساعات کاری و وظایفی که دارند ایجاد کنند تا در زمان خود صرفه جویی کنند.

2- پول

زمانی که یک فریلنسر هستید، تعرفه های شخصی خود را اعمال می کنید و هیچ محدودیتی برای درآمدزایی شما وجود ندارد. اگر نگاهی به بلاگ ها داشته باشید، پست های بسیار زیادی از فریلنسرهای موفق خواهید دید که اعلام داشته اند درآمد آنها نسبت به زمان کار به صورت کارمندی بسیار بیشتر است. به ویژه اینکه رییس خودتان هستید و این امکان وجود دارد که تا جایی که وضعیت بازار به شما اجازه می دهد، تعرفه های خود را افزایش دهید. یک نظرسنجی نیز در سال 2016 نشان می دهد که افرادی که از شغل تمام وقت خود به فریلنسینگ مهاجرت کردند، توانسته اند درآمد میانگین سالانه بیشتری داشته باشند.

3- موقعیت

تا زمانی که به صورت ریموت یا همان دورکاری فعالیت می کنید، اهمیت ندارد که کجا کار می کنید و پروژه را به انجام می رسانید. می توانید در کافه کار کنید، یا اینکه در خانه لباس راحتی خود را بر تن داشته باشید. هیچکس در این زمینه بر شما ایراد نخواهد گرفت. اینکه کار کردن در چه مکانی بیشترین بهره وری را می دهد، از فردی به فردی دیگر متفاوت است. بنابراین اینکه آزادانه محل کار خود را انتخاب کنید، کیفیت و کمیت (بازدهی زمانی) کار خود را بالاتر می برید. در نهایت صرفه جویی در هزینه های رفت و آمد نیز از مهمترین مزیت های کار در خانه محسوب می شود.

4- مشتریان و همکاران

عدم آزادی در انتخاب کارفرماهایی که با آنها کار می کنید و همچنین همکارانتان، می تواند منجر به شرایط تنش زا و استرس آور شود که به نوبه خود بازدهی و کیفیت کار شما را پایین می آورد، به ویژه اگر اختیار این را نداشته باشید که قوانین و مقررات مد نظر خود را وضع کنید. از آنجا که فریلنسینگ به شما این امکان را می دهد که با قوانین خاص خود (که مورد قبول کارفرما نیز باشد) کار کنید و اگر تمایل داشتید به هر دلیلی با مشتری خاصی کار نکنید، یک امتیاز بزرگ برای شما محسوب خواهد شد.

همچنین تعداد کافرماهایی که برای کار کردن در یک دوره زمانی انتخاب می کنید نیز به خود شما باز می گردد. می توانید چند پروژه کوچک یا تنها یک پروژه بزرگ را قبول کنید. این یک فرصت برای شما خواهد بود که افق های خود را گسترش دهید و درباره صنایع مختلف، چیزهای بیشتر و جدیدتر یاد بگیرید.

نقاط ضعف

همه چیز به لذت هایی که در بالا گفته شد خلاصه نمی شود. قبل از رسیدن به این مزیت های عالی کاری، باید تجربه کسب کنید و به یک فریلنسر موفق تبدیل شود. در غیر اینصورت، ممکن است از بسیاری از این مزیت ها به ویژه در شروع کار محروم باشید. علاوه بر آن نقطه ضعف هایی نیز برای هر فریلنسر وجود دارد که در ادامه می خوانید.

1- درآمد غیر ثابت

شروع فریلنسینگ همیشه یک ریسک مالی بزرگ محسوب می شود که باید برای پذیرفتن آن آماده باشید. هیچ چیز برای یک فریلنسر ترسناک تر از خالی بودن برنامه کاری (نداشتن پروژه و کارفرما) نیست. در نظر داشته باشید که برای یک فریلنسر هیچ حقوق ثابت و ضمانت شده ماهیانه ای در کار نیست و باید بتوانید یک و یا چند ماه را بدون هیچگونه دریافتی سپری کنید و البته امید و انگیزه خود را از دست ندهید. چرا که دوره های بیکاری ممکن است شما را از زندگی فریلنسینگ منصرف و یا حداقل دچار شک و تردید کند که باید بتوانید به درستی با آن مقابله کنید.

2- کمبود مزایا

اکثر شغل هایی که درآمد ثابت دارند، امتیازها و مزایایی را نیز برای افراد به همراه دارند. زمانی که سبک زندگی فریلنسینگ را انتخاب کردید، باید بسیاری از این مزیت ها را خیلی راحت کنار بگذارید و فراموش کنید. مهم تر از همه، باید فکر هزینه های بیمه درمانی خود که ممکن است بسیار گران باشد نیز باشید.

3- نیاز به مهارت های ثانویه

شاید کسی در این مورد صحبت نکند، اما باید در نظر داشته باشید که به عنوان یک فریلنسر باید مسائل بازاریابی، فروش و حساب و کتاب های مالی خود را خودتان مدیریت کنی. به عبارتی ساده تر، مسئولیت این امور نیز بر خلاف گذشته بر عهده شخص شما خواهد بود. در شرکت ها معمولا نیروهای انسانی این مسئولیت را بر عهده دارند. اما به عنوان فریلنسر، باید بپذیرید که لازم است به خوبی از پس این مسئولیت ها بربیایید.

مشکل تنها مسائل مالی، حسابداری و بازاریابی به صورت شخصی نیست، بلکه چالش اصلی شما زمانی است که در سطح بیزنسی بخواهید به این مسائل نگاه کنید. به عبارتی ساده تر، همه این موارد ممکن است در سطح حقوقی در مقایسه با مقیاس حقیقی بسیار چالش برانگیز تر باشد. رسیدگی به همه پیشنهادهای کاری، صورتحساب ها، مالیات و... که البته در کشورهای مختلف بحث متفاوت و خاص خود را دارد، ممکن است برای شما کمی سخت شود.

در نهایت شما دو سناریو پیش رو خوهید داشت. یا شخص و اشخاصی را برای انجام این امور استخدام کنید و یا قبل از شروع فریلنسینگ در تمام این زمینه ها مطالعه کنید که به مشکل برنخورید. فرض کنید که در حال مذاکره با یک مشتری که بسیار مشتاق برای دریافت پروژه وی هستید، پروژه های دیگری را رد کنید. آنگاه همان پروژه اصلی نیز یکباره لغو یا فسخ شود. باید خود را برای چنین حالت های بسیار ناراحت کننده ای نیز آماده کنید.

4- نرم افزار و سخت افزارهای مورد نیاز

اکثر شرکت ها لوازم مورد نیاز کار را برای کارمندان خود ارائه می دهند. با شروع فریلنسر، پرداخت این هزینه از جیب خود شما خواهد بود. بنابراین هنگام تعیین نرخ ها و تعرفه ها این مورد را نیز در نظر داشته باشید.

5- تاثیرات روحی و روانی ناشی از انزوا و گوشه گیری

فریلنسینگ می تواند تنهایی های زیادی برای شما به ارمغان بیاورد. معمولا فریلنسرها زمان وارد شدن به رابطه های دوستی را ندارند. ممکن است کمی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد، اما ابتلا به چاقی و یا حتی شروع کردن به کشیدن سیگار از آسیب های مهمی است که ممکن است به شما وارد شود. بنابراین باید سعی کنید تعادلی صحیح بین کار و زندگی خود پیدا کنید.

راهکارها

در این مطلب، ما قوانین مرتبط با شروع کار فریلنسینگ در کشورها و موقعیت های محلی مختلف را ارائه نمی دهیم چرا که در موقعیت های مختلف، قوانین متفاوت است. بنابراین قبل از هر چیز مطمئن شوید که به قوانین محل و کشوری که در آن فعالیت می کنید، پایبند هستید. در ادامه نکاتی عمومی را به عنوان راهکارهایی برای غلبه بر نقاط ضعف فریلنسینگ بیان می کنیم:

1 - ثبات مالی

وقتی مقالات مختلف در زمینه فریلنسینگ را مطالعه می کنید، بیشتر از 90 درصد آنها فراموش می کنند که از اهمیت بالای ثبات مالی در فریلنسینگ صحبت کنند. اما شما لازم است قبل از شروع کار فریلنسینگ از یک ثبات مالی نسبی برخوردار باشد. دلایل آنرا در ادامه مطالعه می کنید:

  • ارزش گذاری اولین پروژه شما ممکن است کمی به طول بینجامد
  • هیچ ضمانتی از نظر درآمد دوره ای مانند دریافتی در پایان هر ماه وجود ندارد
  • شما هزینه های غیرمنتظره بسیار زیادی خواهید داشت

Kavita Krishnan به عنوان یک استراتژیست در زمینه فریلنسینگ، توصیه می کند که قبل از شروع کار حداقل به اندازه 14 ماه پس انداز کافی داشته باشید. دیگران نیز حداقل 5 ماه را توصیه می کنند. چنین شرایطی اگرچه طاقت فرسا محسوب می شود اما می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت کار شما داشته باشد.

2- پرتفولیو و نمونه کار

بگذارید ساده صحبت کنیم، اگر پرتفلویو و نمونه کارهای خوبی نداشته باشید، هیچگاه به یک فریلنسر خوب تبدیل نخواهید شد. همچنین می توانید از رزومه نیز استفاده کنید. در کنار آن، داشتن مطالعات موردی ارزشمند در فایل پرتفولیو، ارزش شما را بالا خواهد برد. یک فریلنسر موفق، از یک ترکیب عالی در عناصر بصری و متون، حداکثر استفاده را می کند. اگر این دو را به خوبی با یکدیگر پیوند بزنید، تمرکز مشتریان و کارفرماها را به کار خود جلب می کنید و به یک نتیجه باورنکردنی دست خواهید یافت.

به زبان ساده تر، با ترکیب خوب این دو مورد، یک پرتفولیوی شکست ناپذیر خواهید داشت.

3 - مشتری اول

این قسمت از مسیر بسیار مهم است چرا که گرفتن اولین مشتری و پروژه از مشتری ها و پروژه های بعدی بسیار سخت تر است. اگر بتوانید در شروع کار یک پروژه خوب به دست آورید، یک امنیت بسیار خوب به شما خواهد داد. چرا که با یک ارائه بسیار خوب از آن در رزومه و پرتفولیوی خود، گرفتن کارهای بعد توسط سایر مشتریان بسیار راحت تر و کم دردسرتر خواهد بود.

4 - آنلاین بودن

طبیعتا بدون وجود تکنولوژی های فعلی، دنیای فریلنسینگ نیز وجود نداشت. اگر می خواهید کارفرماها شما را پیدا کنند، باید با تمام وجود از تمامی ابزارهای ارتباطی آنلاین بهره ببرید. استفاده از راهکارهای بازاریابی فشاری به ویژه در شروع کار بسیار حائز اهمیت است.

همچنین استفاده از سوشیال مدیا یا همان شبکه های اجتماعی نیز ضرورت دارد. در کنار آن، باید یک صفحه آنلاین مانند سایت یا پرتفولیوی آنلاین شخصی برای ارائه نمونه کارهای خود نیز داشته باشید. این موارد در شروع کار زمانبر است و کار نسبتا زیادی را می طلبد.

5 - آنالیز رقبا

داشتن درک خوب از بازار کاری خود بسیار مهم است. هم از نظر برنامه ریزی و هم از نظر تعیین نرخ ها و تعرفه های کار. از افراد شاغل در حوزه خود در مورد تعرفه گذاری ها سوال کنید و همچنین ببینید که بهترین ها، چگونه دارند کارهایشان را به نمایش و ارائه درمی‌آورند.

یک شروع قدرتمند

در ادامه چند نکته مهم برای شروع یک روند فریلنسینگ موفق را را یادآوری می کنیم که کمک می کند شروع بهتری در این مسیر داشته باشید:

  • شبکه ها و گروه های بسیار زیادی در فیسبوک، اسلک، لینکدین و... هستند که توصیه می کنیم به آنها بپیوندید. شما می توانید پست های زیادی در زمینه های کاری خود در آنها پیدا کنید و مطالعه کنید. البته گاهی اوقات، آنها از شما رزومه کاریتان را درخواست می کنند. پس برای این مورد نیز آماده باشید. در ادامه چند مورد از این گروه ها را برای شما لینک کرده ایم:
  1. UI & UX Designers
  2. UX/UI Design Projects
  3. UI UX & Graphic Designer Jobs
  4. UI/UX designers
  • در تمامی شبکه های اجتماعی فعال باشید. اینستاگرام، توییتر و سایر شبکه ها. فراموش نکنید که در هر یک از آنها رزومه و پرتفولیو خود را لینک کنید. اکثر فریلنسرهای موفق، صفحات منحصربفرد و متفاوتی در شبکه های اجتماعی دارند که به آنها در گرفتن مشتری های بعدی بسیار کمک می کند. همچنین در بخش بیوگرافی تمامی صفحات خود در شبکه های مختلف، به ویژه لینکدین، عنوان «طراح تجربه کاربری» و یا هر زمینه ای را که در آن فریلنسر هستید، اضافه کنید.
  • از مشتریان خود بخواهید که پس از اتمام پروژه، شما را در شبکه های خود معرفی کنند. تبلیغات دهان به دهان هنوز هم از موثرترین روش های بازاریابی محسوب می شود.
  • همیشه به همه سوالات پاسخ دهید، حتی اگر زمانی برای آن در برنامه کاری خود نداشته باشید. همچنین سعی کنید پیشنهادات را به شکل مودبانه ای رد کنید. چرا که ممکن است گزینه همکاری در آینده محسوب شود.
  • در پایان پروژه های خود، به دنبال گرفتن نظرات و توصیفات و انتقادات باشید. می توانید از آنها، در پرتفولیو و مطالعات موردی خود استفاده کنید.
  • در جلسات کاری مختلف شرکت و سخنرانی کنید و کارهای خود را ارائه دهید. این می تواند یک استراتژی موثر برای موفقیت شما باشد.
  • همیشه سطح دانش خود را ارتقا دهید. با شرکت کردن در دوره های آموزشی، حضور در همایش ها، خواندن کتاب و گوش دادن به پادکست ها.
  • از پلتفرم های مرتبط با حرفه فریلنسینگ استفاده کنید. هرچند بسیاری از آنها به دلیل محدودیت های داخلی و تحریم های خارجی در ایران در دسترس نیستند و یا غیر قابل استفاده هستند، اما لینک برخی از آنها را برای شما ذکر می کنیم:
  1. Fiverr
  2. Upwork
  3. 99designs
  4. Freelancer.com
  5. DesignCrowd
  6. Toptal.
  • تعرفه گذاری منطقی داشته باشید. هزینه های سنگین خرید وسایل و اکسسوری ها را که بالاتر گفتیم فراموش نکنید. نرخ های رایج پلتفرمی که در آن مشغول هستید را در نظر بگیرید. همیشه سعی کنید بالاترین سطح کاری را ارائه دهید. و  در نهایت از اینکه از دوستانتان درباره تعرفه ها سوال کنید، نترسید.
  • خدمات خود را تعریف کنید. آیا در زمینه ای خاص متمرکز هستید و مهارت دارید یا در چند زمینه مختلف سرویس ارائه می دهید؟ لیستی از مهارت ها و کارهایی را که می توانید به مشتریان ارائه دهید را آماده کنید.
  • از بازاریابی محتوا استفاده کنید. اینگونه می توانید دنبال کننده های صحیح (یعنی متناسب با مهارت و حوزه کاری خود) داشته باشید. اکثر فریلنسرها در به اشتراک گذاشتن تجربه ها و مهارت های خود سخاوتمند هستند.
  • از یک وکیل برای قراردادها و از یک حسابدار برای مدیریت امور مالی خود و مالیات ها مشورت بگیرید.
  • یک برند شخصی بسازید. طبیعتا در شروع کار، این مهمترین کار شما نخواهد بود اما در بلند مدت به فکر این باشید که خودتان را مانند یک نام تجاری و برند در ذهن مخاطبان و مشتریان خود بیندازید.

راهنمای تعرفه گذاری و تعیین نرخ

قبل از اینکه به دنبال پیشنهادات کاری بگردید، نمونه کارها، رزومه و پرتفولیوی خود را آماده کنید و متناسب با سطح کاری و کیفیت خود، نرخ گذاری کنید. اینجاست که یکی از دردناک ترین سوالات فریلنسرهای مبتدی به وجود می آید! چقد باید بابت این پروژه دریافت کنم؟!

برای تعرفه گذاری می توانید به سبک های مختلف عمل کنید: زمان محور مانند ساعتی و هفتگی و ارزش محور که با توجه به نوع پروژه تعرفه گذاری انجام می شود. در ادامه به بررسی دقیق تر این دو سبک تعرفه گذاری می پردازیم:

نرخ گذاری ساعتی (کمیت محور)

  • برای پروژه های بلند مدت توصیه می شود.
  • برای هر دو طرف انعطاف پذیر است.
  • برای هر دو طرف شفاف است.
  • در ازای ساعت های اضافی که کار می کنید، دریافتی خواهید داشت.

نرخ گذاری بر اساس پروژه (ارزش محور)

  • برای پروژه های کوتاه مدت توصیه می شود.
  • به کار شما ارزش می بخشد.
  • بر اساس مهارت خود هزینه دریافت می کنید.
  • اگر سریع و با بازدهی بالاتر کار کنید، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.

در اکثر موارد مشاهده می کنید که نرخ گذاری کمیت محور اولویت دارد. البته نرخ گذاری کمیت محور تنها به صورت ساعتی نیست و بسیار از مواقع به صورت روزانه یا هفتگی مورد بررسی استفاده قرار می گیرد.

نحوه محاسبه نرخ ساعتی

برای تعرفه گذاری بر اساس کمیت یا همان ساعات کاری، سطح کاری خود را تعیین کنید و آنها را با توجه به موقعیت، یا بهتر بگوییم، کشوری که در آن فعالیت می کنید، مقایسه کنید. اگر از سطح کاری خود مطمئن نیستید، می توانید نمونه کارهای خود را در برخی سایت ها با افراد مختلف مقایسه کنید. ساده تر بگوییم، در برخی پلتفرم ها، افراد و فریلنسرهای مختلف سطح بندی شده اند و شما براحتی می توانید نمونه کارهای خود را با آنها مقایسه کنید.

علاوه بر سطح کاری، تعداد مشتریان و متقاضیانی که حاضرند شما را برای انجام پروژه انتخاب کنند و فاکتورهای بسیار زیاد دیگری در درآمد شما دخیل خواهند بود که به مرور زمان و با کسب تجربه می توانید تعرفه کاری و درآمد خودتان را با این فاکتورها هماهنگ کنید.

تنها نکته ای که باز هم تاکید می کنیم این است که خطرات و ریسک های مالی در سبک کاری فریلنسینگ را همیشه در نظر داشته باشید و آنها را در قیمت گذاری خود لحاظ کنید. تعرفه شما باید طوری باشد که با زحمتی که در طول روز می کشید هماهنگ باشد، به شما فرصت استراحت و لذت بردن از تفریحات را بدهد و پس انداز کافی برای زمان هایی که مشتری ندارید را فراهم کند. طبیعتا برای رسیدن به چنین سطحی باید تلاش کنید و تجربه و مهارت های کافی کسب کنید.


منبع: وب سایت uxfol

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.