نگاهی به سئو: SERP و CTR چیست؟

01 اسفند 1397
درسنامه درس 1 از سری نگاهی به سئو
CTR و SERP

همانطور که می دانید SEO مخفف Search Engine Optimization (به معنی «بهینه سازی برای موتور های جست و جو») بوده و یکی از فاکتورهای اصلی در تعیین رتبه ی شما در صفحات گوگل است. اما یکی از مشکلات حفظ کردن سئوی وب سایت مان این است که قوانین سئو تغییر می کنند و یا اهمیت خود را از دست می دهند. بنابراین باید سعی کنیم دانش سئوی خود را بروز نگه داریم.

قصد داریم در این بحث به بررسی 10 فاکتور بسیار مهم سئو در سال 2019 بپردازیم اما قبل از آن باید مقدمه ای خدمت شما عرض کنیم.

امروز مفاهیم CTR و SERP که از مهم ترین مفاهیمی هستند که هر سئوکاری باید با آن ها آشنا باشد، را به صورت کامل شرح می دهیم. همراه ما باشید...

SERP چیست؟

SERP مخفف Search Engine Results Pages (به معنی «صفحات نتایج موتورهای جست و جو») است. هر چه وب سایت شما در SERP بالاتر باشد، ترافیک ورودی سایت شما بیشتر است. چرا؟

نمودار بالا دارای دو محور است:

  • CTR که مخفف Click Through Rate (به معنی «نرخ کلیک های ورودی») است. این یعنی تعداد کلیک هایی که روی لینک وب سایت شما در صفحه ی جست و جوی گوگل انجام می شود.
  • SERP که همان صفحات نتایج در موتورهای جست و جو است.

در واقع بر اساس این نمودار می توان گفت حدود نیمی از کل کلیک های هر صفحه متعلق به 3 نتیجه ی اول گوگل است!

حالا به تصویر زیر دقت کنید:

CTR in Google SERP 2019
CTR in Google SERP 2019

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید نتیجه ی اول گوگل حدود %32.58 از ترافیک و کلیک های گوگل را از آن خود می کند در حالی که نتیجه ی شماره ی 9 تنها حدود %1.86 درصد از ترافیک را می گیرد. این مسئله یعنی اگر نتیجه ی اول 1000 کلیک بگیرد، نتیجه ی نهم 57 کلیک خواهد گرفت!

با یک فرمول ساده ی ریاضی می توانیم حساب کنیم که اگر از رتبه ی نهم به رتبه ی اول گوگل برسید، ترافیک ورودی چقدر اضافه می شود:

32.58/1.86 * 100 = +1752%

بله 1752 درصد افزایش ترافیک! البته این تنها برای یک کلمه ی کلیدی است! فرض کنید در وب سایت واقعی شما که از ده ها کلمه ی کلیدی استفاده می کند چه غوغایی به پا می شود!

بر اساس برخی آمارهای اعلام شده حدود 95 درصد از کاربران به صفحه ی دوم گوگل نمی روند و اگر نتیجه ی مورد علاقه شان را در صفحه ی اول پیدا نکنند، چیز دیگری سرچ می کنند بنابراین پس از صفحه ی اول دیگر هیچ چیزی برای شما باقی نمی ماند!

اگر می خواهید در مورد فاکتورهای مهم برای گوگل بیشتر بدانید می توانید به آموزش های مختلف سئو در روکسو مراجعه کنید. همچنین به شما پیشنهاد می دهم سندی که خود گوگل منتشر کرده است را مطالعه کنید. نام این سند Search Quality Evaluator Guidelines (به معنی «قوانین ارزشیابی کیفیت جست و جو») است و 164 صفحه دارد که در آن از انواع و اقسام مطالب در زمینه ی جست و جوی گوگل صحبت می کند.

لینک مستقیم دانلود سند Search Quality Evaluator Guidelines

اما باید یک مسئله را روشن کنم؛ به هیچ عنوان نمی توانید تضمین کنید که رتبه ی اول را خواهید گرفت. مسائل سئو همواره تغییر می کنند و از طرفی بسیار پیچیده هستند. همچنین سئو تنها دلیل برتری وب سایت شما نیست و تا زمانی که وب سایت خوبی نداشته باشید، سئو آنچنان کمکی به شما نخواهد کرد.

بنابراین برای رتبه ای خاص هیچ تضمینی وجود ندارد اما با رعایت قوانین سئو قطعا بهبود ترافیک را در سایت خود مشاهده می کنید.

چطور بدانم رتبه ی وب سایت من چند است؟

این سوال کمی اشکال دارد! وقتی از رتبه ی وب سایت در موتورهای جست و جو حرف می زنیم منظورمان ترتیب نمایش وب سایت شما در SERP بر اساس آن چیزی است که کاربر جست و جو کرده است.

وب سایت شما برای گوگل یک رتبه ی خاص ندارد بلکه این رتبه با تغییر عبارت های سرچ شده تغییر می کند.

به عبارت دیگر فلان keyword در مقالات شما به خوبی استفاده شده و اگر چنین keyword ای جست و جو شود سایت شما از نتایج اولیه خواهد بود اما در غیر این صورت سایت شما نمایش داده نخواهد شد. فرض کنید در مورد برنامه نویسی سرچ می کنیم؛ وب سایت های مختلف برنامه نویسی در SERP نمایش داده می شوند اما اگر در مورد بیماری آلزایمر سرچ کنیم همان وب سایت ها نمایش داده خواهند شد؟! قطعا خیر.

با این حال می توانید با استفاده از خدمات وب سایت هایی مانند SEMRush یا وب سایت های مشابه، کلیت کارتان را بفهمید. این وب سایت ها آدرس وب سایت شما را می گیرند، بعد از آن باید چند keyword به آن ها بدهید. سپس وب سایت شما را بر اساس این keyword ها می سنجند و رتبه های مختلفی به شما می دهند. برخی از این وب سایت ها عبارت اند از:

  •  Ahrefs
  •  SEMRush
  •  Answer the Public
  •  SEOBook Keyword Suggestion Tool
  •  Google AdWords Keyword Planner

وب سایت Ahrefs

وب سایت Ahrefs یکی از بزرگترین وب سایت ها در زمینه ی سئو بوده و ابزارهای زیادی را در خود جای داده است اما بحث امروز ما مربوط به قسمت Keywords Explorer در این وب سایت می شود. ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید و به این قسمت مراجعه کنید. بقیه ی کار آنچنان سخت نیست.

وب سایت SEMRush

وب سایت SEMRush برنده ی چندین جایزه در زمینه ی خدمات سئو شده است. پس از عضویت و ورود به حساب خود باید به بخش Keyword Analytics مراجعه کنید. البته لازم به ذکر است که این وب سایت رایگان نیست.

وب سایت Answer the Public

وب سایت Answer the Public از وب سایت های بسیار محبوب در زمینه ی خدمات سئو است و دلیل محبوبیت عمده اش رایگان بودن و سریع بودن است. همچنین قابلیت بسیار کاربردی این وب سایت این است که به شما می گوید مردم چه چیز هایی را سرچ می کنند. با موبایل سرچ می کنند یا با کامپیوتر؟ جست و جوی خود را تایپ می کنند یا به صورت voice (صدا) جست و جو می کنند؟

به طور مثال اگر کلمه ی content marketing را به آن بدهید، با چنین شکلی روبرو می شوید:

این ها سوالات مکرر کاربران در زمینه ی content marketing هستند!

فکر نمی کنم نیازی باشد که توضیح بدهم چرا چنین ابزاری بسیار به درد ما می خورد!

حتی می توانید هر مورد را باز تر کنید:

اگر از این حالت نموداری خوشتان نمی آید، دکمه ی Data را بزنید تا داده ها به صورت جدول و شکل های عادی تری نمایش داده شوند

وب سایت SEOBook Keyword Suggestion Tool

وب سایت SEOBook Keyword Suggestion Tool نیز از وب سایت های پر طرفدار در این زمینه است و به شما اطلاعات مختلفی مانند حجم جست و جو ها، عبارات همانند و مرتبط، CPC (هزینه ی هر کلیک) و ... را ارائه می دهد. البته باید ذکر کرد که برای استفاده ی رایگان از این وب سایت باید در آن ثبت نام کنید.

وب سایت Google AdWords

احتمالا همه ی شما این وب سایت را می شناسید! در واقع وب سایت Google AdWords به این خاطر ایجاد شده است که بتواند به افرادی که قصد خرید تبلیغات در گوگل را دارند، کمک کند اما می توانید از آن به عنوان یک ابزار keyword استفاده کنید و keyword های مختلف را بررسی کنید.

امیدوارم از این مقاله استفاده کرده باشید. در قسمت بعد در مورد فاکتور های اصلی سئو صحبت خواهیم کرد.

تمام فصل‌های سری ترتیبی که روکسو برای مطالعه‌ی دروس سری نگاهی به سئو توصیه می‌کند:
نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.