دوره ساخت آسان بازی: قسمت دوم

create-game-2

در جلسه قبل کمی درباره محیط برنامه FPS Creator صحبت کردیم و گفتیم در قسمت تب های کتابخانه (Library Tabs) اجزا و اشیای مورد نیاز طراحی مراحل بازی در 4 گروه زیر گنجانده شده اند:

Prefabs
Segments
Entities
Markers

در ادامه توضیحات هر کدام آورده شده است:

1- کتابخانه اجزای از پیش ساخته (Prefabs):

در این قسمت لیستی از ساختمان های آماده قرار دارد که شما نیز با توجه به نوع داستان بازی خود می توانید در طراحی های خود از آن استفاده کنید و یا خود محیط هایی را ساخته و به این قسمت برای استفاده در سایر نقاط بازی از آن استفاده کنید.

Prefabs

در شکل بالا نمایی از پنجره (Prefabs) را مشاهده می کنید که با کلیک بر روی آیتم مورد نظر و کلیک بر روی OK آیتم انتخابی بهLibrary افزوده خواهد شد.

2- کتابخانه بخش ها (Segments):

Segments اجزایی هستند که از آنها برای طراحی نماهای داخلی و خارجی (زمین، دیوار، سقف، پله، پل، تله کابین و...) بازی خود استفاده می کنیم.

Segment ها

در شکل بالا نمایی از پنجره (Segments) را مشاهده می کنید که با کلیک بر روی آیتم مورد نظر و کلیک بر روی Ok آیتم انتخابی بهLibrary افزوده خواهد شد.

3- کتابخانه اجزا (Entities):

Entities اجزایی هستند که می توان روی آنها تاثیر گذاشت و یا از آنها تاثیر گرفت به عنوان مثال: کارکترهای خودی و دشمن، اسلحه ها و مهمات، دکوراسیون، وسایل نقلیه و ...

Entities

در شکل بالا نمایی از پنجره (Entities) را مشاهده می کنید که با کلیک بر روی آیتم مورد نظر و کلیک بر روی Ok آیتم انتخابی بهLibrary افزوده خواهد شد.

4- کتابخانه نشانه ها (Markers):

Markers اجزایی هستند که تاثیری را روی منطقه ای خاص از بازی اجرا می کنند. به عنوان مثال: نقطه شروع و پایان مرحله، صداها، ویدیوها، نورها و... .

Markers

در شکل بالا نمایی از پنجره (Markers) را مشاهده می کنید که با کلیک بر روی آیتم مورد نظر و کلیک بر روی Ok آیتم انتخابی بهLibrary افزوده خواهد شد.

7- کتابخانه (Library):

در این قسمت لیستی از اجزا و اشیایی که از فهرست موجود در تب های کتابخانه انتخاب شده اند قرار دارد که با انتخاب آنها توسط کلید چپ موس و بردن به محیط ویرایش اصلی و دوباره فشردن کلید چپ موس می توان از این اجزا در طراحی مراحل بازی استفاده کرد.

لیست کلیدهای مورد نیاز در طراحی بازی

کلیدهای مربوط به نمایش پنجره ویرایش:

رفتن به لایه بالایی +
رفتن به لایه پایینی -
حرکت بین لایه ها Shift+Mouse
بزرگنمایی Z
بزرگنمایی نقشه بازی >
کوچکنمایی نقشه بازی <
بزرگنمایی و کوچکنمایی نقشه بازی Mouse wheel
افزایش هاله رندر شرود #
کاهش هاله رندر شرود ،
افزایش و کاهش رندر شرود Ctrl+Mouse wheel

کلیدهای اصلی نرم افزار:

رسم کردن و انتخاب اجزا Left Mouse
پاک کردن اجزا Right Mouse
تغییر جهت اجزا R
چرخش اجزای انتخاب شده Ctrl+R
چرخش جز انتخاب شده Shift+R
بازگشت کار انجام شده Ctrl+Z
نمایش سه بعدی TAB
حرکت دادن نقشه Arrow keys
انتقال مکان جهت نما Shift+Arrows
حرکت به آخرین سلول نقشه Ctrl+Arrows
نمایش راهنمای کلید ها 1 F

کلیدهای مربوط به قسمت بخش ها (SEGMENT):

ویرایش اجزا P
برداشتن جز از نقشه K
رسم دیوار و کف در نمای داخلی A
رسم دیوار و کف در نمای خارجی X
فقط رسم دیوار M
فقط رسم کف F
ویرایش کلیپ برد E
ویرایش نقطه حرکتی W
مشاهده نقاط حرکتی و فعال و غیرفعال کردن آنها Space Bar

کلیدهای مربوط به قسمت اجزا (ENTITY):

ویرایش اجزا N
حالت جدول (3جدول) B
تعیین حالت پویا و ثابت بودن Y
رسم و انتخاب Left Mouse
ویرایش جز Right Mouse
روی هم قرار دادن دو جز Enter
روی هم قرار دادن اجزا Shift+Enter
حرکت جز در جهت محور Y Page Up/Down
تغییر جهت نمایش توسط دوربین Arrow keys

کلیدهای مربوط به تنظیمات اجزا (ENTITY):

ورود به تنظیمات خصوصیات Right Mouse
انتخاب و یا درج اجزا Left Mouse

کلیدهای مربوط به نشانه ها (MARKERS):

افزایش منطقه تحت پوشش نورها ]
کاهش منطقه تحت پوشش نورها [

کلیدهای مربوط به ویرایش (CLIPBOARD):

پست کردن Ctrl+P
کپی کردن Ctrl+C

شروع طراحی محیط بازی

در ادامه با مثالی ساده آموزش را ادامه می دهیم. سعی می شود با استفاده بهینه و درست از امکانات موجود یک بازی مناسب و جالب بسازیم.

اولین بخشی که باید برای بازی طراحی کنیم زمین بازی است که سایر سازه ها و اشیا بر روی آن قرار می گیرند.

برای رسم زمین بازی از قسمت Library Tabs بر روی Segment و از لیست Library بر روی آیکون ground  کلیک کرده و به محیط main editor می رویم و با فشردن و نگه داشتن کلیک چپ موس شروع به رسم زمین می کنیم ( جهت نمای رسم سه بعدی محل ترسیم زمین را نشان می دهد).

رسم زمین

برای پاک کردن اشیا و یا سازه هایی که طراحی کرده ایم کافیست که آن را از قسمت Library انتخاب کرده و بر روی آن کلیک سمت راست موس را فشار دهیم.

بعد از رسم زمین نوبت به طراحی ساختمان می رسد که در قسمت بعد آموزش داده شده است.

نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.