نگاهی به سئو: فاکتورهای حیاتی سئو در سال ۲۰۱۹ – لینک ها

13 اسفند 1397
درسنامه درس 6 از سری نگاهی به سئو
تاثیر لینک ها بر سئو

سلام دوستان عزیز! همچنان با سری نگاهی به سئو در خدمت شما هستیم. در جلسه ی قبل راجع به تجربه ی کاربری یا User Experience صحبت کردیم و در این جلسه به مبحثی بسیار مهم رسیده ایم، مبحث لینک ها! در واقع دنیای مدرن وب بر پایه ی لینک ها ساخته شده است؛ امکان ندارد پا به این دنیای بزرگ بگذارید و به لینک ها بر نخورید. نکته اینجاست که این لینک ها در سئوی شما تاثیر مهمی دارند!

فاکتور 8: لینک ها و سئو

وقتی صحبت از سئو می شود، می توانیم سه نوع لینک را تصور کنیم:

  • لینک های ورودی (Inbound links): لینک هایی هستند که خارج از وب سایت شما قرار دارند و مردم را به سایت شما هدایت می کنند (مانند یک وب سایت برنامه نویسی به روکسو).
  • لینک های خروجی (Outbound links): لینک هایی هستند که شما در سایت خود قرار می دهید تا کاربر به سایتی غیر از سایت شما هدایت شوند (مانند روکسو به ویکی پدیا).
  • لینک های داخلی (Internal links): لینک هایی هستند که از یک صفحه ی وب سایت شما به صفحه ی دیگری در وب سایت شما می روند (مانند مقاله ی «مقایسه PHP 7 و PHP 5 (بروزرسانی ۲۰۱۹)» به مقاله «۸ نکته طلایی برای طراحی بهتر یک رابط کاربری» در همین وب سایت)

لینک های ورودی

گوگل از لینک های ورودی به عنوان معیاری برای تعیین اهمیت و کیفیت محتوای شما استفاده می کند. بهترین حالت زمانی پیش می آید که یک وب سایت با رتبه و محتوای خوب، در صفحات خودش، لینکی به وب سایت شما قرار دهد. بنابراین اگر یک وب سایت معتبر به شما لینک بدهد خیلی بهتر است تا اینکه یک وب سایت گمنام چنین کاری را انجام دهد.

در بعضی از مواقع اگر تعداد لینک های ورودی تان از وب سایت های بی کیفیت زیاد باشد ممکن است به سئوی شما صدمه بزند. برای پیدا کردن لینک های ورودی تان می توانید از وب سایت هایی مثل SEMRush یا Backlink Watch و یا Web Me Up استفاده کنید. وب سایت SEMRush رایگان نبوده اما Backlink Watch رایگان است. همچنین Web Me Up تا 3 درخواست در ماه را رایگان محاسبه می کند. وب سایت های بسیاری در این زمینه هستند که با سرچی کوتاه می توانید آن ها را پیدا کنید.

لینک های خروجی

جایگاه لینک های خروجی در سئو سایت شما چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید به این سوال فکر کنیم: چرا از لینک های خروجی استفاده می کنیم؟

معمولا جواب همه ی شما یکی است؛ برای ارجاع دادن به منابع و یا مطالعه ی بیشتر.

در واقع اگر با این تصور قدیمی و اشتباه کار می کنید که نباید به وب سایتی ارجاع دهید، به خودتان صدمه می زنید. برخی تصور می کنند که با ارجاع دادن به وب سایت های دیگر از شأن‌شان کم می شود و یا تبلیغ رقیب‌شان را انجام می دهند اما مسئله به این سادگی ها نیست. زمانی که گوگل به وب سایت شما می رسد به لینک ها نیز نگاه می کند، دقیقا مانند شما! شما باید بتوانید به وب سایت های بزرگ و معتبر لینک خروجی بدهید تا ثابت کنید مطالبتان دارای اعتبار و مدرک و سند است، به قول معروف برای حرف خود شاهد بیاورید!

سوال: آیا می شود به هر سایتی لینک خروجی داد؟

پاسخ: در عمل بله اما بهتر است چنین کاری نکنید. اگر کسی بخواهد برای حرف خود شاهد بیاورد تا حرفش را اثبات کند، آدمی را می آورد که نزد دیگران با اعتبار باشد. قطعا انسان برای اثبات حرف خود به خیابان نمی رود و به طور تصادفی دست یک نفر را نمی گیرد تا به عنوان شاهد خودش باشد! شما نیز از وب سایت های معتبر استفاده کنید.

سوال: چه وب سایت هایی معتبر هستند؟

پاسخ: برخی از وب سایت ها در سطح جهانی شناخته شده اند (مانند ویکی پدیا)؛ ارجاع به این نوع وب سایت ها مفید است و بحثی در آن نیست اما در مورد وب سایت های دیگر به طور ساده می گویم: وب سایت هایی که در نتایج گوگل رتبه ی خوبی داشته باشند و مطالبشان واقعی باشد. برخی از وب سایت ها با استفاده از حقه بازی به نتایج بالای گوگل رسیده اند و وقتی واردشان می شویم مطلبی برای ارائه ندارند. اگر می بینید که یک وب سایت قدیمی است و چندین سال است کار می کند، به احتمال زیاد آن وب سایت معتبر است. شواهد بسیاری برای تایید معتبر بودن یک وب سایت وجود دارند که با ورود به آن می توانید آن ها را شخصا حس کنید.

نکته: زیادی روی در ارجاعات و لینک های خروجی فایده ای برای شما ندارد و چه بسا ارجاع بیش از حد به وب سایت های دیگر حالت کپی کردن مطالبشان را به خود بگیرد، بنابراین حد تعادل را نگه دارید.

لینک های داخلی

لینک کردن به صفحات دیگر سایت خودتان مزیت های متعددی دارد. چند مورد از آن ها عبارت اند از:

  • مطالب منسجم و دارای ساختار خاصی می شود.
  • این نوع انسجام مطلب به گوگل کمک می کند درک بهتری از وب سایت شما پیدا کند.
  • تجربه ی کاربری افزایش می یابد چرا که کاربر می تواند به آسانی به صفحات مرتبط دسترسی پیدا کند و ترتیب و انسجام در یادگیری اش نقش مهمی پیدا می کند.
  • صفحه ای که دارای کیفیت بالایی است به صفحه ی دیگری لینک می دهد. در این صورت صفحه ی دوم شانس بیشتری برای بالا رفتن در گوگل پیدا می کند. بر این اساس می توانید کیفیت و سئوی صفحات دیگرتان را بالا ببرید.

نکته: زیادی روی در ارجاعات داخلی نیز برای شما مضر است. نه تنها باعث سردرگمی کاربر و زشت شدن ظاهر سایت شما می شود بلکه ممکن است باعث شود گوگل تصور کند که قصد دارید حقه بازی کنید تا در رتبه بندی ارتقا پیدا کنید. راحت ترین روش برای درک حد تعادل این است که از خود بپرسید «آیا این کار را برای کاربر انجام می دهم؟» و یا «آیا این لینک برای کسی مفید است یا برای خالی نبودن عریضه آن را قرار داده ام؟»

بخشی از نقش شما به عنوان مدیر وب سایت، مدیریت لینک ها است!
بخشی از نقش شما به عنوان مدیر وب سایت، مدیریت لینک ها است!

لینک ها پایه های اساسی دنیای وب هستند و گوگل برای آن ها اهمیت خاصی قائل است. با رعایت کردن قوانین مربوط به سئو و گوگل می توانیم تجربه ی بهتری را برای خود و کاربرانمان رقم بزنیم.

تمام فصل‌های سری ترتیبی که روکسو برای مطالعه‌ی دروس سری نگاهی به سئو توصیه می‌کند:
نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما (1 دیدگاه)

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

محمد پناهی
15 اسفند 1397
وب سایت www.mckinsey.com معتبر هست اگر بخوام بهش لینک بدم؟

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.

امیر زوارمی
16 اسفند 1397
سلام دوست عزیز، اگر دقت کنید میبینین که این وب سایت چندین ساله داره کار میکنه بنابراین معتبره. وب سایت های غیر معتبر از روی ظاهرشون مشخص هستند. پر از تبلیغات هستن و مطالب خیلی کمی دارن و شکل وب سایت هم معمولا به هم ریخته است و درست طراحی نشده.

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.