10 دلیل برای ورود طراحان به عرصه‌ی UI و UX

why become ui ux designer in 2020

حرفه های زیادی در صنعت تکنولوژی وجود دارد. یکی از این حرفه ها که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری (UI و UX) است. اگرچه این دو مورد از یکدیگر مجزا هستند اما معمولا در کنار یکدیگر می آیند و در پروژه هایی نه چندان اختصاصی و مهم یک نفر یا یک گروه عهده دار هر دو مورد است.

اما چرا این صنعت در سال های اخیر به این اندازه مورد توجه قرار گرفته است؟ شاید بتوان دلیل آن را در پیشرفت تکنولوژی و توسعه دستگاه های هوشمند دانست که مباحثی همچون عملکرد، استفاده پذیری، بهره وری و... باعث ایجاد یک صنعت جدید با عنوان تجربه کاربری شد. طراحی رابط کاربری نیز به عنوان قسمتی از تجربه کاربری از قبل به شکل هایی همچون طراحی سایت وجود داشت اما با ورود دستگاه های دیجیتال و هوشمند جدید به بازار و نیاز به طراحی اختصاصی اینترفیس (محیط کاربری) آن ها، واژه طراحی رابط کاربری برای این صنعت در نظر گرفته شد.

اما آیا برای سال 2020 ورود طراحان و سایر افراد علاقه مند به این عرصه پیشنهاد می شود یا خیر؟ ما در ادامه 10 دلیل را بررسی می کنیم که طراحان UI/UX بر اساس آن ها به این صنعت پا نهاده اند.

1- ترکیبی از منطق و خلاقیت

اگر فکر می کنید شخص خلاقی هستید و به دنبال ارائه خلاقیت خود به افراد هستید، طراحی و گرافیک شغلی است که باید به دنبال آن بروید. در حالی که بیشتر حرفه های حوزه تکنولوژی فنی هستند (به این معنا که شما معمولا کارهای روزمره تکراری مثل کدنویسی انجام می دهید)، طراحی اصلا اینچنین نیست و همیشه باید در آن خلاقیت به خرج دهید. اگرچه شما باید دانش فنی ساخت و توسعه رابط کاربری را داشته باشید اما قسمت بزرگی از کار شما خلاقیت و ایده پردازی خواهد بود.

کار شما در زمینه هایی همچون کار کردن با رنگ ها، سیستم های طراحی (سبک های گرافیک)، تعیین نحوه عملکرد برنامه، توسعه برند برای کسب و کارها و... خواهد بود. حتی به هنگام انجام مراحل تحقیق و آزمایش محصول نیز شما بر جنبه های احساسی و رفتاری سر و کار دارید و جنبه های فنی کار شما کمتر خواهد بود. به عنوان مثال وقتی سایت یا اپلیکیشنی را آزمایش می کند بر نگرش های عاطفی، روانی و رفتاری کاربران تمرکز می کنید و مورد تحلیل قرار می دهید. همچنین رویکردهای فردی شما در تصمیم گیری است که مسیر طراحی را تعیین می کند.

2- عدم نیاز به کدنویسی

ورود به بازار UI/UX: عدم نیزا به کد نویسی

اگرچه آشنایی کلی با زبان های برنامه نویسی و عملکرد آن ها برای توسعه محصولات دیجیتال مفید است اما نیازی به داشتن دانش عمیق در این زمینه نخواهید داشت. این مورد می تواند به افرادی که از زبان های برنامه نویسی می ترسند و یا به هر دلیلی نسبت به آن بی علاقه هستند یک امتیاز بزرگ محسوب شود.

معمولا طراحان رابط و تجربه کاربری در مورد زبان های برنامه نویسی مانند HTML, CSS, JS که چندان پیچیده نیستند، دانش های سطحی دارند که به نحوه توسعه محصولات و جلوگیری از برخی خطاها و اشتباهاتی که هنگام همکاری با برنامه نویسان ممکن است بروز کند، کمک می کند. اما در زبان های پیشرفته تر مانند Java ،Swift ،Objective-C معمولا طراحان اطلاعات زیادی ندارند که البته دلیل مهمی نیز برای یادگیری آن ها وجود ندارد.

معمولا طراحان به دلیل عدم آشنایی کامل با زبان های پیشرفته برنامه نویسی به مشکل خاصی برنمی خورند و از طرفی دیگر، طراحی و برنامه نویسی دو حرفه کاملا مجزاست و تسلط به هر دو مورد به نوعی غیرممکن به نظر می رسد. مگر اینکه در هر کدام بخواهید در سطوح مبتدی یا نهایتا متوسط فعالیت کنید. از همین رو بسیاری ترجیح می دهند که تنها در یک زمینه مانند طراحی حرفه ای باشند تا یک همه کاره ای که معمولا در پروژه ها ضعیف عمل می کند و احتمال موفقیت کمتری دارد.

3- یادگیری رفتار کاربران

ورود به بازار UI/UX: یادگیری رفتار کاربران

کاربر، هسته اصلی فعالیت های UI/UX و چرایی ساخت و توسعه قابلیت ها و عملکرد های برنامه است. یادگیری و تمرین در حوزه تجربه کاربری به شما این فرصت را می دهد که خود را در عادت ها و الگوهای رفتاری کاربران غرق کنید. اگر کنجکاو به دانستن این هستید که مردم چرا برخی کارها را انجام دهند، این شغل بسیار برای شما مناسب خواهد بود. بر پایه رفع نیازهای افراد طراحی می کنید و نظارت بر رفتار مخاطبان نیز جز کارهای روزمره شما در روند کاریتان خواهد بود. جنبه های روان شناسی یکی از مهم ترین قسمت های کاری شما خواهد بود، چرا که گاهی اوقات ممکن است نتیجه های غیرمنتظره در کارتان به دست آورید.

برای مثال در یک برنامه مشاروره پزشکی و رزرو زمان ویزیت پزشک، بر خلاف تصورات که ممکن است فکر کنید ثبت علائم و انتخاب پزشک در اولویت کار است، باید بدانید که انتخاب مکان بیمارستان یا مطب پزشک برای کاربران در اولویت است و آن ها همیشه پس از انتخاب مکان شروع به ثبت علائم و پیگیری مراحل بعدی می کنند.

4- ساخت محصول از پایه و اساس

ورود به بازار UI/UX: توانایی تغییرات در محصول

برنامه نویسان معمولا امور تکراری از پیش تعیین شده را پیش می برند و راه نفوذ و تاثیرگذاری بسیار اندکی برای ایجاد تغییرات در محصول دارند. این در حالی است که طراحان بر خلاف آن ها فرصت های زیادی برای ایجاد تغییرات مورد نظر خود در پروژه ها دارند. این مورد هم هنگامی که از ابتدا روی یک پروژه کار می کنید و یا زمانی که محصولی که از قبل طراحی شده را توسعه می دهید، کاملا مشخص می شود.

برای هر طراحی بسیار لذت بخش خواهد بود که سلیقه و یا تجربیات شخصی خود را در پروژه ها اعمال کند و آن ها را بر اساس تصمیم گیری های شخصی خود پیش ببرد. البته این مورد مسئولیت بزرگی را به همراه خود دارد و باید مسئولیت این تصمیم گیری های شخصی را به عهده بگیرید. به هر حال همیشه تصمیم های شخصی به نفع پروژه نیست و اگر شما از آن دسته هستید که تمایل به تاثیرگذاری های شخصی دارید و می توانید مسئولیت اشتباهات احتمالی را نیز به عهده بگیرید، طراحی UI/UX شغل مناسبی برای شما ارزیابی می شود.

5- تبدیل شدن به یک موسس خلاق

ورود به بازار UI/UX: شانس ورود به بازار استارت آپ ها

به طرز عجیبی وقتی به کاندیداهای مناسب برای سِمت موسس شدن و ایجاد استارت آپ نگاه می کنیم، شانس فعالان UI/UX برای این کار بیشتر از برنامه نویسان است. البته این مورد در گذشته فرق داشت و برنامه نویسان شانس بیشتری در پروژه های استارت آپی داشتند.

البته حتی زمانی که تمایلی به پایه گذاری استارت آپ نیز ندارید، شانس پیوستن به یک کسب و کار استارت آپی برای شما بسیار زیاد خواهد بود. بر خلاف گذشته که تیم های استارت آپی بیشتر از برنامه نویسان تشکیل می شد، اکنون درهای پروژه های استارت آپی به روی طراحان، بازاریاب ها و همچنین متخصصان فروش نیز باز شده است.

در نهایت، می توان گفت می توانید این شانس را داشته باشید که به عنوان مدیری خلاق، آزادی تصمیم گیری در پروژه استارت آپی را تجربه کنید. به عنوان مثال در توسعه یک اپلیکیشن، می توانید طراحی رابط کاربری را تحت کنترل داشته باشید و سایر قسمت ها را نیز با ارائه راه حل های منحصرفرد، به سمت نیازهای کاربران پیش ببرید.

در پست قبلی 5 مورد از مهم ترین موارد تاثیرگذاری در انتخاب شغل UI/UX را بررسی کردیم. در این مقاله 5 مورد باقی مانده را برای شما شرح خواهیم داد.

6-ساخت برند شخصی

ورود به بازار UI/UX: ساخت برند شخصی

طراحان با توجه به بهره مندی از مهارت های تئوری و عملی گسترده، شانس بسیار زیادی برای ساخت یک برند شخصی برای خود دارند. البته این مورد به خاطر اطلاعاتی که ارائه می دهند نیست. بلکه دلیل اصلی آن نحوه ارائه اطلاعات توسط آن ها است. از آنجا که طراحان حدود 90 درصد اطلاعات را از طریق چشم و محرک های دیداری دریافت می کنند، ترفندهای ارائه آن نیز به خوبی بلدند.

در بیشتر مواقع، طراحان بعد از مدتی آنچنان در ساخت و توسعه برند شخصی خود موفق عمل می کنند که کار کارمندی در شرکت ها را کنار گذاشته و زندگی فریلنسری و یا ساخت آژانس منحصر بفرد خود روی می آورند و در اکثر مواقع درآمد مالی بیشتری را نیز تجربه می کنند.

با توجه به محبوبیت بالایی که این افراد از همین راه به دست می آورند، در جلسات، کنفرانس ها، پادکست ها و برنامه های تلویزیونی زیادی شرکت می کنند و یا به ترجمه یا نوشتن کتاب و مقالات علمی مشغول می شوند. بنابراین برای افرادی که دوست دارند در آینده از چنین جایگاهی برخوردار باشند، UI/UX پتانسیل خوبی را درون آن ها به وجود می آورد.

7- شرکت ها و غول های حوزه فناوری

ورود به بازار UI/UX: ورود به شرکت های بزرگ تکنولوژی

طراحان UI/UX همیشه و همه جا مورد استفاده شرکت ها هستند و تنها با نیم نگاهی به LinkedIn می توانید ده ها هزار موقعیت شغلی برای این تخصص را در سراسر دنیا مشاهده کنید.

به ویژه غول های حوزه فناوری مانند مایکروسافت، اپل، گوگل، فیسبوک، آمازون و... همواره در صدد استخدام نیروهای متخصص در این زمینه هستند. این شرکت ها هر روز در حال توسعه و پیشرفت هستند و دراین مسیر به کمک طراحان UI/UX وابسته هستند.

کار کردن در چنین شرکت های بزرگی تقریبا آرزوی هر شخصی است و اگر شما هم چنین رویایی در سر دارید، این شانس را خواهید داشت که برای رسیدن به آن تلاش کنید.

8- کار و سفر

ورود به بازار UI و UX : کار و سفر

طراحان UI/UX معمولا سفرهای کاری زیادی را به شهرها و حتی کشورهای مختلف تجربه می کنند. البته نه به خاطر تغییر موقعیت های شغلی بلکه به این دلیل که شرکت ها درک می کنند طراحان به عنوان فردی خلاق باید برای ایده های خود الهام گیری کند و مسافرت یکی از مواری است که این شرایط را برای طراحان مهیا می کند.

برخی از شرکت ها توانایی کار از راه دور را فراهم آورده اند و برخی دیگر نیز دفتر و شعبه های زیادی در شهرها و کشورهای مختلف دارند و به طراحان خود فرصت این را می دهند که کار در آن ها را تجربه کنند.

کار از راه دور در منزل نیز فرصت بدی برای طراحان نخواهد بود. این موقعیت می تواند به صورت یک یا دو روز در هفته باشد یا اینکه هر روز هفته. چنین شرایط برای افرادی که می خواهند زمان بیشتری را در کنار خانواده خود باشند نیز فرصت مناسبی محسوب می شود.

9- اشتراک (هم پوشانی) دانش و شغل

ورود به بازار UI و UX : ارتقا های شغلی

در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم که نیازی نیست برای تبدیل شدن به یک طراح UI/UX برنامه نویسی بلد باشید یا یاد بگیرید اما اگر به دنبال توسعه مهارت های خود در آینده باشید و بخواهید حتما مهارت دیگری در کنار طراحی یاد بگیرید اولین گزینه برنامه نویسی خواهد بود.

معمولا طراحان برای توسعه مهارت های خود پس از تسلط کامل بر کار، به سراغ برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) می روند. اگر بتوانید پس از کامل کردن مهارت های UI/UX دانش های برنامه نویسی را فرابگیرید، یک گام از رقبای خود جلو خواهید بود. چه بسا اینکه این شانس را خواهید داشت یک پروژه را به طور کامل طراحی کنید و توسعه دهید و برای همکاری با یک برنامه نویس هزینه ای خرج نکنید.

مدیریت پروژه نیز یکی دیگر از مسیرهای پیش روی طراحان برای ارتقا شغلی خود محسوب می شود. طراحان UI/UX با توجه به تجربه و دانشی که از مشکلات پیرامون محصول و مخاطب دارند بهتر می توانند از عهده مدیر پروژه بودن بربیایند. البته متخصصانی نیز بودند که کار خود را با طراحی شروع کردند، برنامه نویسی یاد گرفتند و بعد مدیر پروژه شدند. همه اینها تنها به علاقه و تلاش شما بستگی خواهد داشت.

10- درآمد بالا

ورود به بازار UI و UX : وضعیت درآمد

درآمد طراحان UI/UX شدیدا تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند اینکه به صورت فریلنسر کار می کنند یا در شرکت استخدام هستند، قرار دارد.

متوسط درآمد یک طراح UI/UX در ایالات متحده حدود 85000 دلار در سال است. حتی برخی شرکت ها نیز تا 500000 دلار سالانه به طراحان خود حقوق پرداخت می کنند.

حتی برخی فریلنسرها با توجه به اینکه دائما در سفرهای کاری هستند به نظر می رسد به اندازه ای درآمد دارند که بتوانند همه جا در یک هتل مناسب اقامت بگیرند.

البته بحث اقتصادی در کشور ما همیشه کمی متفاوت است. با توجه به تجربیات شخصی، افرادی که در این زمینه مهارت بالایی دارند و در کنار آن ارتباطات و برندینگ خود را گسترش داده اند، درآمدهای نسبتا بالایی را تجربه می کنند. اما باز هم همه چیز به مکان و نحوه کار و از همه مهم تر سطح فعالیت شما بستگی خواهد داشت. به هر حال، اگر به این کار علاقه مند هستید فرصت های زیادی برای شما وجود خواهد داشت که کیفیت زندگی خود را تغییر دهید. این رشته چند سالی بیشتر نیست که پا به میدان فناوری دیجیتال گذاشته است و فرصت های زیادی را برای افراد علاقه مند به وجود آورده است. فراموش نکنید برای موفقیت همه چیز به تلاش شما بستگی خواهد داشت.

در پایان امیدواریم لیستی که در اختیار شما قرار دادیم راهنمای خوبی برای تصمیم گیری شما جهت ورود به این عرصه باشد. ما تنها موارد اصلی را ذکر کردیم و ممکن است موارد دیگری نیز بتوانید پیدا کنید که مشوق شما برای ورود به این عرصه باشد.


منبع: سایت Medium

نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.