چگونه یک طرح ایزومتریک ایجاد کنیم؟

طراحی ایزومتریک

طراحی به سبک ایزومتریک که امروزه بسیار مد شده و مورد استقبال مخاطبان زیادی قرار گرفته است به نوعی، یک شکل پیشرفته از طراحی مسطح محسوب می شود که در آن با استفاده از دستورات دو بعدی، یک طرح با نمای سه بعدی با فضای بیشتر و دید عمیق تر ایجاد می شود.

طرح های ایزومتریک چگونه ساخته می شوند؟

طراحی ایزومتریک تنها با چند تکنیک ساده و چند فرمول نه چندان پیچیده ریاضی شکل می گیرد. در ادامه این تکنیک ها و نکات را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

قانون 120 درجه

تعریف طراحی ایزومتریک را یکبار دیگر باهم مرور می کنیم:

طراحی ایزومتریک یعنی ساخت طرح های سه بعدی با استفاده از دستورات دو بعدی

اما آیا این طرح ها واقعا سه بعدی هستند؟ آنچه که در طرح های ایزومتریک شاهد آن هستیم تنها یک فریب ساده با فرمول های ریاضیاتی محسوب می شود. اگر بخواهیم تعریف دقیق تری از طراحی ایزومتریک ارائه دهیم می توانیم بگوییم این سبک از طراحی در واقع ایجاد یک طرح سه بعدی در دو بعد یا به عبارتی ساده تر نمایشی دو بعدی از یک تصویر سه بعدی است. بنابراین این تصاویر واقعا سه بعدی نیستند و تنها سه بعدی به نظر می آیند. در نتیجه جای تعجب ندارد که این نوع طراحی در ایلوستریتور که یک نرم افزار گرافیک دو بعدی است انجام می شود.

البته ناگفته نماند که طراحی ایزومتریک در نرم افزار اتوکد برای نقشه کشی و امور مهندسی و صنعتی نیز کاربرد دارد که خارج از مبحث فعلی ما می باشد.

خب، برگردیم به اصل مطلب! قانون 120 درجه چه می گوید؟

قانون 120 درجه در طراحی ایزومتریک

همانطور که می دانید طرح های ایزومتریک، طرح هایی هستند که زاویه دید نسبت به آنها از بالا و کنار است.

بر اساس مکعب بالا، اگر زاویه دید نسبت به طرحی 120 درجه باشد آن طرح می توان یک طرح ایزومتریک محسوب شود. این زاویه نسب به محور های X, Z و Y در نظر گرفته می شود.

حال اگر هر جسمی در راستای محور عمود خود 45 درجه بچرخد و به اندازه تانژانت عدد 30 یا به عبارتی به میزان 35.26 درجه به جلو مایل شود نمایی که از آن حاصل می شود یک نمای ایزومتریک خواهد بود.

ما نیز قبول داریم که درک فرمول های ریاضی ممکن است برای گرافیست ها دشوار باشد چرا که معمولا با آنها سر و کاری ندارند. بنابراین کار را ساده تر می کنیم:

بیایید در ایلوستریتور یک مکعب ایزومتریک بسازیم.

برای اینکار باید از متد SSR استفاده کنیم: این متد در واقع مخفف سه واژه scale, shear, rotate است.

در ادامه یک مربع می‌کشیم و این مربع را از ارتفاع به اندازه 86.06 درصد کوتاه می‌کنیم (Scale).

نحوه scale کردن اجسام در ایلوستریتور

پس از آن یک مستطیل ایجاد می شود. مستطیل ایجاد شده را به اندازه 30 درجه می‌کشیم (Shear).

نحوه shear کردن اجسام در ایلوستریتور

و در نهایت آنرا به اندازه 30 درجه می‌چرخانیم (Rotate). (عجب کار سختی!)

چرخندان اجسام در ایلوستریتور

برای ایجاد وجه های دیگر مکعب نیز از شکل زیر کمک می گیریم.

ساخت مکعب ایزومتریک در ایلوستریتور

از این به بعد همه چیز به توانایی و خلاقیت شما بستگی دارد که روی این مکعب چه طرحی را خلق کنید. جهت الهام گیری به نمونه های زیر دقت کنید.

آیکون های جذاب طراحی شده به سبک ایزومتریک

همانطور که در طرح زیر نیز مشاهده می کنید اساس همه ی طرح های ایزومتریک مکعب هایی است که بر اساس قانون 120 درجه ایجاد می شوند.

طرح یک ساختمان به شکل ایزومتریک

اما در این بین چند قانون دیگر نیز وجود دارد که برای طراحی تصاویر ایزومتریک باید آن ها را مد نظر داشت.

عدم وجود خطوط همگرا

در طراحی ایزومتریک هیچگاه خطوط همگرا همانند دو خیابان که به شکل موازی پیش می روند اما در انتهای تصویر یکدیگر را قطع می کنند وجود ندارد. در طراحی ایزومتریک خطوط واقعا موازی بوده و هیچگاه یکدیگر را قطع نمی کنند. برای درک بهتر این موضوع به تصویر زیر دقت کنید.

عدم وجو خطوط همگرا در طراحی ایزومتریک

پرهیز از به هم ریختگی

همانطور که می دانید یکی از کاربردهای بسیار مهم طرح های ایزومتریک نمایش ساده تر تصاویری است که در حالت مسطح (Flat) ممکن است پیام گنگ یا نامفهومی داشته باشند. به عبارتی دیگر یکی از اهداف طراحی ایزومتریک ایجاد تصاویر ساده اما عمیق است. بنابراین ایجاد عناصر و المان های اضافه می تواند موجب حواس پرتی بیننده و دور شدن از اصل ایزومتریک شود.

خلاصه بگوییم: در طراحی ایزومتریک همه چیز باید ساده و قابل درک باشد.

برای مثال به طرح زیر دقت کنید.

نمونه ای از یک تایپوگرافی به سبک ایزومتریک

این تایپوگرافی که به زبان آلمانی انجام شده است ترجمه ای شبیه به “Hear yourself happy” در زبان انگلیسی دارد. این تایپوگرافی در واقع برای یکی از شبکه های رادیویی آلمان طراحی شده است. استفاده از یک رنگ، سایه پردازی تنها در صورت لزوم و یک فونت ساده جذابیت این طرح ایزومتریک را دو چندان کرده است.

در پایان فراموش نکنید طراحی تصاویر ایزومتریک کار چندان سختی نیست و تنها نیاز به تمرکز و تمرین بیشتر در این زمینه دارد. نیازی نیست از همان ابتدا به دنبال طراحی تصاویر پیچیده ای همچون نقشه های سه بعدی یا ساختمان های بزرگ باشید. می توانید از تایپوگرافی یا اینفوگرافی های ساده شروع کنید و با تمرین بیشتر و در نتیجه کسب تجربه بیشتر در این زمینه مسلط و حرفه ای تر شوید. موفق باشید...

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما (1 دیدگاه)

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

alireza
06 اسفند 1397
سلام واقعا نمیدونم چه جوری از شما تشکر کنم ... سایتتون عالیه.... به جرات میتونم بگم توی سایت های آموزشی فارسی زبان کم نظیره ... سعی میکنم به همه ی دوستان علاقه مند گرافیک سایتتون رو معرفی کنم .. چون واقعا راضی ام از آموزش هاتون ... من که هیچی از ایلوستراتور نمیدونستم الان اثرهایی خلق میکنم که توی خواب هم نمیتونستم ببینم روزی به اینجا میرسم .. این که اموزش هاتون متنی هست و نیاز به حجم زیاد نداره .. اینم از دیگر مزیت های سایته .. و همچنین رایگان بودن .. ممنون که بی هیچ چشم داشتی اینقدر خوب آموزش میدین ... فقط یه پیشنهاد ... اگه ترتیب آموزش هاتون به ترتیب سطح بندی باشه عالیه ... یعنی از ساده شروع بشه تا دشوار.. که دیگه کسی که اون دشوار ها رو یاد بگیره .. مطمئن باشه که بیشتر تکنیک ها و و موارد اموزشی قبلی رو هم یاد گرفته .. الان فکر کنم ترتیب خاضی نداره .. و رندوم هست و بر اساس موضوع .. درسته؟؟

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.