نگاهی به سئو: فاکتورهای حیاتی سئو در سال ۲۰۱۹ – شبکه های اجتماعی

14 اسفند 1397
درسنامه درس 7 از سری نگاهی به سئو
تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت

با سلام و احترام خدمت شما همراهان گرامی روکسو، در این قسمت به دو مورد آخر از فاکتورهای مهم سئو رسیده ایم. این دو مورد شبکه های اجتماعی و اطلاعات واقعی شما هستند که در این جلسه مفصلا درباره شان بحث خواهیم کرد.

فاکتور 9: شبکه های اجتماعی

اگر مردم مطالب وب سایت شما را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند، گوگل به شما امتیاز مثبت خواهد داد. البته توجه کنید که بحث ما یک یا دو توییت و پست اینستاگرام نیست و تعداد این اشتراک گذاری ها باید قابل قبول باشد.

وب سایت Cognitive SEO در تحقیقاتی بسیار بزرگ بر روی 23 میلیون پست به اشتراک گذاری شده در شبکه های اجتماعی مختلف به این نتیجه رسیده است که رابطه ای قطعی بین پست های به اشتراک گذاری شده در شبکه های اجتماعی و رتبه بندی سایت ها وجود دارد:

رابطه ی بین رتبه بندی سایت و فعالیت در شبکه های اجتماعی
رابطه ی بین رتبه بندی سایت و فعالیت در شبکه های اجتماعی

این تحقیقات بسیار طولانی است و توضیح کامل آن در چنین مقاله ای نمی گنجد. چنانچه علاقمند به مطالعه ی کامل این تحقیق هستید به این لینک مراجعه کنید.

جالب اینجاست که طبق اعلام رسمی گوگل، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی از عوامل مستقیم در رتبه بندی سایت ها محسوب نمی شود! و لینک هایی که در فیسبوک یا توییتر هستند با لینک هایی که از سایت های معتبر هستند یکی نمی باشند. کلیت این اطلاعات با داده های ما همخوانی ندارد پس چطور می توان این موضوع را توضیح داد؟

در واقع گوگل این ارتباط را نفی نکرده است بلکه به گفته ی آن ها چنین اشتراک گذاری هایی تاثیر مستقیم ندارند نه اینکه هیچ تاثیری ندارند و از نظر اعتبار نیز حرفشان درست است چرا که هر کسی می تواند مطالب شما را در فیسبوک یا توییتر بگذارد و در واقع نیازی به تایید کسی ندارد. این در حالی است که وب سایت های معتبر، محتوای یک لینک را چک می کنند و هر لینکی را در سایتشان قرار نمی دهند.

با جمع بندی تحقیقات Cognitive SEO و اعلامیه ی رسمی گوگل در این رابطه می توان به این نتیجه رسید:

در تحقیقات ما مشخص است که وب سایت هایی با رتبه بندی بالا، در شبکه های اجتماعی نیز نقش فعالی دارند و پست هایشان به اشتراک گذاشته می شود اما گوگل می گوید این تاثیر مستقیم نیست بنابراین زمانی که محتوای شما در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، مردم بیشتری آن را می بینند و زمانی که مردم بیشتری سایت شما را ببینند مخاطبین و بازدیدکنندگان سایت شما افزایش می یابد. با این تفاسیر هم اسم و رسمی در می کنید و هم مخاطبان خود را افزایش می دهید و به این صورت است که رتبه بندی بهتری پیدا می کند. تمام این پروسه غیرمستقیم است و با گفته های گوگل همخوانی دارد.

بنابراین نه تنها لازم است که حضور پر رنگی در شبکه های اجتماعی داشته باشید بلکه باید به اشتراک گذاری مطالبتان را برای کاربران ساده کنید. آیا فکر کرده اید که چطور می توان چنین کاری کرد؟ اگر به وب سایت روکسو دقت کرده باشید، در ابتدای هر پست دکمه های به اشتراک گذاری مطلب را می بینید که سه نکته ی اصلی دارند:

دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی از وب سایت Roxo
دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی از وب سایت Roxo
  • این دکمه های به اشتراک گذاری از تمام شبکه های اجتماعی معتبر هستند.
  • بومی سازی در این دکمه ها در نظر گرفته شده است. تلگرام در بین دنیا آنچنان که در بین ایرانیان محبوب است، معروف و محبوب نیست اما ما باید حوزه ی کاری خود را بشناسیم و از آن جایی که مخاطب ما ایرانیان هستند، قرارگیری این دکمه اهمیت خاصی پیدا می کند.
  • این دکمه ها به تجربه ی کاربری صدمه نمی زنند. حتما با برخی از سایت ها برخورد کرده اید که دکمه های شبکه های اجتماعی شان همیشه در صورت مخاطب قرار دارد! و باعث شلوغ شدن صفحه می شود. از چنین طراحی هایی به شدت اجتناب کنید چرا که با آزار دادن مخاطب نمی توانید او را متقاعد کنید.

در ضمن تکنیکی وجود دارد که با استفاده از آن می توانید نقش پر رنگ تری در فضای مجازی پیدا کنید (چه شبکه های اجتماعی و چه فضای وب سایت ها). نام این روش guest blogging یا نوشتن پست مهمان است که در مقاله ی زیر به زیبایی توضیح داده شده است:

فاکتور 10: اطلاعات واقعی از کسب و کار

اگر کسب و کار شما به صورت محلی است و منطقه ی خاصی را هدف گرفته اید حتما به این مورد احتیاج پیدا می کنید. مطلب بسیار مهم این است که اطلاعات تماس واقعی خود را در سایتتان قرار دهید. این اطلاعات شامل موارد زیر می شوند:

  • NAP (مخفف name, address, phone number): نام (شرکت و مدیر و ...)، آدرس و شماره ی تلفن شرکت
  • اضافه کردن کسب و کارتان در Google My Business و فیسبوک
  • داشتن review و نظرات روی این سایت ها و سایت های مانندشان مانند Yelp
  • داشتن عبارات جست و جوی خاص منطقه ی خودتان (به طور مثال اگر ایرانی هستید از کلمات جست و جوی ایرانی استفاده کنید).

نکته: ممکن است تاثیر Google My Business در ایران آن چنان نباشد چرا که ایرانیان به وب سایت هایی مانند آن یا Yelp کمتر مراجعه می کنند. بنابراین نباید از سایت های ایرانی در این زمینه غافل شد.

این اطلاعات به گوگل کمک می کند تا سئوی محلی شما را بهبود ببخشد و کاربران ایرانی را به سمت سایت های ایرانی ببرد. همچنین اضافه کردن اطلاعات حقیقی باعث می شود کسب و کار شما از نظر کاربران و گوگل معتبر و جدی جلوه کند.

مسئله ی آخر نیز این است که سعی کنید طراحی سایتتان طوری باشد که کاربر بتواند به آسانی آن را پیدا کند و مکان شرکت خود را در Google Maps و امثال آن ثبت کنید تا با جست و جو پیدا شوند.

شما با 10 فاکتور حیاتی سئو در سال 2019 آشنا شدید اما این دوره ی آموزشی به پایان نرسیده است و هنوز هم مطالبی در رابطه با سئو وجود دارد که ضمن همین دوره منتشر خواهد شد. امیدوارم از این قسمت لذت برده باشید.

تمام فصل‌های سری ترتیبی که روکسو برای مطالعه‌ی دروس سری نگاهی به سئو توصیه می‌کند:
نویسنده شوید

دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.