کار با تصاویر: آماده‌سازی تصاویر برای Tracing

Prepare Images for Tracing

25 شهریور 1399
کار با تصاویر: آماده سازی تصاویر برای tracing – قسمت 32

احتمالا همه شما دوست دارید هر چه سریع تر تصاویر پیکسلی خود را به وکتور تبدیل کنید اما باید قبل از آن تصاویر خود را آماده سازی کنیم. در واقع اگر تصاویر خود را آماده سازی نکنیم، نتیجه کار اصلا جالب نخواهد بود. آماده سازی تصاویر برای وکتور کردن آن ها شامل مراحل مختلفی است که در ابتدا با کمی فتوشاپ شروع می شود (مثلا یکی از دلایل استفاده از فتوشاپ، بالا بردن contrast تصاویر است).

زمانی که در illustrator یک تصویر را انتخاب می کنید، گزینه ای به نام edit Original در نوار options یا پنل سمت راست (بسته به نسخه illustrator) ایجاد می شود. با کلیک روی این گزینه، تصویر شما در فتوشاپ باز خواهد شد. با ویرایش این تصویر در فتوشاپ، فایل اصلی تغییر خواهد کرد و طبیعتا تصویر ما درون illustrator نیز تغییر می کند. سوال اول اینجاست که چرا باید contrast را بالا ببریم؟ به طرح زیر نگاه کنید:

طرحی که با دست کشیده شده است دارای خطوط ریز و اضافی است
طرحی که با دست کشیده شده است دارای خطوط ریز و اضافی است

این طرح توسط دست کشیده شده و سپس اسکن شده است. اگر به دقت نگاه کنید، خطوط ریزی را می بینید که واقعا به آن ها نیازی نداریم. برای حذف کردن این خط ها می توانیم contrast تصویر را بالا ببریم تا خطوط مهم و پر رنگ مشخص و قابل تفکیک از خطوط کم رنگ شوند. من در حالی که همین طرح را در فتوشاپ باز کرده ام از منوی image و سپس adjustments گزینه levels را انتخاب می کنم. در این صفحه یک هیستوگرام را مشاهده می کنید که در پایین آن سه مثلث سیاه، خاکستری و سفید وجود دارد. اگر مثلث سیاه را گرفته و به سمت راست بکشیم تمام خطوط ما پر رنگ تر می شوند:

قبل از اعمال levels روی نقاشی آدم آهنی
قبل از اعمال levels روی نقاشی آدم آهنی
پس از کشیدن نقاط روی هیستوگرام به قسمت های تنظیم شده خطوط ما پر رنگ تر می شوند
پس از کشیدن نقاط روی هیستوگرام به قسمت های تنظیم شده خطوط ما پر رنگ تر می شوند

حالا برای کم رنگ تر کردن خطوط ضعیف باید مثلث سفید رنگ را گرفته و کمی به سمت چپ بکشید. بان این کار بسیاری از خطوط ضعیف و به درد نخور، حذف می شوند:

پس از اعمال levels روی نقاشی آدم آهنی
پس از اعمال levels روی نقاشی آدم آهنی

البته که هنوز هم خطوط ضعیفی را داریم و کار بدون نقص نیست اما بسیار بهتر از قبل شده است. سپس کلید های Ctrl + S را بزنید یا از منوی File گزینه Save را انتخاب کنید تا تصویر ذخیره شود.

حالا با برگشتن به illustrator از ما سوال می شود که آیا می خواهید تصویر تغییر کرده را در illustrator نیز به روز رسانی کنیم؟ من گزینه yes را می زنم. حالا تصویر ما برای trace شدن آماده است اما هنوز مبحث tracing را شروع نمی کنم.

فرض کنید تصویر دیگری به شکل زیر داشته باشیم:

یکی از تصاویری که برای tracing انتخاب کرده ام
یکی از تصاویری که برای tracing انتخاب کرده ام

اگر بخواهیم فقط تصویر مرد با چتر را داشته باشیم نیازی به همه تصویر نداریم بنابراین edit original را می زنیم تا وارد فتوشاپ شویم. درون فتوشاپ می توانید Crop tool را انتخاب کرده و با نگه داشتن کلیک چپ یک کادر دور قسمت مورد نظر ایجاد می کنیم (مرد با چتر).

کراپ کردن قسمت مورد نظر با crop tool در فتوشاپ
کراپ کردن قسمت مورد نظر با crop tool در فتوشاپ

نکته بعدی این است که برای tracing بسیار راحت تر است که تصویر هدف مورد نظر شما سیاه باشد نه سفید (مرد با چتر در تصویر بالا سفید است). برای این کار ابتدا از منوی image و سپس adjustment گزینه desaturate را انتخاب کنید. با این کار تمام رنگ ها از بین می رود. سپس دوباره از منوی image و adjustments گزینه invert را انتخاب کنید تا بخش سیاه و سفید تصویر جابجا شوند. حالا دوباره از image و adjustments گزینه levels را انتخاب کنید تا همان کاری را که با ربات انجام دادیم، با این تصویر نیز انجام بدهیم. در حال حاضر تصویر ما به شکل زیر است:

قبل از اعمال تنظیمات levels برای مرد چتر دار
قبل از اعمال تنظیمات levels برای مرد چتر دار

اما اگر levels را تنظیم کنیم، تصویر به شکل زیر در می آید:

پس از تشدید سفیدی و سیاهی و اعمال levels
پس از تشدید سفیدی و سیاهی و اعمال levels

نهایتا از منوی file گزینه save (یا کلید های Ctrl + S) را می زنیم تا تصویر ذخیره شود.

ما باید چنین تکنیک هایی را برای تمام تصاویر خود انجام بدهیم. به طور کلی همیشه سعی کنید فقط قسمت مورد نیاز را در تصویر باقی بگذارید. مهم نیست اگر بخواهید از levels یا موارد دیگر استفاده نمایید. مثلا من تصویر یک مرغ دریایی را در سند illustrator خودم دارم و می خواهم با استفاده از لایه های ماسک در فتوشاپ آن را از پس زمینه جدا کنم. مثل همیشه edit original را می زنیم:

انتخاب کردن مرغ دریایی (با هر ابزاری مانند magic wand tool یا pen tool و غیره)
انتخاب کردن مرغ دریایی (با هر ابزاری مانند magic wand tool یا pen tool و غیره)
mask کردن پشت صحنه ی مرغ دریایی
mask کردن پشت صحنه مرغ دریایی

برای ذخیره این تصویر نمی توانیم Ctrl + S بزنیم. چرا؟ به دلیل اینکه این تصویر فرمت jpeg دارد و فضای منفی و خالی را پشتیبانی نمی کند بنابراین باید آن را به صورت فایل PSD (فرمت فتوشاپ) ذخیره کنیم. با ذخیره تصویر با فرمت PSD هیچ اتفاقی در سند illustrator نمی افتد بنابراین باید خودمان تصویر را re-link کنیم. من ابتدا روی تصویر مرغ دریایی و سپس روی عبارت linked file کلیک می کنم:

کلیک کردن روی تصویر مرغ دریایی در Artboard
کلیک کردن روی تصویر مرغ دریایی در Artboard

در پنجره باز شده (که در تصویر بالا مشاهده می کنید) آیکون زنجیر شکلی به نام relink وجود دارد:

گزینه ی relink در قسمت linked files
گزینه relink در قسمت linked files

با کلیک روی این گزینه پنجره ای برایتان باز می شود که می گوید فایل جدید را انتخاب کنید. شما باید آدرس فایل psd را به آن بدهید و روی place کلیک کنید. با این کار تصویر جدید در سند قرار می گیرد:

جایگزین کردن فایل psd مرغ دریایی با تصویر jpeg
جایگزین کردن فایل psd مرغ دریایی با تصویر jpeg

شما باید این کار را با بقیه تصاویر نیز انجام بدهید. امیدوارم این قسمت برایتان مفید بوده باشد. در قسمت بعدی به سراغ مبحث tracing و تبدیل تصاویر پیکسلی به تصاویر وکتوری می رویم.

تمام فصل‌های سری ترتیبی که روکسو برای مطالعه‌ی دروس سری دوره آموزش کامل ایلوستریتور توصیه می‌کند:
نویسنده شوید
دیدگاه‌های شما

در این قسمت، به پرسش‌های تخصصی شما درباره‌ی محتوای مقاله پاسخ داده نمی‌شود. سوالات خود را اینجا بپرسید.