دوره ساخت آسان بازی: قسمت اول

FPS-CREATOR-1

آموزش ساخت بازی با FPS Creator

مقدمه

نرم افزار FPS CREATOR X9 به تمامی گروه های سنی این امکان را می دهد که بدون نیاز به دانش فنی شروع به ساخت بازی رایانه ای کنند و اصول ساخت بازی را مرحله به مرحله بیاموزند. این نرم افزار قابلیت های بسیار بالایی دارد که باعث شده هم مبتدی ها و هم حرفه ای ها از آن لذت ببرند.

به لطف این نرم‌ افزار شما می‌ توانید بدون نیاز به دانش خاصی چون کدنویسی، به سرعت و آسانی برای سیستم‌ عامل ویندوز بازی‌ های سه‌ بعدی شوتر اول شخص بسازید.

امید است که نوجوانان و جوانان عزیز با فراگیری اصول ساخت بازی بتوانند بازی های رایانه ای با استانداردهای روز جهانی تولید نمایند.

سخت افزار مورد نیاز

این نرم افزار با حداقل امکانات سخت افزاری قابل اجرا و استفاده است.

حداقل سیستم مورد نیاز

ویندوز XP

سی‌پی‌یو پنتیوم 3 - 1 گیگاهرتس

256 مگابایت رم

1.4 گیگابایت فضای خالی برای نصب نرم‌افزار (البته بدون حساب کردن مدل‌ها و فضای خالی برای ایجاد بازی)

کارت صدا، صفحه کلید، ماوس و کارت گرافیک سازگار با Directx9.0

آموزش ساخت بازی با fps creator

نصب نرم افزار

مانند سایر نرم افزارها فایل اجرایی را اجرا می نماییم و بعد از وارد نمودن نام و سریال فعال سازی، نرم افزار در مسیر انتخابی شما نصب می شود.

پس از اتمام نصب نرم افزار از مسیر زیر قابل اجرا است:

Start/All Programs/ The Game Creator/ FPS Creator

آشنایی با محیط نرم افزار

پس از اجرای نرم افزار FPS Creator پنجره ای به صورت عکس زیر نمایان می شود.

منوهای کشویی (Drop-Down Menus):
از طریق گزینه های این منو، کارهایی مانند ساخت پروژه جدید، ذخیره کردن و... را می توان انجام داد.

آموزش ساخت بازی با fps creator

نوار ابزار (Tool Bar):
در این نوار آیکون هایی برای دسترسی سریع به قسمت های مختلف قرار گرفته شده است که در زیر با کارکرد هر کدام آشنا می شوید. این آیکون ها به 6 قسمت تقسیم بندی شده اند:

  1. آیکون های نوار ابزار استاندارد:
New ایجاد پروژه جدید
Open وارد کردن پروژه های از قبل ذخیره شده
Save ذخیره کردن
Cut جا به جا کردن
Copy کپی کردن
Erase پاک کردن
Undo لغو آخرین کار انجام داده
1 Redo بازگرداندن اثر Undo
  1. آیکون های نمایش:
Zoom In بزرگنمایی
Zoom Out کوچکنمایی
Increase Shroud افزایش هاله ی رندر
Decrease Shroud کاهش هاله ی رندر
Toggle Layers تعویض لایه های بازی
Move Up Layer حرکت به لایه بالایی
Move Down Layer حرکت به لایه پایینی
Entire Level مشاهده کل منطقه مرحله
Close Up View نمای بسته از مرکز مرحله

3.آیکون های بخش ها:

Entity edit mode ویرایش خصوصیات Entity ها
Segment edit mod ویرایش خصوصیات Segment ها
Interior ویرایش Segment های داخلی
Exterior ویرایش Segment های خارجی
Wall رسم دیوار
Floor رسم کف و سقف
Pick Segment انتخاب یک قطعه از یک بخش
Select Area انتخاب تمام یک بخش
  1. آیکون های رسم:
Draw Segment As Line رسم آزاد به صورت خطی
Draw Segment As Rectangle رسم آزاد به صورت مستطیل
Draw As Ellipse رسم آزاد به صورت بیضی
Spray Segment رسم آزاد به صورت اسپری کردن
Increase Draw Brush Size افزایش طول حجم ابزار رسم
Decrease Draw Brush Size کاهش طول حجم ابزار رسم
  1. آیکون های تعیین راه:
New Waypoint رسم نقطه حرکتی جدید
Select Waypoint انتخاب نقطه حرکتی
  1. آیکون های تست مرحله و بازی:
Test Leve نمایش مرحله قبل از ساخت فایل اجرایی
Quick Level Preview تست مرحله به سرعت

پنجره اصلی ویرایش (Main Edit Window):

این قسمت اصلی ترین قسمت نرم افزار است که از طریق آن شما می توانید اجزای مربوط به بازی (زمین، دیوار، پنجره، اشیا، دشمن و ...) را وارد کنید و مراحل بازی خود را بسازید و ویرایش کنید. این پنجره به صورت سه بعدی و در ابعاد 100*100*100 مکعب تقسیم بندی شده است همچنین در این قسمت می توانید نمای سه بعدی بخش های مختلف بازی خود را مشاهده کنید.

جهت نمای ویرایش سه بعدی (3D Edit Cursor):

به کمک این جهت نما، مکان خود بر روی پنجره اصلی ویرایش را پیدا و به راحتی اشیا و بخش های مورد نظر را به بازی خود اضافه می کنید.

پوشش رندر (render shroud):

آموزش ساخت بازی با fps creator

هاله دایره شکلی را که اطراف موس وجود دارد، پوشش رندر می گویند. با کمک پوشش رندر می توانیم نمای رندر شده مراحل ساخته شده خود را مشاهده نماییم. این امکان به این دلیل در FPS Creator گنجانده شده تا هنگام طراحی مراحل تمامی اجزا رندر نشود و فقط بخشی که در منطقه پوشش رندر است، رندر شود تا برای ساخت مراحل و استفاده از نرم افزار نیاز به سخت افزار قوی نداشته باشیم.

نوار وضعیت (Status Bar):

در این نوار شما می توانید وضعیت خود را مانند اینکه در کدام لایه از بازی و یا در چه مختصاتی از بازی قرار گرفته اید، مشاهده کنید.

مختصات نرم افزار FPS creator در زیر آمده است.

توضیح سایز محور شماره خانه کلید جابه جایی
ارتفاع 20 Y 19-0 + و -
عرض 40 X 39-0 کلیدهای چپ و راست
طول 40 Z 39-0 کلیدهای بالا و پایین

تب های کتابخانه (Library Tabs):

در این قسمت اجزا و اشیای مورد نیاز طراحی مراحل بازی در 4 گروه:

Prefabs
Segments
Entities
Markers

گنجانده شده اند که در جلسه بعدِ آموزش ساخت بازی با FPS Creator توضیحات هرکدام آورده شده است.


منبع: سایت Make Video Games

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما (2 دیدگاه)

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

aria
28 فروردین 1399
از کجا دانلود کنیم هر چی میگردم این برنامه رو پیدا نمی کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

new_game
05 آذر 1399
از این سایت http://www.tucows.com/preview/606711/FPS-Creator فقط دوست عزیز روی download now کلیک کنیدو از برنامه لذت ببرید

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

علی
14 دی 1398
واقعا کد نویسی اصلا نمیخواد ؟؟؟میشه بدون کد دستور داد دشمن ها به سمتت بیان و شلیک کنن ؟ مرسی

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

تحسین رفیعی
15 دی 1398
آموزشش تو قسمتای بعدی هست عزیز.

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

new_game
05 آذر 1399
بله میشه واقعی است

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.